Sizce pazarlamada büyük veri kullanımı bir abartı mıydı? Yoksa gelecekte de aynı role sahip olacak mı?
Büyük veri gerçek. Her gün internette arama yaptığınızda büyük veri araçlarını kullanıyorsunuz ve bu araçlar bir saniyenin altında bir sürede 5 milyar sayfalık veritabanında arama yaparak sonucu veriyor. Dolayısıyla, bu bir abartı değil ve her pazarlama bölümünün etkilendiği bir devrim bu. Bunun altında yer alan sunucu çiftlikleri, Hadoop ve MapReduce gibi teknolojiler her gün gelişiyor. Bu durumda günümüzden 10 yıl sonrası için pazarlamada verinin rolünün daha da önemli olacağını düşünüyorum.
Şu an ABD’de dijital pazarlamada en yeni eğilimler neler?
Bana göre en yeni Accenture, Deloitte, Infosys ve IBM gibi veri bilimi danışmanlık şirketlerinin pazara girmesi oldu. Bilindiği gibi bu alana reklam ajansları hükmediyordu. Bunun sebebi ise veri bilimi danışmanlığı firmalarında görevli CIO’ların görevinin CMO’ya evrilmesi. Gartner’ın açıklamasına göre, bu yıl CMO’lar toplam gelirler içindeki BT harcamalarının yüzde 3,2’sini yapıyor. CIO’larda bu oran yüzde 3,4 ve aradaki fark, giderek kapanıyor.
Dijital pazarlama, tüketici davranışını sizce nasıl değiştirdi?
Buradaki en büyük değişiklik, online perakendede yaşandı. Amazon’un kaydettiği büyüme, başlı başına değişimin en büyük göstergesi oldu. Diğer bir değişiklikse tüketicilerin mobil cihazları aracılığıyla pazarlamacılarla diledikleri zaman diledikleri gibi etkileşime geçmesi oldu. Bu da, tüketicilerin pazaryeri etkileşiminde hâkimiyeti ele aldıkları düşüncesini akla getiriyor.
Dijital pazarlamada influencer’ların rolü hakkında ne düşünüyorsunuz?
Günümüzde pazarlamacıların önündeki en büyük zorluk, tüketicinin hayatlarına girip bir parçası olabilmek. Pazarlamacılar sadece tepki verirlerse, tüketicileri ikna edemezler. Bu durumda tüketiciler ikna çabalarına olumsuz tepki verir ve kendilerini sürecin dışında bırakır. Dolayısıyla, tüketicilere ulaşmanın en iyi yöntemi olarak güvenilir influencer’lar ile çalışmak.
Brand Week Istanbul’da nelerden söz edeceksiniz? Sunumunuz hakkında bilgi verebilir misiniz?
Şöyle açıklayayım: Büyük veri pazarlamanın uygulama yöntemlerini yalnızca reklamcılıkta değil müşteri etkileşimi ve pazarlama araştırması tarafında da dönüştürdü. Tüketici mahremiyet fikri tüketici davranışıyla ilgili çok geniş veritabanlarına yenik düştüğünde, burada dijital gözetim geleneksel anket araştırmalarında çığır mı açacak yoksa bunu tamamlayıcı role mi sahip olacak? Amazon’un Whole Foods gibi süpermarket zincirini satın alması, online ve offline tüketici takibinde entegrasyonu işaret ediyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde pazarlamacı olmak için gerekli yetenekler neler olacak? Diğer bir konu ise, geleceğin markalarını inşa ederken hangi tür kurumların başarılı olacağı noktasına yoğunlaşacak.
Yorumlar