Mobil dünya çok derin, bu dünya responsive yani browser ya da cihaz bazlı kendini ölçekleyen web sitesinden başlıyor ve çok akıllı ibeacon uygulamalarına kadar büyüyebiliyor. Tabii ki 4.5G’ye geçilen bu günlerde konunun buraya kayması çok doğal. Çünkü 4.5G hayatımıza hız ile beraber mobilin daha da yaygınlaşmasını getirecek.
Bu dünyaya adım atarken ilk önce yapılması gereken iyi bir strateji planlaması. Eğer mobil dünyada nereye gitmek istediğinizi bilmiyorsanız kaybolmanız çok doğal. Çünkü ülkemizde bu konuda çok fazla uzman(!) var ve her uzmanın farklı görüşü var. Eğer keskin ve içeriği sağlam bir strateji belirlenmezse, şirket sahibinin bir önceki akşam yemeğinde görüştüğü arkadaşının bir cümlesi de sizin bütün stratejinizin bir anda alt üst olmasına yepyeni bir yol haritası çizilmesine neden olabilir. Bunun için deneyimli bir kişinin size yol haritasını oluşturtması gerekiyor.
Yoksa mobili ‘yok’ mu kabul edeceksiniz?
Hintli Myntra yaklaşık 1 milyar dolarlık bir hacme ulaşmışken odağını tamamen mobil uygulamaya çevirdi ve web sitesini kapatarak operasyonunun tamamen mobil uygulama üzerinden yürütme kararı aldı. Peki, sizin durumunuz da bu mu? Yoksa mobili ‘yok’ mu kabul edeceksiniz?
İlk önce yapılması gereken normal web deneyimizi mükemmelleştirmek. Sadece web sitesinden bahsetmiyorum. Web sitesi bunun önemli bir parçası ama sevkiyat süreçleriniz, pazarlama süreçleriniz, kampanya yapılarınız mutlaka çok keskin prosedürlerle çizili olmalı. Bu tamamlandıktan sonra belki de trafiğinizin yaklaşık yarısının geldiği mobil cihazlardaki sayfa deneyimine odaklanmanız gerekiyor. Eğer responsive sayfanız ya da mobil siteniz yok ise kullanıcı deneyimi muhtemelen çok da iyi olmayacak. Mobildeki kullanıcı deneyiminin mükemmel olmasını sağladıktan sonra konu ancak mobil uygulamaya gelmelidir. Tabii ki burada salt mobil odaklı, taksi çağırma, trafik izleme, vb. işlerden bahsetmiyorum. Bu tür bir iş kurgusunda mobil belki de tek düşünülmesi gereken konu olacaktır.
Tekrar e-ticaret işlerine dönersek, satın alma ve ürünü ulaştırma süreçleriyle iyi bir web deneyimi yaşattığınız müşterileri sonraki alışverişlerinde mobil uygulamanıza yönlendirmeniz, bu uygulamayı yükletmeniz ve deneyimletmeniz daha kolay olacaktır. Ama unutmayınız ki uygulamayı yükletmek çok önemli ancak o uygulamayı cepte tutabilmek ve akla getirtebilmek çok önemli. Bu mekanizmayı kurmadan uygulama geliştirtmek çok iyi sonuçlar vermeyecektir ve mobil uygulamanın ayakta kalmasının tek koşulunu mobile özel indirimler vermek olarak kazıyacaktır.
Planlama her firma için ayrı ayrı yapılması
Bunun için stratejiyi kurarken müşterinin ne beklediğini ve ona nasıl değer yaratacağınızı çok iyi planlamanız ve bu planın da sürdürülebilir bir plan olmasına dikkat etmeniz çok önemli. İçinde bulunduğunuz iş kolu farklı ve firmanız diğer firmalardan farklıdır. Bu nedenle bu planlamanın her firma için ayrı yapılması gereklidir. Hazır giyimde başarılı olmuş bir strateji belki hatta muhtemelen tüketici elektroniğinde çalışmayabilir. Bunun için dünya örnekleri ve yerel örnekler çok iyi incelenmeli. Firmanızın mobil dünyada olması gereken konumu keskinleştirilmeli ve strateji planlandıktan sonra işe başlanmalı. Bunlar hazır olmadan keskin bir brief vermek çok mümkün değildir. Yazılım desteği konusunda kiminle çalışacağınızı belirledikten sonra hangi gün ne kampanya yapacaksanız, bunların sonuçlarını nasıl değerlendireceksiniz, hangi KPI’ları izleyeceksiniz gibi konuları işe girişmeden belirlemeniz çok önemli. Aksi takdirde işe başladıktan sonra günün yoğun temposu içinde bunları belirmeye fırsat kalmayacaktır.
Ama tüm bunlar iyi bir şekilde planlanıp iyi bir şekilde yönetilirse de başarılı olmamanız için de bir neden yok. Çünkü genç ve mobil alışkanlıkları yüksek bir toplumumuz var ve onlar başarılı mobil uygulamalara çok hızlı adapte oluyorlar.
Yorumlar