Facebook, Zaman Tüneli’ndeki Uygulamalar, Haritalar, Hayat Olayları başlıklarına ‘Ürünler’i ekliyor
En kalabalık 7. topluluğu Türkiye’dekilerden oluşan Facebook 1 milyar kullanıcıya ulaştığı günlerde ilk TV reklamını da yayına verdi. İnsanlar arasındaki bağı kuvvetlendiren temel şeylerden biri olma iddiasını öne çıkarsa da, aslında ‘iskemle’ metaforu ile “hayatınızdaki temel mobilyalardan biriyiz” mesajını da veren Facebook büyük ve sadık kullanıcı tabanına rağmen gelir yaratmada çok parlak performans sergileyemiyor.
İnternetten gelir elde etme yöntemlerini çeşitlendirmekte e.ticarete eklemlenmek takip edilmesi gereken bir yol. Bu amaçla Facebook, ‘paylaş’, ‘beğen’ gibi sosyal eklentilerine ek olarak şimdi de ‘İste’ ve “Koleksiyonuma ekle” düğmelerini geliştiriyor. İlerleyen dönemde özellikle rekabetin yoğun, farklılaşmanın minimal olduğu ürün gruplarından “istiyorum” listesine eklenen seçeneklerin Facebook’tayken Facebook kredileriyle hemen satın alınabilmesi fonksiyonu da yolda olsa gerek.
Sosyal ağdan gelecek e.ticaret müşterilerine hazırlıklı olun
Artık ürün ve hizmet tanıtımı sayfalarında ‘sepete at’ seçeneğinin yakınlarında “Facebook ile istiyorum” düğmesini de göreceğiz. Kullanıcı açısından beğenmek ile istemek arasında ne kadar farklı bir sosyal ağ değeri olduğunu gözlemlemek zor olacak, belki de bu nedenle çoğu internet sitesi kullanıcının dikkatini dağıtmamak, kullanım deneyimini kolaylaştırmak adına bu düğmelerden sadece birini kullanacak.
Tek bir Facebook sosyal düğmesi kullanmayı düşünenlerin istemek ile beğenmek arasındaki farkın anlam kazandığı bir ürün grupları olup olmadığını analiz etmesi gerekir. Ürün tabii ki Facebook’ta paylaşılsın, arkadaş çevresince görülsün, fakat Facebook ‘beğeniler’ ile ‘istenenler’i, kullanıcıların zaman tünelleri ve ana haber akışlarında farklı şekilde görüntüleyecek.
Düzenli ve fazla düşünmeden satın alınan ürünleri beğendirmek yerine istetmek, ‘Ürünler’ ve ‘İstek listesi’ fonksiyonlarında yer almayı sağlayacak ve bence yeterli olacak.
Beğeniler ise birden fazla kişi beğendiğinde daha da artan önemle bir ‘hikâye’ olarak sunulmaya devam ederse her ürün sayfasında sadece beğenme seçeneği sunmak doğru olmayacak. Facebook’un beğenme ve isteme tuşlarının ayrı ayrı etkileşim oranları üstüne markalara istatistik sunması da faydalı olacak ama bu özellik planlanıyor mu, göreceğiz.
Zaman Tüneli’ne “Ürünler” yaklaşımının eklenmesi ile artık çok daha fazla Facebook kullanıcısı e.ticarete yakın deneyimleri sosyal ağlarda tecrübe edecek. Facebook’un cep telefonundan artan kullanımını göz önünde bulundurup e.ticaret girişimlerinin mobil cihazlardan kolayca gerçekleştirilebilen satın alma deneyimleri kurgulaması da gittikçe önem kazanıyor.
Türkiye’de henüz pek öne çıkmayan Pinterest’in özellikle ABD’de olmak üzere global e.ticaret sitelerine ciddi trafik sağlamasına Facebook’un bir nevi yanıtı olan ‘Collections/Koleksiyonlarım’ özelliği de bir yandan hizmet ve ürünlerin hoşa giden görsellerinin saklanmasını, istendiğinde ‘istek listesine’ eklenmesini sağlayacak bir diğer ‘Ürünler’ özelliği, ve tabii Facebook reklamları için yeni özelleştirme seçeneklerine de zemin hazırlığı.
Son kullanıcılar olarak artık arkadaşlarımızın ne istediğini de gözleyebilecek olmanın dayanılmaz hafifliği de cabası!
Yorumlar