Ne zaman sektörde uçan kaçan konular görsem nedense hemen aklıma çocukluğumdan hatırladığım o Susam Sokağı şarkısı geliyor. Neden bilmiyorum ama ‘Dağdan Bir Kız gelir Döne Döne’ şarkısı bana hep bir ne olduğu belli olmayan bir şeyin geldiğinin habercisi olmuştur. Sanırım API konusu da buna benziyor, geçen sene bu konuyu BaaS (Bank As A Service) konusunda işlemiştim ama bu sefer biraz daha genel bakış açısı ile anlatacağım.
API işiniz için neden önemli?
“Nedir bu API,” derseniz; API(Application Programming Interface), bir uygulamaya ait yeteneklerin, başka bir uygulamada da kullanılabilmesi için, yeteneklerini paylaşan uygulamanın sağladığı ara yüzdür. “Peki Deniz, nedir bu teknik konuyu işimiz için önemli yapan,” diye sorarsanız, size 3 üç sebep sıralayabilirim:
- Şirket İçi API(Internal) : Bir şirkette mobilin başında olduğunu düşünün ki, mobil uygulamanıza yeni bir servis ekleyebilmek için en az 6-7 seviye farklı sistemle konuşmak zorunda kalıyor ve yetmezmiş gibi bu sistemlerin sahipleriyle teker teker konuşmak zorunda kalıyorsunuz. Günümüzde bununla karşılaşmayacağınız şirket sayısı bir elin beş parmağını geçmez. Sebebi ise eski temel veri taşıma servislerinin üzerine yerleştirilmeye çalışılmış ürün ve servis altyapıları üzerine modern müşteri platformları kurmaya çalışıyor olmanızdır. Acilen değiştirmeniz gereken şey, Internal API’lar ile nasıl gerçek platformlar yaratmanızdır.
- Yarı Açık API (2. Party) : Sahip olduğunuz platformunuz ile is ortaklıkları kurmaya çalışıyorsunuz. Görüştüğünüz tüm şirketler size toplantının 5. dakikasında sunu sormaya başladı: “API’iniz var, değil mi? Önceden paylaşır mısınız, bir inceleyelim.” Evet, hepimiz artık bunu duyuyoruz. 2. Party API ve data geleceğin işbirliği modeli konusudur. Önümüzdeki dönemde bankalar ve havayolları şirketleri mil programları konuşmak yerine bu yeni model üzerinden işbirlikleri geliştiriyor olacaklar.
- Açık API ( External) : Sanırım tartışmasız herkesin gündeminde olan bu konu şirketinizin servis ve ürünlerinin başka bir şirket tarafından kullanılabilmesi için açık ve mobilize edilmesidir. Özellikle yeni satış imkânları ve müşteri kazanımı için çok kritik hale gelmektedir. Henüz tam anlamıyla ticarî modeli çözebilmiş bir şirket olmamakla beraber Avrupa’da birkaç dijital bankanın tüm servislerini API olarak açtığını görüyoruz.
API dünyasını bu kadar kısa bir yazıda anlatmak çok zor ama iş sahiplerine önemli bir öneriyle yazımı bitireyim: API işi sadece teknolojik bir altyapı değişikliği değildir. API tasarlamak, gelecekteki ürünlerinizi tasarlamakla aynı şeydir. API modülünün içine ne koyacağınız ve nasıl kullanmak isteyeceğiniz gelecekte yapmak isteyeceklerinizi bugünden tasarlamakla alakalıdır. Son olarak, API isi sadece içeri veya dışarı için geliştirmekle yapılmaz. Uçtan uca müşteri yolculuklarına konsantre olmak gerekir, yoksa yaptıklarınız marka bilinirliği artırmanın ötesine geçmez.
Yorumlar