Aranızdan “2016 benim için harika bir yıldı!” diyen çıkmaz herhalde. Bu yıl her anlamda zor ve üzücü gelişmelerle dolu bir yıl oldu. Savaş, terör olayları, patlamalar derken böyle bir ortamda olumlu gelişmeler de güme gitti bir anlamda. Ama malum, yılı kapatıyoruz ve biz yayıncıların işi tam da bu dönemlerde genelde güzel haberlerle dolu içeriklerden oluşan almanak sayılarıyla yılı herkese bir nebze de olsun pozitif olarak hatırlatmaya çalışmak.
Yeni yıl dijitalciler için bir yandan yeni teknolojiler, kavramlar ve inovasyonlar demek iken diğer yandan sektörün kendine özgü lisanına ait bazı yeni nesil kavramların altının dolması ve uygulama anlamına da güçlenerek sektörde trend halini alması adına da büyük bir önem taşıyor. Peki, 2016 yılı dijitalcilerin kelime dağarcığındaki hangi kavramların gücüne güç kattı? Başka bir deyişle; dijitalde 2016’yı anlatan sihirli sözcükler neler?
Türkiye’de dijitalcilerin 2016’da en çok kullandığı kavramların başında fintech geliyor. Tabii, bunda alınan yatırımlar, yapılan yayınlar ve gerçekleştirilen işbirliklerinin önemli etkisi oldu. Bu noktada en dikkat çekici platform olan BKM desteğinde hayata geçirilen FinTech İstanbul’un paylaştığı verilere göre, ülkemizde fintech girişimlerinin gerçekleştirdiği işlem hacminin 2016’da 19,6 milyar dolara ulaşacağı tahmin edildi.
2015 yılında ihalesi yapılan 4.5G’yi 1 Nisan 2016 itibariyle kullanmaya başladık. Bu bağlamda 2016’nın koca bir yarısında tüm bilişim medyası 4.5’yi konuştu desek abartmış olmayız. BTK’nın yayımladığı verilere göre, Türkiye’de 2016 3Ç sonunda, 46 milyon vatandaş 4.5G aboneliğine geçiş yaptı. Hızlanan internet veri tüketimini de artırdı elbette. Türkiye’deki kullanıcı ve markalar da 2016’da video dünyasındaki canlı yayın modasına uyarak yıl boyunca YouTube ve Facebook gibi mecralar başta olmak üzere programalar yaptılar, içerikler paylaştılar.
Digital Age ‘Almanak 2016’
AR ve VR’ın yükselişi
6 Temmuz 2016’da sunulan artırılmış gerçeklik(AR) oyunu Pokemon GO, çıkışı ile birlikte ortalığı kasıp kavuran bir oyun oldu. 7’den 70’e imkanı olan herkese kendisini en az bir kere oynatan oyun, 15 Eylül’de yayımlanan bir tahmine göre, oyun 500 milyon indirmeye ulaştı. Özellikle yılın ikinci yarısında Pokemon Go’nun rüzgarıyla AR’ın biraz gerisinde kalan sanal gerçeklik aslında 2016’da sektörümüzün en çok konuştuğu konulardan oldu. Gelenekselden açık havaya uzun bir süre her yerde sanal gerçeklik başlığını deneyimleyen insanlar gördük ve sonunda bu teknolojiyi normalleştirdik. Sanayi 4.0 kavram olarak hayatımıza 2011’de girmiş olsa da, ülkemizde en yaygın şekilde 2016’da gündemin parçası olmayı başardı. Sanayi hızla dijitalleşirken ticaretin dijital tarafı da kendine yeni araçlar aramaya devam etti. Online alışveriş sektörünün bu yıl en fazla konuştuğu başlık omnichannel yani çok kanallı uygulamalar oldu.
2016’da reklamcılık dünyasının konuştuğu konuların başında programatik geliyordu. 2017’de de yükselişini sürdüreceğini tahmin ettiğimiz programatiğin IAB Türkiye’nin Eylül 2016’da açıkladığı yılın ilk 6 ayını kapsayan dijital reklam yatırımları içindeki payı 164 milyon TL oldu. Dijital reklam dünyasının programatik kadar dile getirdiği diğer başlık Adblocking(reklam engelleme) uygulamaları idi. 29 ülkeyi kapsayan Digital News Report’un 2016 sonuçlarına göre Türkiye yüzde 31’lik(internet nüfusuna göre) bir oran ile bu yazılımları en fazla kullanan ülkelerden biri olarak dikkat çekti.
Dijitalde 2016’ya damgasını vuran bu kavramlar aslında bir anlamda yılın özeti gibi. Biz de bundan yola çıkarak Almanak 2016 kapağımızda yılı anlatan bu kelimeleri öne çıkardık. Dikkatli gözlerin 9 olarak sayacağı kapakta yer alan sözcüklerin 10.’su ise scrabble tahtasına almanak kelimesinin son harfini bırakan robottan başkası değil. Chatbotlar, yapay zekâlar hangi alanından bahsederseniz bahsedin giderek insansılaşan robot teknolojileri 2016’da en önemli gündemlerden biriydi ve robotların 2017’de sadece dijitalcilerin değil tüm sektörlerin en önemli gündem başlığı olacağını düşünüyorum.
Yorumlar