ETID Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun, Digital Age Almanak sayısında eticaret gündemini kaleme aldı.
Eticaret pazarı ülkemizde her yıl yüzde 35-40 civarında büyüme gösteriyor. Bu diğer sektörlerle karşılaştırıldığında çok önemli bir rakam. Pazar henüz doygunluk aşamasına ulaşmamış olsa da 2013’te taşların yerine epeyce oturduğunu söyleyebiliriz. BKM verilerine göre, sigorta işlemleri çıkarıldığında 2012’de 25 milyar TL gibi bir hacme ulaşılmıştı, bu yıl ise bunun 35 milyar TL düzeyine ulaşacağını öngörüyoruz. ETİD olarak bizler de bu gelişmelere katkı sağlamaktan mutluluk duyuyoruz. 2013’te sektörü hem devlet hem de tüketici nezdinde tanıtmaya devam ettik. Bunun dışında sektöre yeni katılan bazı iş ortaklarımızla bir takım etkinlikler yaptık. Üye sayımız 50’ye yaklaştı.
2013’ün ilk yarısında birçok yeni eticaret oluşumu gözlemledik. Her yeni oluşum, sektörün hareketlenmesini sağlıyor. Mevcut oyuncular önemli atılımlar yaptılar ve büyümeye devam ettiler. Bunların dışında yurtdışından gelen yatırım, satın alma haberleri ve girişler sektör içerisinde dinamizme ve büyümeye yol açtı. Niş ürünler satan eticaret sitelerinin ve işini geliştirmek isteyen KOBİ’lerin eticaret dünyasında giderek daha çok yer almaya başlamasıyla sektör zenginleşmeye devam ediyor. Öte yandan eticaret Türk müşterisi için kısa sürede bir alışkanlık haline geldi. 2013 itibariyle, Türkiye’de internet kullanan her 5 kişiden biri online alışverişe başvuruyor. Bu oranların artacağından da eminiz.
Türkiye’de internet kullanan her 5 kişiden biri online alışverişe başvuruyor.
Devlet nezdinde yapılacak düzenlemelerle de sektörün gelecek yıllarda daha çok büyüyeceğini öngörebiliyoruz. Elbette beklenmeyen bir takım açılımlar da olacaktır. Örneğin, 2013’ün son aylarında gündemimize kredi kartlarında taksit sayılarının kısıtlanmasıyla ilgili düzenleme girdi. Ben bu kararın fiziksel perakendeciler kadar olmasa da eticaret sektörü için kısa vadede negatif etki yaratacağını düşünüyorum. Taksit Türk halkı için önemli bir alışkanlık. Bu tarz geçişler daha yumuşak yapılmalı. Yine de bu gibi dönemlerde eticaret daha fazla avantaj sunması nedeniyle kullanıcılar nezdinde önemini arttırıyor. Örneğin, 2009 krizinde eticaret hacimsel olarak ve adetsel olarak önemli bir artış göstermişti. Çünkü tüketiciler kriz dönemlerinde ve bunun gibi süreçlerde daha fiyat odaklı oluyorlar. Bu yeni düzenlemeyle de tüketiciler, “Madem taksit azalmış, bari daha iyi fiyatı bulayım” diyecekler. Bunun da yeri eticaret.
2014’te büyük bir patlama bekliyoruz.
2014’te ne olursa olsun büyük bir patlama bekliyoruz. Mevcut oyuncuların önemli büyüme planları var. Pazaryerleri bu sene önemli bir canlılık getirecek, mevcut oyuncuların 2014’te önemli büyüme hedefleri var. Bunun dışında da eticaret her zaman hızla yeni oyuncuların patlamalar yaptığı bir mecra. Pazar büyüklüğünün gelecek yıl yine alıştığımız yüzde 50’ler seviyesinde olacağını ve eticaret kullanan kişi sayısının ise 12 milyona yaklaşacağını söyleyebiliriz. Yani internet bağlantısı olup da eticareti denemeyen hane sayısı çok azalacak. Kısacası 2014’te hem yatırımcılar hem de kullanıcılar açısından eticaret çekiciliğini daha da arttıracak.
Yorumlar