Melikşah Utku – Albaraka, Genel Müdür
Ölçeklenme sıkıntımızı ekip bilinciyle aşabiliriz
Startup’lar birbirini tamamlayan iyi bir ekip, hızlı ürün doğrulama ve doğru iş modeline dikkat etmeliler önce. Biz millet olarak tek başımıza iş yapmaya alışmışız. Bunun kötü tarafı, ölçeklenme sıkıntısı yaşamamız. Ölçeklenme sıkıntımızı ise ekip bilinciyle aşabiliriz. İş modeli de en az ekip kadar mühim. Doğru bir iş modeli en olmayacak denilen fikirleri dahi çok ileri taşıyabilir. Bunun dışında, girişimciler fikirlerini hızlıca doğrulamalarına ve minimum uygulanabilir ürünle hemen sahaya inmeye dikkat etmeliler. Girişimci, yatırımcının karşısına sağlam bir ürün, ekip ve vizyonla çıkmalıdır. Yatırımcı sizin fikrinize değil işinize odaklanır. Bu yüzden yatırımcı bulmadan önce fikrin uygulama zemininde yankı bulmuş olması gerekiyor. Girişimciler yatırımcıyı ikna edecek büyüklükte bir pazar potansiyeline sahip olmalı ve gerçekten bu işi başarabilecek bir ekip olduğuna yatırımcıları ikna etmek için hazır olmalılar. Girişimciler büyüme aşamalarında mutlaka mentorleri ve danışmanlarıyla birlikte hareket etmelidirler. Gerek yatırım alırken gerek ürün yelpazesini genişletirken bir bilenle hareket etmek sağlıklı büyümeyi getirir. Büyüme sürecinde yetki devrini öğrenmek işlerin daha sağlıklı yürümesini sağlar. Büyümeyle birlikte gelen iş yoğunluğunda işleri delege etmek günlük işlerle boğulmamak girişimciler açısından zaruridir. Bunların yanı sıra, girişimcilerin doğru bir pazar seçimine dikkat etmeleri gerekir.
Turancan Salur – BiTaksi, Kurucu Ortak
Startup’lar okyanusu geçmişken derede boğulabiliyor
Startup’ların en sık yaşadıkları sorun ufak tefek problemlere çözümler yaratma ya da iş geliştirmede geç kalmaktır. Ana hedef işleri büyütmek olduğundan gelir veya fark yaratacak projelere öncelik verilir, ertelenebilecek işler ertelenir. Dolayısıyla daha küçük ölçekli sorunlar veya geliştirmeler hep arka plana atılır ve bu sorunlar büyüyerek şirkete finansal veya müşteri deneyimi açısından zarar verecek dereceye gelmediği müddetçe çözüme ulaşamaz. Startup’lardaki bir ironi de aslında budur. Kurumsal şirketlerin yapamadıkları zor işleri hızlı ve yenilikçi şekillerde yaparlar. Ancak basit olan ve kurumsal şirketlerin çok başarılı yürüttükleri bir sürü uygulamayı gerçekleştirmede geç kalırlar ve bundan dolayı zarar görürler. Zamanla sorun göz ardı edilemeyecek büyüklüğe ulaşır ve kontrolsüz hale gelmesi durumunda herhangi bir önlem alınmamış olur. Çözüm ise aslında oldukça basit. Belli zaman aralıklarında rutin işleri bırakıp birkaç günlüğüne de olsa bu ufak tefek işlere yoğunlaşmak gerekiyor. Bu, uzun vadede çok fark yaratır ve böylece zor işleri başarıyla yapan startup’lar okyanusu geçmişken derede boğulmaz. Startup’lar risk almak konusunda kurumsal şirketlerinden daha cüretkâr olmalılar, ancak konu ufak tefek gözüken işleri yönetmeye geldiğinde de kurumsal şirketleri örnek almalılar.
Pınar Massena – Workinton, CEO
Startup’lar ilk başta ekiplerini doğru kurmalı
Startup’ların yaşadığı en büyük sorunlardan biri genelde ekiplerini doğru kuramamaları oluyor. Eğer ekibinizi doğru oluşturamamışsanız fikriniz ne kadar iyi olursa olsun, bir başka startup önünüze geçebiliyor. İkinci önemli sorun startup’ların ürün ya da hizmetlerine “âşık olmaları” diyebilirim. Girişimciliğin ruhunda yeniliklere açık olmak, hızlı karar almak yatıyor. Müşteri deneyimi yaşamadan piyasa sürülen ürün ya da hizmetlerin kabul görmemesi, pazardan gelen talebe karşılık verememek, tedariki sağlayamamak, beklentileri yönetememek de önemli sorunlar arasında yer alıyor. Ayrıca, sermaye ve fonlara ulaşımda yaşanan güçlükleri aşmayı bilmek çok önemli. Doğru partnerlikler kurulamaması ve bulunulan coğrafyanın değişkenlik gösteren dinamikleri de dikkate alınması gereken temel sorunlardan birkaçı. Bir de startup’ların en başta çok dikkate almadıkları idari konular var. İş kurduysanız muhasebe, insan kaynakları gibi operasyonel konuları ihmal edemezsiniz. Bilmiyorsanız mutlaka danışmanlık hizmeti almalısınız. Workinton olarak startup’lara önerimiz, ilk başta ekiplerini doğru kurmaları. Startupların en başta yapması gereken önemli gerekliliklerden biri de ürünlerini piyasaya sürmeden önce mutlaka sahaya inip doğru hedef müşteriye ulaşmalarıdır. Sermaye ve fonlara ulaşım, doğru partnerlikler ve değer katacak mentorlükler içinse Workinton Kuluçka Merkezi gibi, kuluçka merkezlerinden destek almalarını öneririm.
Yorumlar