Google verilerine göre Türkiye de dahil olmak üzere Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’daki kilit pazarlarda “yapay zekâ” aramaları geçen yıldan bu yıla 3 kat arttı. Bu teknoloji, günlük hayattan daha yaratıcı ve hayal gücünün gerektiği alanlara kadar toplumun en acil zorluklarının ve fırsatlarının üstesinden gelmeye katkıda bulunma potansiyeline sahip. Disiplinlerarası bir etkileşimle de önü daha fazla açılacak, insanlığa, bilime, teknolojiye, sağlıktan tarıma kadar pek çok alanda ön planda olacak.
Yapay zekânın etkisi moda sektöründe de görülmeye başladı. Yapay zekâdan güç alan yeni araçlar, perakendecilerin tüketicilerin hayatını kolaylaştırmak amacıyla alışveriş yolculuğunu kişiselleştirme biçiminde dönüşüm yaratıyor. Yapay zekâ, moda markalarının yeni ürünler tasarlamasına ve atık miktarını azaltmasına da yardımcı oluyor.
Vogue Business’ın araştırmasına göre yapay zekâ, Avrupa’da tüketicilerin satın alma davranışlarını değiştiriyor. Tüketicilerin üçte ikisi, yapay zekâyla desteklenen bir alışveriş deneyimi yaşamak istediğini belirtiyor.* Tüketiciler ürünleri kişiselleştirmek, online alışveriş deneyimini iyileştirmek ve sürdürülebilir uygulamalar geliştirmek için yapay zekâ araçlarından yararlanan perakendecilerden alışveriş yapmak istiyorlar. Araştırma sonuçlarına göre 10 tüketiciden yaklaşık üçü (yüzde 29), yapay zekâ uygulamaları kullanan bir markayla ekstra yüzde 20 veya daha fazla zaman geçirme konusunda istekli.
Yapay zekâ artık alışveriş yolculuğunun önemli bir parçası
Vogue Business araştırmasına göre tüketicilerin yüzde 43’ü kişiselleştirilmiş bir online alışveriş deneyimi için en az yüzde 10 daha uzun zaman harcamaya hazır. Tam da bu noktada devreye giren yapay zekâ bu süreci daha da kolaylaştırıyor. Pazarlamacılar yapay zekâ araçlarından yararlanarak online tüketicilere mağazadakine benzer bir alışveriş deneyimi yaşatabiliyor. Google Lens ve Lens’te yer alan fonksiyon multisearch gibi araçlar sayesinde tüketiciler artık belirli bir ürünü açıklayan terimlere bağlı kalmadan istedikleri ürünü hem görsel hem de yazılı bir şekilde bulabiliyor. Ayrıca bazı perakendeciler tüketicilerin artırılmış gerçeklik (AR) özellikli ürün deneme araçlarından da yararlanmalarına olanak tanıyabiliyor. Bu durum da tüketicilerin hayatını kolaylaştırmaya devam ediyor. Öyle ki lüks tüketicilerin yüzde 49’u, yapay zekâdan yararlanan markaların daha iyi bir deneyim sunduğu kanısında. Dolayısıyla yapay zekâ, pazarlamacıların fiziksel olarak temasta bulunabildikleri müşteriler kadar online müşterileri için de kişiselleştirme olanağı sağlayabiliyor.
Kişiselleştirilmiş deneyim tüketicilerin ilgisini çekiyor
Aynı araştırma sonuçlarına göre, üretken yapay zekâ araçlarından yararlanarak kişiselleştirilmiş fırsatlar, teklifler ve ürün önerileri oluşturmak, satın alma motivasyonu üzerinde de olumlu bir etkiye sahip. Her 10 tüketicinin 3’ünden fazlası (yüzde 31), yapay zekâ araçlarından yararlanan bir markayla yüzde 20 daha uzun zaman geçirebileceğini belirtiyor.
Pazarlamacılar artık yapay zekâ sayesinde tüketicilerle bağlantı kurmak ve gelirlerini artırmak için daha geniş fırsatlara sahip. Bu durumun etkisini tüketiciler tarafında da görmek mümkün. Lüks tüketiciler ürünlerle ilgili kişiselleştirilmiş fırsat ve teklifler için ortalama yüzde 17’ye kadar, kişiselleştirilmiş öneriler için ise yüzde 16 daha fazla ödeme yapmaya hazır.
Sürdürülebilir moda yükselişte
Yapay zekânın etkisi ürünün yolculuğunda da hissediliyor. Son dönemlerin yükselen trendi sürdürülebilir modada da yapay zekânın etkilerini hissetmek mümkün. “Daha az satın al, daha iyisini satın al” mottosunu benimseyen tüketiciler, daha az ürün satın alıyor ancak alışverişlerinde daha fazla harcama yapıyor. Tüketicilerin yarısından fazlası, sürdürülebilir ve sosyal sorumluluk sahibi markalar için yüzde 20 daha fazla ödeme yapmaya hazır. Tüketiciler sürdürülebilirlik özelliğine daha çok önem verdikçe markalar da atık miktarını ve emisyonları azaltmaya yönelik fırsatları araştırmaya devam ediyor.
Her 10 tüketiciden 3’ü, daha sürdürülebilir kumaşlar geliştirmek üzere yapay zekâdan yararlanan markalar için yüzde 20 daha fazla harcama yapabileceğini söylerken, bu amaçla yapay zekâya yatırım yapan markalar, yüzde 18 daha yüksek gelir elde etme potansiyeline sahip. Ayrıca tüketicilerin yüzde 46’sı, yapay zekâdan yararlanarak daha benzersiz tasarımlar yaratılmasının bir markaya dair algılarını iyileştireceğini de düşünüyor.
Melike Eraslan
Google Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü
* Vogue Business Research, FR, IT, U.K., U.S., Unfolding AI: New Worlds of Fashion, Vogue ve GQ okuyucuları arasından moda ürünlerine yılda 1.000 ABD dolarından fazla harcayan veya tek bir ürün için 500 ABD doları harcayan 2.976 tüketici (18-64 yaş), Mayıs-Haziran 2023.
** ”Modada yapay zeka devrimi: Perakendecilere ve tüketicilere heyecan veren gelişmeler” (Think with Google).
Yorumlar