Skip to main content

Yandex, Türkiye’deki İnternet kullanıcılarının Yandex.Metrica kullanan İnternet sitelerine yaptığı ziyaretleri analiz ederek, kullanıcı aktivitelerinin ana hatlarını ve kullandıkları cihazların ana özelliklerini ortaya çıkardı. Araştırmada öne çıkan bazı veriler şöyle: –Geniş…

Yandex, Türkiye’deki İnternet kullanıcılarının Yandex.Metrica kullanan İnternet sitelerine yaptığı ziyaretleri analiz ederek, kullanıcı aktivitelerinin ana hatlarını ve kullandıkları cihazların ana özelliklerini ortaya çıkardı.
Araştırmada öne çıkan bazı veriler şöyle:

Geniş bant İnternet ile mobil İnternet kullanım oranları arasındaki fark her geçen gün daha da kapanıyor.
Hafta içinde internet kullanımı, Çarşamba günleri en yüksek orana ulaşıyor ve hafta sonuna kadar yoğun kullanım devam ediyor.
İnternet sitelerine her 3 ziyaretten 1’i arama motorları üzerinden geliyor.
İnternet kullanıcılarının hafta sonunda masaüstü ya da dizüstü bilgisayarlardan internet kullanımı azalsa da, mobil cihazlardan internete erişim oranı düşmüyor.
Tipik kullanıcı
Türkiye’de 35 milyondan fazla İnternet kullanıcısı bulunuyor.  Bu kullanıcıların çoğu, İnternet sitelerini masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarından ziyaret ediyor. Aynı zamanda, İnternet’e mobil olarak erişen kullanıcı sayısı da hızla artıyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na (BTK) göre, 2012’nin 2. çeyreğinde en az 10,6 milyon mobil İnternet kullanıcısı bulunuyor. Bu rakam geçen sene göre aynı dönemden itibaren sayının iki katına çıktığını gösteriyor.
Türkiye’deki masaüstü ve dizüstü kullanıcılarının yarısından fazlası işletim sistemi olarak Windows 7 ve tarayıcı olarak İnternet Explorer kullanıyor. İnternet’e mobil olarak erişen kullanıcıların yüzde 65’inden fazlası ise Mobil Safari tarayıcıları ile Apple cihazları kullanıyor.











Hafta ve gün boyunca aktivite
Her iş gününde, kullanıcılar masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarından ortalama 20 sayfadan fazla, mobilden ise yaklaşık olarak 6 sayfa ziyareti gerçekleştiriyor. İş günleri ve çalışma saatlerindeki masaüstü ve dizüstü çevrimiçi aktivite, akşam saatleri ve hafta sonlarındaki aktiviteden daha fazladır.
Masaüstü ve dizüstü bilgisayarların İnternet sitelerine erişim amaçlarının genellikle işle ilgili olduğu açık bir şekilde görünüyor- haftasonları ve akşam saatlerinde masaüstü ve dizüstü kullanıcıların aktivitesi azalıyor. Diğer taraftan, mobilden İnternet sitelerine erişim bazı günlerde aynı şekilde devam ederken, bazı günlerde ise iş günlerine oranla daha yoğun kullanılabiliyor. Masaüstü kullanıcılarının, iş saatleri sonrasında (eve dönüş yolunda veya evlerinde) mobil kullanıma geçiyor olmaları mümkün.
Masaüstü ve dizüstü kullanıcılar, en yoğun çevrimiçi aktivitelerini sabah saatlerinde gerçekleştiriyorlar. Örneğin, saat 08:00’de saatte 20 sayfadan fazla ziyaret ediyorlar. (Bu saatlerde masaüstü ve dizüstü kullanıcı sayısı fazla olmamasına rağmen.)
İnternet sayfalarına yapılan toplam yeni ziyaretlerin üçte birinden daha azı, kullanıcının adres çubuğuna URL yazmasıyla gerçekleşiyor. Bundan daha sık olarak, kullanıcılar bir İnternet sitesindeki ya da reklamlardaki bağlantıları takip ediyor ya da bir başlangıç noktası olarak arama motorlarını kullanıyorlar.

Teknik özellikler
Masaüstü ve dizüstü
Ortalama bir masaüstü ve dizüstü kullanıcısı 1366×768 ekran çözünürlüğüne ve 32 bit renk derinliğine sahip Windows 7 yüklü bir bilgisayar ve tarayıcı olarak Internet Explorer 8 kullanıyor.



















Mobil
Tipik mobil internet kullanıcıları 320×480 ekran çözünürlüğü ve 32 bit renk derinliğine sahip iOS işletim sistemi yüklü iPhone modelinde bir mobil cihaz kullanıyor ve mobil web ziyaretlerini Mobil Safari ile gerçekleştiriyor.



























* Rapor, 10 Ağustos 2012 – 09 Eylül 2012 tarihleri arasında Yandex.Metrica kullanan 60 binden fazla İnternet sitesindeki (Türkiye’den ziyaret eden kullanıcılara ait) 4.5 milyar sayfa gösterimi yorumlanarak oluşturulmuştur.