yazarlar

02.04.2018 - 11:14

Gerçekçi ve doğru dijital strateji nasıl hazırlanır?

Doğru yol haritası oluşturmak öncelikle dijital dönüşümü iyi anlamakla başlar. Dijital dönüşüm, teknoloji dönüşümü ya da süreçleri dijitalleştirmek değildir. Dijital dönüşüm teknolojinin yardımını alarak yapılan iş dönüşümüdür. Operasyon odaklı değil müşteri odaklıdır. Müşteri deneyimini esas alır.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Gerçekçi ve doğru dijital strateji nasıl hazırlanır?

İlk irdeleyeceğimiz konu bir şirket için gerçekçi ve doğru dijital stratejinin nasıl belirleneceğidir. Çünkü dijital dönüşüm yolculuğu doğru ve gerçekçi dijital stratejinizin hazırlanmasıyla başlar.

Bazı okuyucularımızın bildiği üzere ülkemizde çeşitli kurumlara dijital dönüşüm konusunda danışmanlıklar vererek ve bu konuda uçtan uca proje yönetimleri yaparak yardımcı olmaya çalışıyorum. Bu nedenle konu hakkında birçok kurumla temas halindeyim. Şirketlerde gördüğümüz genel sorun dijital dönüşüme inanmalarına karşın nereden başlayacakları ile ilgili olarak endişe duymaları bu nedenle kararsız kalmalarıdır.

Bilgilendirme yaptığımız her yerde dijital dönüşüme başlamadan önce şirketin dijital stratejisinin ya da dijital dönüşüm yol haritasının çıkarılması ve tüm şirket tarafından içselleştirilmesi ve kabul edilmesi gerektiğini anlattık.

Şimdi gelelim asıl soruya…

Başarılı dijital dönüşümün sırrı nedir?

Sonda söyleyeceğimi önce söyleyeceğim. Başarılı dijital dönüşümün sırrı öncelikle doğru dijital dönüşüm yol haritanızın (dijital stratejinizin) olup olmadığıyla ilintilidir. Peki, doğru dijital dönüşüm yol haritası nasıl oluşturulur?

Doğru yol haritası oluşturmak öncelikle dijital dönüşümü iyi anlamakla başlar. Dijital dönüşüm, teknoloji dönüşümü ya da süreçleri dijitalleştirmek değildir. Dijital dönüşüm teknolojinin yardımını alarak yapılan iş dönüşümüdür. Operasyon odaklı değil müşteri odaklıdır. Müşteri deneyimini esas alır. Sürekli olarak daha iyi müşteri deneyimine hedeflenir. Bu nedenle yapılan dönüşüm her zaman online olmaz. Bazen hatta sıklıkla offline süreçler dijital dönüşüm bir parçası olur.

Dijital dönüşümden sorumlu kişiler ya da bu konuyu sürükleyecek şirketin tepe yöneticileri patronlardan gelebilecek herhangi bir eleştiriye maruz kalmamak için öncelikle bilindik yabancı danışmanlık şirketlerinden bu konuda hizmet almaya çalışmaktadırlar.

Belki de en büyük yanlış budur. Yüksek ücretlerle yabancı danışmanlık şirketlerinden alınan bu hizmetler karşılığında çoğunlukla üst perdeden kopyala-yapıştır mantığı ile hazırlanmış, ülkemiz gerçekleriyle pek de örtüşmeyen ya da uygulanamayacak raporlar ortaya çıkmakta ve raflardaki tozlu yerlerini hemen almaktadırlar.

Ne zaman bu konuda bir şirket yetkilisi ile temas etsem ilk serzeniş şu oluyor.

“Bu tip raporlar elimizde çok ama uygulayan yok hepsi lafta kalıyor.”

İlk tavsiyem; dijital strateji raporu hazırlanırken bu konuda destek alınan danışmanlık firmasının aynı zamanda önerdiği projeleri baştan sona kendisinin yapabileceği bir yetkinliğe sahip olup olmadığına hizmet alan şirket bakmalıdır. “Raporu veririm, gerisine bakmam” mantığı ile çalışan bir firmadan uzak durulmalıdır.

İkinci tavsiyem; dijital stratejinizin bir parçası olarak bir önceki seneye göre, “dijital dönüşümde neredeyiz,” sorusuna verilecek cevabın ne şekilde yapılacağının net şekilde belirlenmesidir ki, şirketler en çok bu konuda zorlanıyorlar. Çünkü iyi yönde gidip gitmediğinizi anlamak ve bunu ne şekilde anlayacağınızı belirlemek oldukça zordur. İyi yöntemlerden bir tanesi dijital stratejinizi domain’ler bazında oluşturmanız ve her bir domain’in olgunluk seviyelerinden hareketle kendinize ait ölçüm yönteminizi kurmanızdır.

Üçüncü tavsiyem; dünyadaki tüm başarılı şirketlerin takip ettiği ya da bilmeden takip ettikleri müşteriyi daima merkeze koydukları AARRR adıyla bilinen korsan metrikler vardır.

AARRR :

  • Acquisition (Edinim)
  • Activation (Kazanım)
  • Retention (Tutma)
  • Referral (Referans)
  • Revenue (Kazanç)

Müşteri deneyimi AARRR metrikleriyle doğrudan ilgilidir. AARRR metriklerini doğru uygulayan şirketler başarılı şirketlerdir. Dolayısıyla dijital dönüşüm yol haritası bu bakış açısıyla oluşturulmalıdır. Müşteriyi mutlaka merkeze oturtmalısınız.