20 binden fazla YouTube kullanıcısının verileri ile bir çalışma yapan Mozilla araştırmacıları, YouTube’un “Bunu beğenmedim”, “İlgilenmiyorum”, “Bu kanalı önerme” ve “İzleme geçmişimden kaldır” tuşlarının öneriler üzerinde etkilerinin çok az olduğunu aktardılar. Bu tuşların en etkili oldukları durumlarda bile önerilen videoların yarısından fazlasının kullanıcıların görmek istemediklerini işaretledikleri türden içerikler olduklarını belirten araştırmacılar, en kötü durumda ise neredeyse hiçbir etkilerinin olmadığına dikkat çekiyorlar.
Araştırmacılar, bu araştırmayı yapabilmek için Mozilla Derneği’nin RegretsReporter adlı tarayıcı eklentisini kullandıklarını belirtiyorlar. YouTube’a genel bir “önermeyi durdur” tuşu ekleyen bu eklenti, gerçek kullanıcıların ve gerçek videoların etkileşimlerini kayıt altına almakta kullanıldı. Kullanıcılar, arka planda rastgele bir şekilde gruplara atanırken, bir grubun YouTube üzerinde bu tuşlar ile etkileşimleri YouTube’a gönderildi; kontrol grubunda olan kullanıcıların etkileşimleri ise gönderilmedi.
500 milyon video üzerinden yapılan çalışmada, “Bunu beğenmedim” ve “İlgilenmiyorum” tuşlarının kötü önerilerin %12 ve %11’ini engelledikleri, dolayısıyla bir hayli başarısız oldukları görülürken, “Bu kanalı önerme” ve “İzleme geçmişimden kaldır” tuşlarının kötü önerilerin sırasıyla %43 ve %29’unu engelleyerek daha başarılı sonuç verdiklerini gözlemlendi.
YouTube sözcüsü Elena Hernandez, YouTube’un bir konuyu tamamen engelleme yolunu tercih etmediğini, bunun kullanıcılar için zarar verici olabileceğini belirtti; araştırmacıların YouTube’un nasıl çalıştığını bilmediklerini, dolayısıyla raporda yer alan, YouTube’un kullanıcılarına olan yaklaşımını eleştiren sözlerin gerçekçi olmadıklarını aktardı.
Kaynak: YouTube’s ‘dislike’ and ‘not interested’ buttons barely work, study finds – The Verge
Yorumlar