Mobil uygulama dükkânları Apple App Store ve Google Play’in 10’uncu yaşını kutladığı 2018’i geride bıraktık. Gidişat, mobil uygulama ekonomisinin tüm dünyada büyümeye devam ettiğini ve edeceğini gösteriyor. App Annie’nin Aralık 2018’de yayımladığı 2019 uygulama ekonomisi tahminlerine göre, kullanıcıların bu yıl mobil uygulamalarda 122 milyar dolardan fazla harcama yapması bekleniyor. Uygulama ekonomisinde kullanıcı harcamalarının, geçen yılki küresel ekonominin beş katı hızıyla artacağı öngörülüyor. Mobilin bu sene küresel dijital reklam harcamalarının yüzde 62’sini oluşturacağı, bunun da 155 milyar dolarlık bir tutara denk geldiği yine tahminler arasında.
Trendlere bakıldığında ise, önceki yıllarda olduğu gibi mobil oyunlar yükselişini sürdürüyor ve mobilin, PC ve konsol da dâhil olmak üzere bütün oyun platformları genelinde kullanıcı harcamalarının yüzde 60’ına ulaşması bekleniyor. 2019’un öngörülen bir diğer trendi de, video yayını yapan uygulamalardaki artış. Mobilde kullanıcıların en çok görüntülediği içeriklerse, YouTube ve TikTok gibi video uygulamaları ile Instagram ve Snapchat gibi sosyal medya uygulamalarındaki kısa videolar olacak.
Mobil uygulamalar dünyası, App Annie’nin tahminlerinin de gösterdiği üzere vites artırmaya hızlanırken, Digital Age olarak, Mobil Pazarlama Birliği (MMA) ile ‘Yılın Dikkat Çeken Uygulamaları’ anketini 10’uncu kez hayata geçirdik. MMA ekosisteminden dijital anket yöntemiyle gelen 2 bin 150 yanıtın değerlendirildiği çalışmamızın sonuçlarını sizlerle paylaşıyoruz.
HABER (%)
Hürriyet 30
NTV 17,1
Milliyet 9
CNNTürk 8,8
Sözcü 8
—
SPOR HABER (%)
NTV Spor 54,4
LigTV 14,7
Eurosport 10,9
Fanatik 5,9
SporX 4,9
—
BAHİS (%)
Bilyoner 31,9
İddaa 31,5
Nesine 14
Maçkolik 11,8
Misli 2,3
—
TEKNOMARKETLER (%)
TeknoSA 53,4
MediaMarkt Türkiye 23
Bimeks 14,6
Vatan Bilgisayar 7,6
—
HİZMET (%)
Armut 16,7
Bisu 8,3
ÇiçekSepeti 16,7
Getir 50
Glovo 2,8
Biletix 2,8
—
KOZMETİK
Gratis Türkiye 38,1
Avon 13,7
Oriflame 2,5
—
FAST FOOD (%)
Domino’s Pizza 37,5
Burger King 25,2
McDonald’s 20,1
Little Caesar’s 9
—
AVM (%)
Kanyon 29,6
Zorlu World 24,1
İstanbul Cevahir 9,6
Optimum Outlet 9,4
Forum İstanbul 6
—
MOBİL ALIŞVERİŞ (GENEL) (%)
Hopi 26,4
n11.com 16,2
Hepsiburada 13,9
Sahibinden 10,7
Yemeksepeti 9,6
—
MOBİL ALIŞVERİŞ (MODA) (%)
Morhipo 26,9
Markafoni 23,1
Trendyol 20,6
Modanisa 7,8
Tozlu.com 6,7
—
MOBİL ALIŞVERİŞ
(PAZARYERİ) (%)
Sahibinden 47,2
n11.com 32,5
GittiGidiyor 12,5
Tasit.com 3,3
Hepsiburada 1,3
—
MOBİL ALIŞVERİŞ (İKİNCİ EL) (%)
Sahibinden 74,9
GittiGidiyor 10,4
Letgo 5,9
Tasit.com 3,5
Arabam.com 2,5
—
MOBİL ALIŞVERİŞ (EMLAK) (%)
Sahibinden 67,2
Hürriyet Emlak 26,1
Milliyet Emlak 3,3
Emlakjet 1,5
—
MARKET ALIŞVERİŞ (%)
Migros 70,9
CarrefourSA 15,6
Happy.com.tr 3,6
Kipa Kapımda 4,1
—
TRAFİK-YOL (%)
Yandex Navigasyon 58,7
Google Maps 23,2
İBB Cep Trafik 16,7
—
YENİ NESİL TV PLATFORMU (%)
Netflix 56,6
Puhutv 18,9
Tivibu 7,5
Turkcell TV+ 7,5
BeIN Connect 3,8
BluTV 3,8
—
TATİL (%)
ETSTUR 29,8
Tatilsepeti 27,7
Jolly 6,8
Tripadvisor 3,1
Pronto 2,9
—
UÇAK BİLETİ (%)
Turkish Airlines 46,9
Pegasus 21,5
Skyscanner 18,6
Ucuzabilet 4,1
Atlasglobal 3,8
Onur Air 1,4
—
OTOMOTİV (%)
Volkswagen 42,2
Mercedes me 16
BMW Connected 10,7
FIAT Yol Arkadaşım 6,1
Renault Port 5
VolvoCar Prime 4,9
—
ULAŞTIRMA (%)
BiTaksi 50,2
Uber 16,1
İETT Otobüs Saatleri 8,8
Mobiett 7,1
İBB Cep Trafik 6,1
BlaBlaCar 5,9
Deniz Otobüsü 2,4
‘Mobil uygulamaların yükselişi devam ediyor’
2018 yılı içerisinde iOS ve Google Play mağazalarından indirilen uygulama ve oyun sayısının 2017 yılına göre yüzde 10 artarak 113 milyarı geçmesi bekleniyor. Yine 2018 yılı içerisinde kullanıcıların mobile ayırdıkları zaman da artış gösteriyor. ABD’de günlük akıllı telefon kullanımı üç saatin üzerine çıkmış durumda ve bu da 2017’ye göre yüzde 10, 2016’ya göre ise yüzde 20 artış anlamına geliyor. Dünya genelinde de kullanım sürelerinde benzer oranlarda artış gözlenmekte. Daha çok uygulama ve daha çok zaman doğal olarak gelirlere de yansıyor ve bu yıl mobil oyun ve uygulamalar üzerinden yapılan tüketici harcamalarının da yüzde 20 artışla 76 milyar doları aşacağı ifade ediliyor. Bu gelirlerin ana kaynağı mobil oyunlar ve uygulama içi üyelik veya hizmetler sunan mobil uygulamalar. En çok indirilen mobil uygulamalar sosyal medya, mesajlaşma ve video platformları iken, en çok gelir sağlayan 10 uygulamadan 7’sinin video platformları olması da dikkat çekici. Türkiye özelinde, mobil alışveriş, ikinci el, hizmet ve sadakat programları alanlarında çok başarılı mobil uygulamalarımız mevcut. Diğer yandan yerli girişimciler tarafından çok yaratıcı fikirlerle hayata geçirilmiş farklı mobil uygulamalar olduğunu da göz önünde bulundurmak lazım. Başarılı mobil oyun veya uygulamalara yüz milyon dolarlar seviyesinde değerler biçildiği günümüzde, girişimcilik ekosistemine destek vererek, sektöre yeni oyuncuların katılmasını sağlamanın hem rekabeti artırmak hem de yatırımcıları çekmek anlamında çok önemli olduğunu düşünüyoruz.
‘Ulaşılabilirlik ve yüksek performans mobil için çok önemli’
Morhipo.com olarak önceliğimiz müşterilerimize modayı güvenli ve hızlı bir e-ticaret deneyimiyle sunmak. Ulaşılabilirlik ve yüksek performans mobil platformlar için çok önemli. Mobil uygulamamızda kullanıcı deneyimini iyileştirmek için UX ekibimiz sürekli çalışıyor. Mobil deneyim bizim için çok önemli, trafiğimizin yüzde 80’ini mobil kanallardan karşılıyoruz. Morhipo.com’da en büyük yatırım yaptığımız alan mobil. Dijital dönüşüme paralel olarak mobil düşünüp masaüstünde de bunu uyguluyoruz. 2018 yılı içinde müşterilerimizi yeni mobil ödeme yöntemleriyle buluşturduk. Müşterilerimiz diledikleri mobil uygulama yöntemiyle Morhipo.com’dan alışverişlerini çok daha hızlı tamamlayabiliyorlar. Yine 2018 yılında hayata geçirdiğimiz “Bas Kazan” oyunumuzu mobil uygulama üzerinden özel dönemlerde müşterilerimize sunuyoruz ve çok güzel geri dönüşler alıyoruz. Müşterilerin Morhipo.com uygulaması üzerinden oynayıp çeşitli oranlarda hediye çekleri ve ödüller kazandığı Bas Kazan, e-ticaretin alışveriş dönemlerinde müşterilerimizin ilgiyle beklediği bir araç haline geldi. Morhipo.com uygulaması Türkiye’de ve globalde çeşitli araştırma ve ödül programlarında moda alanında en “kullanıcı dostu” uygulama olarak gösteriliyor. 2019 yılı için de hedefimiz mobil teknoloji trendlerini yakından takip ederek modayı müşterilerimize en iyi deneyimle sunan marka olmayı sürdürmek. 2019 için odağımızda FaceID/touchID, 3D touch, sesli arama gibi halihazırda kullandığımız mobil teknolojiler dışında Ar-Ge merkezi olarak kişilleştirme, artırılmış gerçeklik, görüntü işleme (image processing) projeleri bulunuyor.
Yorumlar