Skip to main content

Mobil internet kullanımı son yıllarda keskin bir yükseliş grafiği sergiliyor. Bu şaşırtıcı yükselişin en çok gözlemlendiği alanlardan biri de e-ticaret sektörü

Mobil internet servis, uygulama ve yatırımları henüz birkaç yıl önce bile öncelikli proje kapsamında değerlendirilmezken, 2015’ten itibaren mecradaki dengelerin tam tersine döndüğü gözlemleniyor. Mobilden sağlanan trafiğin masaüstü ortamı ile rekabet edebilecek derecede hızlı artması, e-ticaret sitelerini de kaçınılmaz bir değişime zorluyor. Bilio.com ülke çapında 600 civarı e-ticaret firması ile çalışıyor ve bu mağazalara ait 3 milyon kadar ürünün karşılaştırılmasına imkan yaratıyor. Bu kapsamlı portföy nedeni ile Bilio, Türkiye’de e-ticaretin nabzını tutmakla kalmayıp sektördeki ihtiyaç ve trendleri de doğrudan gözlemleyebiliyor.

Bilio.com’un Genel Müdürü Can Günay, mobil alışverişin arttırılması için e-ticaret mağazalarına düşen görevleri şöyle sıralıyor: 

  • Her internet sitesi mobil uyumlu olmanın yanında, kullanıcı deneyimini geliştirerek mobil sitesini basit ve kullanışlı hale de getirmeli.
  • İnsanların mobil sitelere girmesini teşvik edecek indirim ve promosyon kampanyaları düzenlenmeli. Desktop’da 100 TL’ye sattıkları bir ürünü mobil sitelerinde 80-90 TL’den piyasaya sundukları anda dengeler hemen değişiyor.
  • Çağrı merkezleri mobil sitelerden alışveriş yapan kullanıcıların işini kolaylaştıracak şekilde düzenlenmeli.  Örneğin daha kolay ulaşılabilir olması için mobil sitedeki çağrı merkezi numarası bile farklı olabilir.
  • Dokunmatik ekranlar küçük olması sebebiyle hataya çok müsait. Bu sebeple kullanıcıya mümkün olduğunca basit ekranlar sunmalıyız. Çok önemli görünmese de kart bilgilerini girerken bir sonraki hücre veya satıra geçmek için kullanıcının dokunmasını beklemek yerine otomatik olarak imlecin geçmesi çok faydalı olabilir.
  • Mobil site ve uygulamalarda adres kısmı da kesinlikle geliştirilmeli. Örneğin, en çok İstanbul’dan kullanıcınız varsa şehirleri plaka numaraları veya alfabetik olarak değil, İstanbul başta olacak şekilde kurgulamanız çok önemli. Zaten gelişen teknoloji ile birlikte artık bunu IP, baz istasyonu ve modem özellikleriyle mobil cihazın bulunduğu şehri ve ilçeyi de tanıyabilir durumdayız.
  • Tabii ki ödeme sistemleri mobil ticaretin gelişmesi için en büyük etkenlerden olacak; çünkü her alışverişte kart numarasını tekrar tekrar girmek yerine kullanıcının hem güvenlik, hem de hız ve kolaylık anlamında bir ödeme sistemi üzerinden satın alma gerçekleştirmesi önemli.
  • İndirim duyurusu yapan bir SMS ile insanlar sabah yatağından kalkıp bir AVM’ye gidiyorsa, o mağazanın yanından geçerken de kişiyi içeri sokabilmek mümkün. Yeter ki insanları sıkmadan, rahatsız etmeden kendilerini özel hissettirip kişiye özel uygulamalar geliştirebilelim. Tüm teknolojileri takip edip kendimize ve müşterilerimize göre şekillendirmemiz gerekiyor.
  • Ticaretin masa üstü ve mobil halini 3-5 büyük şehirden ibaret sanmayalım. Anadolu hem potansiyeli hem de imkan ve imkansızlıklar sebebiyle çok büyük bir pazar. Evlerinde bilgisayarı, internet bağlantısı olmayan insanların artık akıllı telefonları var. Sektörümüz buna özel proje ve fikirler geliştirmek zorunda.