Banner reklamlarının küresel tıklanma oranı yüzde 1’in altında (Display Benchmarks tool). Banner reklamlamlarını gizleyen reklam engelleme (ad blocker) yazılımlarının kullanım oranı geçtiğimiz yıl içinde yüzde 41 artmış ve şu an dünyada neredeyse 200 milyon kişi ad blocker kullanıyor (PageFair). Yapılan araştırmalar, mobilde reklama tıklamaların neredeyse yarısının kazara olduğunu söylüyor (Goldspot Media). Kullanıcıların yüzde 54’ü banner reklalamlarına güvenmediği için tıklamıyor (BannerSnack). Internet kullanıcılarının yüzde 33’ü banner reklamlarının katlanılmaz olduğunu düşünüyor (Adobe). Bu çarpıcı rakamları ben değil, maalesef dijital pazarlama ve reklamcılık konusunda uzman şirket ve araştırma kurumları söylüyor.
Geleneksel basılı yayıncılığın popüler olduğu dönemde yayıncılar, aralara reklamlar yerleştirerek hazırladıkları gazeteler ve dergilerden elde ettikleri gelirler ile hayatta kalıyordu. Zaman içinde basılı yayıncılığın dijital platformlara kaymasıyla, insanların internette okudukları haberlerin yanlarındaki banner’ları tıklamaktan kaçınması, dijitalden ekmek yemeye çabalayan yayıncıların işini bir hayli zorlaştırıyor. Kullanıcıların asabını bozan alakasız ve sıkıcı banner reklamların markaları tatmin etmemesi, yayınların hayatta kalabilmek için yeni fırsatlar ve modellerin peşinden koşmasını zorunlu kılıyor.
Internet reklamcılığında yükselen değer: Doğal reklamlar
Son birkaç yılda reklam ve editöryel içerik arasındaki çizgi daha da bulanıklaşmaya başladı. Özellikle dijital dünyada, yeni bir reklam çeşidi olarak sıkça karşılaşmaya başladığımız doğal reklamlar, markalar ve yayıncılar tarafında popülerliğini sürdürmeye devam ediyor.
BI Intelligence’ın raporuna göre, ABD’de 2013 yılında doğal reklamlar toplam dijital reklamlar pastasından 4,7 milyar dolarlık pay almış. 2015 yılında bu rakamın 7,9 milyar dolara çıkması bekleniyor. Daha da ilginç olan ise 2018 yılında doğal reklamların şaşırtıcı bir biçimde 21 milyar dolarlık bir pazar olacağı yönündeki tahminler… Tüm bu rakamlar ve kullanıcı beklentileri markalar ve yayıncı platformların önümüzdeki yıllarda doğal reklam standartlarını daha da geliştirip, çok daha yaratıcı içeriklerle kullanıcılarına erişeceği yönündeki öngörüleri kuvvetlendiriyor.
Doğal reklamın başarısı içerik ve bağlam ilişkisinde saklı
Sponsorlu içerikleri asıl reklamların kamuflaja bulanmış hali gibi düşünebilirsiniz. Doğal reklam içeriklerinde doğrudan markadan bahsedilmiyor ancak, dijital yayın platformunun temel konseptine uygun olacak şekilde markayı anımsatacak öğeler ve mesajlar doğru bağlamda çerçevelenip, kullanıcıların beğenisine sunuluyor.
Küresel arenada BuzzFeed, Türkiye’de ise Onedio ve Listelist gibi yeni nesil dijital yayıncılar bu konuda başı çeken platformlar olarak değerlendiriliyor.
Sponsorlu içeriklerin sıkıntıları
IAB’nin geçen yıl yayımladığı bir rapora göre kullanıcıların yarısından fazlası okudukları içeriğin doğal reklam mı, yoksa standart içerik mi olduğunu anlamıyormuş. Etik kurallar çerçevesinde kullanıcılara karşı açık ve dürüst olup içeriğin bir kenarına bunun sponsorlu bir içerik olduğunu ifade etmek gerektiği sıkça vurgulanıyor. Yapılan araştırmalar ve endüstrinin beklentileri doğal reklamların geleneksel banner reklamlarından farklı olarak, markaların müşterileriyle doğal ve samimi bir şekilde iletişime geçmesini sağlayan fırsatları barındırdığı fikrini destekliyor. Bakalım, neler olacak?
Yorumlar