Hepimizin çocukluğundan çok iyi bildiği bir hikaye Ali Baba ve 40 Haramiler. Diyebilirsiniz ki, “Yazar başlıkta neden “0” hatası yaptı?” O konuya geleceğiz, fakat öncesinde şunu söylemeliyim ki, beni çocukken çok düşündüren bu hikâyenin dünyada bugüne kadar çekilmiş 30 farklı filminin olması, hatta bunlardan birinde Sadri Alışık’ın oynaması beni ayrıca mutlu etmiştir. Sonunda iyilerin kazandığı klasik bir iyi–kötü hikâyesi… Peki, günümüzde Ali Baba hikayeleri hep iyilerin zaferleri ile mi bitiyor? Daha önemlisi kim iyi kim kötü ayırabiliyor muyuz?
Geçen yazıda bahsetmiştim, Asya farklı bir yer ama onu farklı kılan sadece kültürü değil, aynı zamanda iş yapış biçimi. Her gün tartıştığımız “Acaba fintechler mi iyi yoksa bankalar mı?’, “İlerde bankalar olmayacak mı,”’ gibi sorulara buyurun Asya’dan bir cevap: Ali Baba ve 4 Haramiler.
Bunlar sırasıyla şöyle:
Alibaba: Kurucusu olan Jack Ma’yı, daha çok sosyal medyada başarısızlık öykülerini anlattığı videolarla tanıdık. Sonra yurtdışından ürün satın almanın çok kolay yapıldığı platformunu keşfettik. 7 milyondan fazla küçük satıcının her gün mal sattığı Taoboa ve dünya devlerinin satış için kullandığı Tmall stratejisi, Alibaba’yı kârlı bir ‘middleman’ stratejisti yapıyor. Unutulmaması gereken bir diğer konu, gelirlerinin yüzde 50’sinden fazlasını bu satış platformlarındaki Adwords satışından kazanan şirketin en büyük vurucu gücünün Alipay olması. Bugün hemen hemen tüm büyük bankaların mobil uygulamasının içine girmiş olan Alipay sanki gerçek bir Ali Baba hikâyesi gibi.
Uzakdoğu’nun 4 haramisi: Baidu, Tencent, Didi ve JD
Baidu: Evet, Çin’in Google’ı. Çin’de arama motoru pazar payı yüzde 90’ın üzerinde. Eğer Çin’de download kampanyası planlıyorsanız, Baidu olmadan hiçbir şeysiniz. En sevdiğim ve fark yaratan özelliği ise neredeyse tüm kamu servislerine entegre çalışıyor olması.
Tencent: Nam-ı diğer WeChat. Kafalar karışmasın, o sadece bir WhatsApp değil. İki hafta önce Çin’deki dijital ekip aradı ve “WeChat yüzde 10 mevduat faizi veriyor, biz ne yapacağız,” diye sordu. İşte, o an anlıyorsunuz ki, bir mesajlaşma uygulaması, aslında nasıl bir “conversational” servise dönüşüp insan hayatını değiştirebiliyor. Ödeme çözümlerinden hiç bahsetmiyorum ama söyleyebilirim ki şu an sadece Çin’de 700 milyon barajını geçtiler.
Didi: Evet Uber’in bile kendi servisini sattığı, Çin’in dijital ulaşım şirketi. Şu an Türkiye nüfusunun 5 katı aylık aktif kullanıcısı ile diğer bir harami. Sadece yemek işine girmekle kalmadılar; onlarla değerli mühimmat ve para bile yollayabiliyorsunuz.
JD: Alibaba ile yarışıyor, Ebay ile de, hatta Amazon ile bile. Alibaba’dan en büyük farkı, stok tutma işinde çok başarılılar. Sadece büyük bir dijital satıcı olmakla kalmıyor, son 1 yılda Airbnb ve bunun gibi birçok turizm işinde olan firmayla da rekabete girdi.
Size Ali Baba ve 4 Haramilerden kısaca bahsettim ama gelecek aylarda her birini ve fintech açılımlarını daha detaylı anlatacağım. İşin özü, bu 5 oyuncuyla yapılacak iş birliktelikleri size özellikle Çin’i ve Asya’yı getirir, tabii eğer nasıl “Açıl susam açıl” diyeceğinizi biliyorsanız…
Yorumlar