Şirketlere üst düzey yönetici temini ve bağımsız yönetim kurulu hizmti sunan çalışan MY Executive, Türkiye’nin en kapsamlı Chief Digital Officer (CDO) araştırmasını yürüttü. MY Executive araştırmasını farklı sektörlerden firmaların üst düzey yöneticilerinden aldığı görüşlerle zenginleştirdi. MY Executive’in araştırmasından öne çıkan bölümleri paylaşıyoruz
Son yıllarda teknoloji dünyasındaki yenilikler, baş döndürücü bir hızla birbiri ardına geliyor ve kaçınılmaz olarak hayatımızın her alanında değişime yol açıyor. Tüm dünyayla birlikte Türkiye’deki şirketler de dijitalleşmeyi ve buna bağlı değişimi yaşıyor. MY Executive 2005 yılından bu yana iş dünyasının birçok seçkin kuruluşuna üst düzey yönetici ve bağımsız yönetim kurulu üyesi temini hizmeti sunarken farklı sektörlerdeki şirketlerin dijitalleşmenin neresinde olduğunu görmek istedi ve bu amaçla bir anket çalışması yürüttü. Ankete telekomdan hızlı tüketim ürünlerine, bankalardan holdinglere, sigortadan üretime kadar farklı sektörlerin CEO, CIO, CMO, CHRO gibi farklı fonksiyonlarındaki 158 üst düzey yönetici katıldı. Alanında profesyonel isimler, şirketlerinin dijitalleşmenin neresinde olduğu, şirket organizasyonlarına dijitalleşmenin etkileri, şirketlerinde dijitalleşmenin nasıl yürütüldüğü ve şirket kârlılığına etkileri hakkındaki soruları yanıtladı.
Aslında iş dünyasının dijitalleşmeye olan inancı, son 5 yıldır artmış durumda. İşte bu nedenle Dijital Dönüşüm Anketi’ne farklı pek çok sektör ve bölümden katılım sağlandı. Dijitalleşmenin öneminin artmasında, şirket ihtiyaçlarının çeşitlenmesinin ve bulunan çözümlerin yetersiz kalmasının payı da var. Vodafone Türkiye’nin yaptığı araştırmaya göre bugün her 10 işletmeden 8’i, müşterilerini yöneterek bağlılığını artıracak çözümlere ihtiyaç duyuyor. Ancak bu işletmelerin yüzde 57’si, yüzde 35’e varan oranda daha fazla müşteri adayına erişim imkânı sunan yazılımları kullanmıyor. Yine her 10 işletmeden 6’sı ürün ve hizmetlerini düzenli takip etmek istiyor. Ancak bu işletmelerin yüzde 53’ü satışlarını yüzde 28’e varan oranlarda artırabileceği bir yazılıma sahip değil. Her 10 işletmeden 3’ünün, işyeri dışında tahsilatta daha kolay ödeme aracına erişim ihtiyacı var. Ancak bu işletmelerin yüzde 48’i yerinde tahsilat yapmalarını sağlayacak mobil POS çözümünü kullanmıyor.
CDO ile CIO’nun farkı
Tüm bu veriler, dijitalleşmenin en basit araçlarına olan ihtiyacı açıkça gösteriyor. Ancak dijital dönüşüm konusunda harekete geçen oyuncu sayısının henüz yetersiz olduğunu da ortaya koyuyor. Dünyada CDO’lar önderliğinde bu dönüşümün daha net şekilde yapılacağına inanan şirket sayısı her geçen gün artıyor. Türkiye’de de şirketler bu pozisyonun önemini kavramaya başladı. Eskinin CIO (Chief Information Officer) olarak tanımlanan teknoloji önderleri, artık tüm departmanlarla bütünleşik çalışan CDO’lara dönüşmüş durumda. Ancak henüz CDO ve CIO arasındaki farkın net anlaşılmadığı şirketler de var. Türkiye’nin önde gelen gruplarından Anadolu Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, CDO’ların CIO’lardan farklı olarak teknolojik ekipman ve donanımlarla değil, şirketin sahip olduğu verinin yolculuğuyla ilgilendiğini söylüyor.
Yorumlar