Koronavirüs salgını nedeniyle iş dünyasının bir kısmının evden çalışma modeline zorunlu olarak geçmiş olduğu ülkemizde de işlerin online’a taşınması dolayısıyla kaçınılmaz oldu. Çoğumuz için bugünlerde işlerimizi, toplantılarımızı zoom ve benzeri video konferans platformları üzerinden gerçekleştirmek yeni normallerimiz haline gelmiş durumda. Bu durum şu an işletmeler için bir geçiş süreci gibi algılansa da tüketici tarafından baktığımızda özellikle alışveriş gibi bazı sektörlerde pandemi sonrasında işlerin eskisi gibi yürümeyeceğini söylemek mümkün. Bazı şirketler daha önce yaptıkları dijital yatırımlar gereği uzaktan çalışmaya hızlıca adapte olurken, yine bu şirketlerin bir kısmı pandemi sonrasında bazı işlerini uzaktan yürütmenin daha rahat ve ekonomik açıdan daha az maliyetli olduğunu keşfetmiş durumdalar. Uzaktan çalışmaya geçen şirketlerin, bu değişimi pandemi sonrasına taşımak istemelerinin tüm dünyayı ilgilendiren daha önemli motivasyon başlıkları da var. Uzaktan çalışmak, söz gelimi toplantı ya da etkinlikleri zoom vb. bir platformda yapmak herkes için zaman ve enerji tasarrufu demek. Ve tabii bu durumun karbon emisyonunu azaltacağını eklemek gerek.
Bununla birlikte bu dönem tüm sektörler için üretken olmak ve işlerini bir şekilde uzaktan yapabilmek için çevrim içi araçları tanımak ve belki de iş modelini değiştirmek adına bir fırsat dönemi olabilir. Peki uzaktan özellikle de video konferans platformları üzerinden toplantı, satış ve eğitim gibi işlerini dijitalize ederek yeni dönemde iş modelini dönüştürecek öncelikli endüstriler hangileri?
Spor salonları: Bugünlerde birçok spor salonu, yoga stüdyosu ve benzeri spor merkezleri video konferans yoluyla çevrimiçi dersler sunuyor. Bu sektörde kayda değer bir büyüme olacağı aşikar. Bu alanda bir işiniz var ise şimdi işinizi online’a taşımak için iyi bir fırsatınız var. Zoom’dan gerçekleştireceğiniz online dersler için Facebook başta olmak üzere sosyal ağlarda etkinlikler oluşturmak, etkinlikler için hatırlatıcılar paylaşmak etkili olacaktır.
Restoranlar: Malum koronavirüs’ten en fazla etkilenen sektörlerden biri restoran sektörü. Maalesef birçoğu için pandemi sonrası kriz kapıda. Dünyanın farklı yerlerinde restoranlar ise son dönemde Swift, Yelp veya Google Call aracılığıyla hızlı sipariş teslimatı özelinde hizmet sunmaya başladılar. Dijitali takip eden yenilikçi şefler ise çevrim içi yemek pişirme dersleri sunmaya başlamış durumda. Pandemi sonrasında bu yeni normallerin bu sektöre kalıcı olması muhtemel.
Etkinlikler: Pandemiden ilk etkilenenlerden etkinlik sektörü hızlıca dijitalize olabilecek alanlardan biri gibi duruyor. Aslında olmak zorunda da. Salgın bitse ve hayatımız biraz normale dönse bile artık binlerce insanı bir konferans salonunda bir araya getirmek kısa vadede çok mümkün olmayacak. Dolayısıyla etkinlikler hızlıca sanal toplantılara, webinar dizilerine evirilecek gibi duruyor. Örneğin Amazon, salgın dolayısıyla iptal edilen SXSW’da gösterilecek 10 filmi yayımlanacağını sanal bir etkinlik takvimini geçtiğimiz günlerde duyurdu. Türkiye’de de bazı etkinliklerin online’a taşındığını takip ediyoruz.
Perakende mağazaları: Eticaret hayatımızın bir parçası ve artık birçoğumuzun başta gıda alışverişi olmak üzere bugünlerdeki yegane kanalı. Korona sonrası şu an kapalı olan mağazaların, AVM’lerin mali açıdan bir şekilde ayakta kalanları iş hayatına geri dönecekler elbette ama bıraktıkları tüketiciyi bulacaklarından emin değilim. Evinden sipariş vermenin konforuna alışan, dahası hijyen artık hayatının öncelikleri arasında zirveye çıkan tüketici için perakende mağazaları yeni dönemde daha dijital olmak zorunda. Örneğin perakendeciler mağazalarda müşterileri ile görüntülü sohbetler yaparak daha eğlenceli ve tatmin edici bir alışveriş deneyimi sunabilir. Can sıkıcı chatbot’lar yerine, istediğiniz jimnastik ekipmanını, mutfak cihazını, ruju, koşu ayakkabılarını vb. seçmenize yardımcı olabilecek gülümseyen bir yüzle alışveriş yapmak herkesi daha mutlu edecektir. Daha çok lüks markalar için uygulanabilir olduğunu düşünsek de bu alanda sunulacak otomasyon teknolojileri ile genele inmesi mümkün.
Eğitim: Uzaktan eğitim video konferans teknolojilerinin en yaygın uygulaması. Bu dönemde ise tüm eğitim süreçleri için elzem hale gelmiş durumda. Türkiye’deki uygulamanın ne kadar başarılı olduğu tartışılsa da uzaktan eğitim ile bu dönemde ilk kez tanışan çocukların eğitim dünyasından beklentileri sonsuza dek değişmiş olabilir. İnternet dünyasındaki ücretli ücretsiz milyonlarca eğitim içeriği bir yana yeni dönemde her disiplinden insanın video konferans platformları üzerinden eğitim içerikleri sunma konusunda motivasyonun artacağını söylemek gerek.
Yorumlar