Facebook çatısı altında yer alan 3 ana uygulamaya (Facebook, Instagram ve Whatsapp) dair yeniliklerin neler olacağı ve geliştirilen fiziksel ürünlerin anlatıldığı F8 Facebook Geliştirici Konferansı 2019‘da; güvenlik skandalları ile gündeme gelen Facebook’un CEO’su Mark Zuckerberg‘in konuşması “Future is Private” teması ile geleceğin “mahremiyet” kavramı üzerine olduğu ile ilişkiliydi. “Privacy” olgusu etrafında şekillenen konferansın ana teması İnsan ve Toplulukların Teknoloji ile Birlikteliği olarak belirlenmiş. Yapılan tüm geliştirmelerin temelinde daha fazla gizlilik, daha güçlü şifreleme (encryption), kişisel verilerin güvenli şekilde ve daha kısa süreli olarak saklanması ilkeleri yatıyor. Zuckerberg; gelecekteki bilgisayarların, yazılım sistemlerinin ve veritabanlarının da gizlilik üzerine inşa edileceğini öne sürüyor.
Uygulamalardaki yeniliklere bakıldığında Facebook anlık mesaj aracı Messengar’daki en önemli geliştirmelerden başında, görüşme takvimi oluşturabilme seçeneği geliyor. Böylelikle görüşme esnasında birbiri ile iletişim kuran kişilerin anlık olarak “Appointment Booking” yani buluşmaları için takvim organize etmesi mümkün olacak. Dosya boyutu M4 Lightspeed versiyonu ile Whatsapp’a göre 3’te 1 düşürülen uygulamanın açılma süresi de 2 kat hızlanmış. Masaüstü versiyonu da yenilenen Messenger, anlık video görüşme seçeneğini tarayıcıdan bağımsız olarak tüm işletim sistemlerinde sunuyor.
Gündelik yaşamın önemli iletişim aracı WhatsApp ise görüşmelerin daha özel olmasına odaklanmış. Bu amaçla Instagram’daki hikayeler, “Status” ismi ile uygulamaya entegre ediliyor. Böylece sadece cep telefonunuzda kayıtlı olan kişiler anlık olarak paylaştığınız durum resmini görebilecek. Meraklı eşleri mutlu edecek güzel bir haberi daha var Zuckerberg’in, konum paylaşımı özelliği ise nihayet “Live Location” ismi ile canlı hale geliyor. Şifreli bir şekilde paylaşılabilen konum verisi ile, artık sevdiklerimizin nerede olduğunu anbe an takip etmek mümkün olacak. Kısa bir süre önce profesyonel segmenti hedefleyerek geliştirilen WhatsApp Business edisyonu ise özellikle küçük ve orta boy işletmelere yönelik bazı yenilikleri beraberinde getiriyor. Şirketler artık WhatsApp’a mini ürün kataloglarını ekleyerek sunmuş oldukları portföyü potansiyel müşterileri ile paylaşabilecek.
Sosyal medya araçlarının hayatımızdaki yeni ödeme yöntemi haline gelmesi, kısa bir süre sonra kaçınılmaz olacak. WhatsApp da bu noktada gerekli adımı atıyor ve uygulama üzerinden PIN girmek suretiyle ödeme almayı mümkün kılıyor. “Birine para göndermek, bir fotoğraf göndermek kadar kolay olmalı” diyen Zuckerberg’in bu cümlesi, Social Payment kavramının da hayatımızdaki önemini vurguluyor. Hindistan’da halen uygulamada olan bu özellik yakın zamanda yeni pazarlarda kullanıma sunulacak.
Yeni Bir Logo, Yepyeni Bir Facebook!
Facebook tarafındaki gelişmelere bakıldığında, bu yıl içinde internet sitesi arayüzünün tamamen yenileneceğini görüyoruz. Çok daha sade ve canlı bir görünüme sahip site gibi, yenilenen uygulama da yine sadeliğe ve topluluklara odaklanmış durumda. FB5 adı verilen bu yeni versiyon; grupları, üyeleri ile arkadaş gibi interaksiyon kurması, onları gerçek hayatta bir araya getirmesi nedeniyle bir deneyim merkezi haline getirmeyi hedefliyor. Grup önerileri, gelişmiş grup aramaları ve elbette buradaki bilgi güvenliği öncelikle duyurulan yeniliklerden.
Logosunu da yenileyen Facebook; mahremiyetten bahsederken gönül işlerine el atmayı da ihmal etmiyor. Yenilenen Facebook uygulamasına, ABD dahil 14 farklı ülkede aktif olacak Dating seçeneği ekleniyor. Aile ve arkadaş çevremizin gördüğü her zamanki profili değil, Facebook Dating için oluşturacağımız ayrı bir profili kullanarak bize uygun kişi önerileri sunacak olan bu yeni özellik, adayların yaş, eğitim ve beğenilerini, hatta varsa ortak arkadaşlarımızı bile gösterecek.
Dostlar “Alışverişte” Görsün
Instagram’daki yeniliklerin başında S-ticaret geliyor. Shopping içerisinde arama yapmak, ürün seçmek ve sepette doğrudan ödeme gerçekleştirmek mümkün olacak. Böylece artık Instagram’ın da mutlak bir pazaryerine dönüşmesinin önü açılmış oluyor. Yakın zamanda influencer ve sosyal medya kullanıcılarının, reklamını yaptıkları üründen komisyon alacakları bir “Social Affiliation” furyasını görmemiz hiç de şaşırtıcı olmaz. Keza Instagram bir süredir içerik üreticileri için özel olarak oluşturduğu “Creators” hesabını benzer bir amaçla denemekteydi. Artık bu üreticiler, markaları için hesapları üzerinden içerik satabilecekler. Hatta bu para transferi meselesi, ulvi amaçlar için de düşünülmüş. Artık yardım yapma (donation) butonları ile Instagram üzerinden bağışta bulunabileceğiz.
30 Nisan’da başlayıp 2 Mayıs’a kadar süren F8 etkinliğinde Zuckerberg; Facebook’un yakın geçmişteki güvenlik skandalları nedeniyle biraz da göstermelik olarak “mahremiyet” vurgusu dilinden düşmese de, yeni geliştirmeler ile bu uygulamaların hayatımızda daha fazla yer kaplayacağı çok açık.
Dr. Naim Çetintürk
ebebek Pazarlama Müdürü
Yorumlar