Skip to main content

2013 yılında birçok yeni ürün tüketicilerle ilk kez buluştu. Bazıları hayal kırıklığına uğratarak uzun ömürlü olmayı başaramazken, yıllardır kullandığımız bazı ürünler de ansızın piyasadan silindi. İşte 2013 yılının fiyaskoları;

Digital Age Almanak sayısında geçtiğimiz yılın dijital fiyaskolarını derledik. 

Blackberry satışa çıktı

2013 yılının başında markasında değişikliğe giderek kendini yenilemeye çalışan şirket, kısa bir süreliğine başarı yakalasa da devamını getiremedi. Şirketin kurucu ortağı ve CEO’su Mike Lazaridis, görevinden ayrılarak şirketi satın almak için teklif sundu. Şirketin en popüler uygulaması Blackberry Messenger’ın iOS ve Android cihazlarda kullanıma sunulması bekleniyordu. Ancak uygulama piyasaya çıktığı ilk saatlerde geri çekildi. Şirkete 2013 yılının Eylül ayında Kanadalı şirket Fairfax Financial Holdings ve çeşitli yatırımcılar 1 milyar dolar ek finansman sağladı ve yola devam kararı çıktı.

Windows 8 hayal kırıklığı yarattı

2013 yılında reklamlarını bolca seyrettiğimiz Windows 8’in Zune Player’dan ilham alarak hayata geçirdiği yeni bölmeli tasarımını kullanıcılar anlamakta zorluk çekti. Yeni tasarımda bilgisayarın nereden yeniden başlatılacağını bulmak bile zaman aldı ve kullanıcılar verimliliklerini azaltan, zaman kaybına sebep olan Windows 8’i kullanmaktansa daha tanıdık bir tasarıma dönme ihtiyacı hissetti. Apple’ın İpad ile kazandığı başarıya bir cevap olarak görülen Windows 8 için Microsoft, yeni ürünün özellikle dokunmatik ekranlar için tasarlandığını belirtmişti. İlk 6 ayında 100 milyon lisans satarak iyi sayılabilecek bir rakam yakalayan Windows 8’i eleştirilere rağmen beğenen ve benimseyenler de mevcut. Öte yandan gelen tepkiler üzerine Microsoft Ekim 2013’te Windows 8.1 sürümünü yayımladı.

Myspace’in çabaları boşa gitti

2013’te şirketin Justin Timberlake’in desteğini arkasına alarak yeniden tasarlanan ve tekrar markalaşma çalışmalarına başlayan Myspace’in çabaları yine sonçsuz kaldı. Bundan yedi yıl önce Facebook’un rakibi olarak gösterilen ve savaşı kaybeden sitenin açıldığı ilk yıllardaki önceliği müzik piyasasına girmek isteyen yeni sanatçıları ve grupları hedef kitleleriyle buluşturmaktı. Tekrar bu amaca odaklanan Myspace, 2013 yılının fiyaskolarından biri olmaktan kurtulamadı.

MSN kapandı

2005 yılından beri geliştirilen, dünyanın farklı ülkelerinde milyonlarca kullanıcısı bulunan anlık mesajlaşma uygulaması Windows Live Messenger, 2013 yılının Nisan ayında kapandı. Kullanıcılar hesaplarını Microsoft’un 2011 yılında satın aldığı Skype’a taşımak zorunda kaldı. Platformun kapanması MSN’in yoğun olarak kullanıldığı Brezilya gibi ülkelerde büyük hayal kırıklığına sebep oldu.

Samsung Galaxy Gear iyileştirme çalışmaları yapıyor

Akıllı telefon pazarında oldukça başarılı olan Samsung, Galaxy Gear akıllı saatlerle umut verici bir başlangıç yapamadı. Kolunuzdaki akıllı saat ile telefonunuzdaki senkronize edilen uygulamaları kullanıp aramalar yapabilmenize olanak sağlayan cihaz henüz çok talep görmedi. Saatin yeterince rahat bulunmadığı, fiyatının çok yüksek olduğu, şarjla ilgili sıkıntılar yaşandığı konuşuldu. Samsung bile konuyla ilgili açıklama yaparak saati iyileştirmeye çalıştıklarını belirtti.

Twitter Müzik uygulaması ilgi görmedi

Vine sayesinde büyük bir başarı elde Twitter aynı başarıyı Twitter Music isimli uygulamasıyla yakalayamadı. Uygulamanın Twitter kullanıcılarına yeni şarkılar keşfetmeleri için yardımcı olması planlanıyordu ancak şu an 40 milyonu aşkın kullanıcıya ulaşan Vine’ın aksine, Twitter Music hiçbir başarı yakalayamadı. Uygulamanın varlığından bile habersiz olan çok fazla kullanıcı vardı. Hal böyle olunca Twitter, ömrü altı ay süren Twitter Music uygulamasına son verdi.

Nintendo Wii U beklentileri karşılamadı

Nintendo Wii U’nun satış rakamları 4 milyonun altında kalarak şirketi hayal kırıklığına uğrattı. 2013 yılının Haziran ayında net satışlarda 50 milyon dolarlık zarar eden şirketin Genel Müdürü Satoru Iwata bir açıklama yaparak Wii U ile markaya yakışır bir konsol üretemediklerini itiraf etti. Nintendo Wii, 2013’ün hayal kırıklığı yaratan ürünlerinden biri olarak hafızalara kazındı. Ürünün satış rakamları yeni çıkan Super Mario 3D World ve Wii Party U gibi oyunlarla iyileştirilebilir.

Sanal klavye ilgi görmedi

Birkaç yıl önce telefonlar ve tabletlerle birlikte kullanılmak üzere ortaya çıkan lazer sanal klavyeler bu yılın fiyaskolarından. Çoğu sanal klavye görünüşte kullanışlı görünse de uygulama konusunda sıkıntı yaşatıyor. Düz bir zemine lazer ışığı yansıtılarak kullanılan klavyeler, hata yapmadan yazı yazma ve doğru harfe basma konusunda sorun yaşatıyor. Neredeyse her yıl Apple’ın yeni akıllı telefonunun sanal klavye özelliği olacağı hakkında dedikodular duysak da çoğu kişi sanal klavyelerle doğru düzgün ve hızlı yazmanın imkânsız olacağı görüşünde.

Birçok eticaret sitesi kapandı

2013 yılında Türkiye’de birçok online ticaret sitesi kapandı. Galata İş Melekleri’nden 230 bin dolarlık yatırım alan StilSos, Aksoy Internet Ventures’dan yatırım alan takı ve aksesuar satış sitesi Gimora, Gurularla Alışveriş sloganıyla yola çıkan Gurunzi.com rekabetin yoğun olduğu Türk eticaret sektöründe ayakta kalmayı başaramadı.

Masaüstü bilgisayarların sonu geldi

Her yıl yeni cihazların çıkması, masaüstü bilgisayar satışlarının hızla düşmesine sebep oluyor. Akıllı telefonları ya da tabletleri kablosuz internet bağlantısının olduğu her yerden hareket halindeyken kullanabildiğimiz bu çağda masaüstü bilgisayarların satışının gün geçtikçe düşeceğine kesin gözüyle bakılabilir. Bu yıl Dell ve Hewlett-Packard gibi PC üreticisi firmaların işi zorlaşacak.

İlüstrasyon: Craig Frazier