Son yıllarda mobil teknolojideki istikrarlı yükseliş ile birlikte birçok işletme m-ticareti en önemli öncelikleri haline getirdi. Mobile bağımlı hale gelmiş dünyaya ayak uydurmak için kullanıcılara mobil siteden girmeleri durumunda indirim yapma gibi çeşitli etkileşimler sunarak bu duruma yeni pazarlama yönetimleri ile adapte olmaya başladılar.
İşte, mobil dünyadaki yükselişle beraber ortaya çıkmış 2016’da beklenen mobil ticaret trendleri
M-ticaretin büyümesi ve yükselişiyle ilgili içgörüler kazanmak amacıyla yatırım bankası The Goldman Sachs Group, Inc. şirketinin raporunu analiz ettik. Rapora göre 2018’de m-ticaret satışları 626 milyar dolara ulaşacak ve e-ticaret satışlarını üçe katlayacak. Bu öngörüye göre 2018’de internetten sadece akıllı telefonlar ve tabletlerden yapılan satışlar neredeyse 5 yıl önce bütün cihazlar kullanılarak yapılmış internet satışlarıyla eşit hale gelecek. Yapılan araştırmanın sonuçlarına bakıldığında 2016’da globalde 830 milyon kullanıcının geçen yıla oranla yüzde 21’lik bir artışla mobil cihazlarından satın alma yapacağı, 2017’de yüzde 16’lık artışla bu sayının 961 milyon, 2018’de ise yüzde 13’lük artışla 1,09 milyar olacağı öngörülüyor.
Analiz ettiğimiz bir başka araştırma olan, Gartner Inc.’in yaptığı ankete göre mobil ticaret, dijital ticaret gelirinin yüzde 22’sini kapsamakta ve The American Information Technology and Advisory firmasına göre, 2016’yla birlikte şirketlerin yüzde 89’u rekabeti sürdürebilmek adına müşterilerine birden çok kanaldan ulaşmayı zorunluluk olarak görmeye başlayacak.
Gelişen bir dijital asistan: Mobil
2016’nın sonlarına doğru 2 milyar dolardan fazla online alışveriş mobilin dijital asistan teknolojisi ile yapılacak. Bu teknolojinin günümüzdeki en büyük örnekleri olan Google Now, Siri ve Cortana şimdiden istenilen veya ihtiyaç duyulan görüşleri, bilgileri ve değerlendirmeleri kullanıcılar için toplamakta yani bir ürün satın almak için yapılacak işlemleri satın almadan kendiliğinden yapıyor.
2015’in sonuna doğru bu dijital trendler kullanıcılar için kredi kartı bilgilerini, isim ve adres bilgilerini doldurmaktan ibaret olan birer günlük bir işlem haline gelecek. Mobilin dijital asistan teknolojisinin market alışverişi gibi sabit alışverişler için kullanımının yaygınlaşmasıyla, bu teknolojiye olan güven ve kullanım artacak gibi gözüküyor.
Daha iyi satın alma deneyimleri
Dijital ve mobil pazarlamacılar, müşterilerin satın alma ve satın alma sonrası yolculuklarını kusursuzlaştırmak için fonksiyonlararası -BT, satış, müşteri desteği, hukuk departmanları gibi- işbirliğini cesaretlendirecek adımlara odaklanmalılar. Son zamanlarda müşterilerin giderek mobil cihazlarını daha fazla ürün araştırması ve ürün/hizmet satın alımı için kullandığını düşünürsek bu nokta pazarlamacılar için önemli bir adımı oluşturuyor.
Gartner’ın verilerine göre, ABD’deki müşterilerin mobil etkileşim davranışlarına bakıldığında, 2017 yılına kadar ABD’deki dijital ticaret gelirlerinin yüzde 50’sini m-ticaretin oluşturacağı belirtiliyor.
Bazı sektörlerde mobil entegre ödeme sistemlere geçişleri daha kolayken bazıları içinse bu çok daha uzun bir süreç gerektiriyor. Ama iyi bir strateji ve planlama ile tüm sektörlerin yavaş yavaş mobil ödemeyi başarı ile uygulayabileceği de aşikâr bir durum.
Mobil pazarlama yatırımları
Mobil cihazların e-ticaretteki satışlara ve satışlardaki büyümeye katkı sağladığından bahsetmiştik. Aslında bu katkı iki şekilde oluşuyor. Bunlardan biri, müşterilerin satın alımları için akıllı telefon ve tabletlerini kullanmaları, bir diğeri ise giderek artan bir şekilde müşterilerin mobil cihazları bir alışveriş araştırma aracı olarak görmeleri ki bu da kullanıcıları eninde sonunda mağaza içi veya online olarak satın alıma yönlendiriyor.
Pazarlamacıların yüzde 55’i mobil bütçelerinin şimdiden arttığını belirtirken, yüzde 70’i önümüzdeki 12 ay içinde artacağını iletiyor.
Mobile yapılan yatırımlar ve harcanan paralarının henüz göz dolduran bir büyülükte olmadığı görülürken artan bir trend izlediğini söylemek mümkün ama daha gidilecek çok yol var. Global araştırmalardan çıkan sonuçlara göz atmak gerekirse, markaların yüzde 54’ü pazarlama bütçelerinin yüzde 5 veya daha azını mobil pazarlamaya harcarken markaların dörtte birine yakını pazarlama bütçelerinden mobil pazarlamaya sadece yüzde 1 ile yetiniyor.
Satın almalarda mobilin yeri
Mobil uygulama ve mobil siteler, müşteri satın alım yolculuğunda önemli bir yer tuttuğu gözlemleniyor. Goldman Sachs’ın anketini cevaplayanların üçte biri, bir markaya ait bir mobil uygulama indirdiğini bildiriyor. GfK raporuna göre ise Türkiye’de mobil kullanıcıların yüzde 53’ü mağaza içerisinde mobilden fiyat karşılaştırması yapıyor. GWI verilerine göre Türkiye’de alışveriş için ürün araştırması yapılırken yüzde 49 oranında mobil kullanılıyor.
Ayrıca araştırmalar gösteriyor ki, tüketicilerin çoğunluğu mobil uyumlu sitelerin mobile uyumlu olmayan sitelerden daha hızlı çalıştığını düşünüyor. Bu da onların satın alma yolculuklarında önemli bir adım teşkil ediyor.
Kişisellik
Yüksek seviyede etkileşim oranları için kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi büyük rol oynuyor. Doğru kişiyi doğru zamanda hedefleyerek gerçek hedef kitleye ulaşmak hem bütçe hem de zaman açısından pazarlamacılar için çok değerli. Bunun yanı sıra yeniden hedefleme (retargeting) ile birlikte sadık bir müşteri kitlesi oluşturup onlara göre iletişim yapmak da anahtar çözümler arasında.
Mobildeki yükselişin herkes için faydalı olacağı ise ortada. Örneklendirmek gerekirse, globaldeki mobil uygulama mağazası gelirlerine bakabiliriz. Statista’nın verilerine göre 2017’de 76,5 milyar dolarlık bir büyüme bekleniyor bu gelirlerde. Üstelik birkaç yıl içinde, mobil cihazların, internet aracılığı ile yapılan satın alımların yüzde 87’sini oluşturulacağı belirtiliyor. Tüm bu veriler, mobilin kişilerin gündelik hayatına nasıl girdiyse markalarında günlük hayatlarında yer almaya başlayacağına işaret ediyor.
Gördüğümüz gibi m-ticaret, önümüzdeki yıllara muazzam bir büyümeye hazır şekilde ilerliyor. Bu trend çoktan başlangıç gösterdi ve 2016 ve sonrasında da hızlı bir şekilde artış göstereceğini şimdiden belli ediyor.
Yorumlar