Markalar, çok uzun zaman önce değilse de, sosyal medya pazarlamasına ne kadar çaba, zaman ve finansal yatırım yapmaları gerektiğini tartışmaya devam ediyorlardı; bugün ise pazarlamacılar, sosyal medyanın artık herhangi bir dijital pazarlama stratejisinin merkezi değilse de kaçınılmaz olduğunu kabul ediyor. Sosyal medya pazarlaması olgunlaştı ve buradaki sohbet değişti. Tartışmalar artık değere ilişkin değil, sosyal medya pazarlamasının sonuçlarını en üst düzeye çıkarmak ve reklam alanına olan talebin artmasının hedef kitlenin dikkatini çeken bir çevrede başarının yolunu bulmasıyla ilgili.
Günümüzde içerik tüketimi derecesi alternatifsiz bir konuma sahip ve sosyal medya burada merkezî bir aşamaya ilerliyor. Dünya nüfusunun üçte birinden fazlasına ev sahipliği yapan sosyal medya, kitlesel iletişim pazarlaması anlamına geliyor. Ancak markalar hedef kitleleri ile konuşmak için öne geçmek isterlerse, kesenin ağzını açmaya hazır olmalı. Sosyal Medya Optimizasyonu (SMO) yönünde önümüzdeki yılın trendini artıracağı hızlanan reklam maliyetleri, yalnızca Facebook’ta geçen çeyrekte yüzde 35 oranında yükseldi.
SMO’ya ilgi artıyor
SMO’daki eğilim, arama motoru optimizasyonu (SEO) birkaç yıl önce pazarlama gündemini ele geçirdiği gibi çok daha fazla büyüdü. Bir dönem pazarlamacılar bütün çabalarını internet sitelerinin arama sonuçlarından ilk sayfada çıkmalarına yoğunlaştırmıştı ama burada bu oyuna devam etmek için ödeme yapmak zorunda olduklarını fark ettiler. Bugün organik aramadan ücretli sosyal aramaya hızlı geçiş, SMO’ya olan ilgiyi arttırdı ve bu eğilim zirveye ulaşıyor. Şu sıralar arama sonuçlarının en üstünde olmak için yarışmak yerine, hedef kitlenin Haber Kaynağına girmek için rekabet ediyoruz.
SMO aslında SEO’yu yansıtıyor. Her ikisi de çok adımlı bir süreç ve pazarlamacıların aynı bütçeyle daha fazlasını elde etmeleri için makine öğrenmesinden faydalanmalarını sağlıyor. SMO süreci hedef kitle içgörülerini sosyal medya kanallarından toplayarak, kullanıcılarda yankı uyandıran içerik oluşturmayla başlar. İçeriği yayımlar ve tanıtırken varsayımları ortadan kaldırmak için yapay zekâ (AI) önerileri gerekir. Sonuçlar, hem dikey hem de bölgeler tarafından, toplumsal başarının gerçek kanıtı olarak rekabetçi bir bağlamda ölçülüyorsa değerlidir. 2018’de eğilimin arkasında kalan ve geleneksel, sosyal medya pazarlama yöntemlerine bağlı pazarlamacılar, gelirlerinin azaldığını ve rekabet avantajlarının kaybolduğunu fark edecekler.
Artış eğilimi bu kadar şaşırtıcı değil. Hedef kitlenin ilgisine olan talep, şimdiye kadar hiç olmadığı kadar fazla ve bu da reklam fiyatlarını artırarak Haber Kaynağı’nda sadece yüksek performans gösterenlere yer açılmasına neden oluyor. Hatalar için çok küçük bir yer bulunuyor ve SMO, başarmak için baskı altında olan ve işlerine yaptıkları katkıyı gösterecek olan pazarlamacılar için stresin tedavisi. 2018’e girdiğimizde ise SMO’nun dünya çapında markalar için kilit yatırım olması kaçınılmaz.
Pazarlamacılar eğilimlerin nadiren tek başlarına geldiğini bilir. SMO, pazarlama gündemlerini toplantı salonlarında ön plana getirirken, aslında kısa yoldan gitmek, büyümeyi hızlandırmak, hedef kitleye ulaşmak ve iş sonuçlarını daha hızlı elde etmek gibi ilk eğilimlerden besleniyor.
Otomasyon sosyal medyanın vazgeçilmez parçalarını alacak
Stratejik yatırımlar yapmak için makine öğrenmesini kullanmak, birçok pazarlamacı için günden güne varsayıma dayanan sonuçlara ulaşma sorununu çözdü. AI’ın sağladığı gelişmeler, pazarlamacıların, hangi içeriğin gerçek anlamda hedef kitlenin ilgisini çektiğini ortaya çıkarmada kolaylaştırdı. AI, verimlilik ile sosyal medya yatırımlarından daha fazla değer dönüşü almalarına yardımcı oldu. Otomasyonun önümüzdeki yıl, özellikle hedef kitle segmentasyonu ve markalar için doğru hedef kitle kimliğini oluşturma alanında sosyal medyanın vazgeçilmez parçalarını devralabileceğini görmeliyiz.
2018 yılına girdiğimizde, gerçek zamanlı AI yönlendirmeli kişiselleştirmedeki yenilikleri sosyal medyada göreceğimizi tahmin ediyoruz. Bu, kişiselleştirmenin dinamik bir etmeni olup müşterilere pazarlama yapmanın ayrılmaz bir parçasıdır.
Artık, hedef kitlelerin bir ay önceki aynı konuyla ilgilendiğini varsayamayız. Dinamik kişiselleştirme, zamanında, alakalı ve çekici olmak üzere üç alanda yoğunlaşacak.
Sosyal medya zamanımızı tekelleştirdi. Kullanıcılar, her yıl giderek artan şekilde boş zamanlarını mobil cihazlara ve mesajlaşmaya ayırıyor. Facebook’un Nielsen’e yaptırdığı bir araştırmada, yüzde 63’lük bir kesim, işletmelerle iki yıl önce olduğundan daha fazla mesajlaştıklarını söyledi. Bu, 1,3 milyar büyük Facebook Messenger platformunun, hareket halindeyken hedef kitleye ulaşmada daha ayırıı hale geldiği, ancak Messenger’daki markalarından en iyi şekilde yararlanmak için içeriğini yeniden düşünmelerinin isteneceği anlamına geliyor.
Influencer marketing’de otomasyona yükselişe dikkat
Duyulması zor olduğunda başkalarının mesajınızın etkisini artırmasını sağlayın. Aşırı doymuş Haber Kaynağı’ndaki gürültüyü kesmek ve yükselen reklam maliyetlerini azaltmak istiyorsanız birçok pazarlamacının düşünmesi gereken tavsiye budur. Bazı markalar influencer marketing trendini başarıyla kullandı. Ünlülerin sayfalarındaki sponsorlu içerik, Facebook’ta, markaların zaman çizelgesine doğrudan gönderdiği sponsorsuz içerikten 14 kat daha fazla etkileşime sahiptir.
Katma değeri göz ardı etmek imkânsızdır, ancak 2018’de görüleceğimiz önemli hamle, influencer marketing’deki yükseliş eğilimi değil, markaların influencer’ları nasıl bulduğunun otomasyonunda ve kampanyalarını nasıl yürüttüğü ile ilgili olacak. Makine öğrenmesiyle hedef kitlenin segmentasyonu, hedef kitlenin ilgi alanları influencer’ların konuştukları dil ve buna dair edinilen içgörüler bir araya getirildiğinde bu, markalara daha önce yapmadıkları konuşmalara katılmak için kapılar açacak.
Sosyal medya pazarlama disiplini artık bebeklik döneminden çıktı ve pazarlamacılar arasında daha önce görmediğimiz bir ciddiyet var. Markaların sosyal medya üzerinde oluşturdukları stratejiler, bugün birkaç yıl önce gördüğümüzden çok daha kapsamlı. Bu da markaların sosyal medya pazarlamasına nasıl yaklaştıklarını yeniden düşünmeleri gereken bir an ve rekabetçi kalmak için ölçeklendirmek istiyorlarsa, burada takip etmeleri gereken tek bir yön var: Sosyal medya pazarlamasını optimize etmek, bunu AI odaklı kararlarla daha da akıllı hale getirmek, maliyetleri tahmin edilebilir seviyede tutmak ve sosyal medya yatırım dönüşlerini fizibil hale getirmek. Bunu başarmak ise birçok pazarlamacının her gününü, kendilerine sorulması gereken şu kritik soruları hızlı ve güvenli bir şekilde cevaplayarak onlara yardımcı olacak: Kim, ne, ne zaman, nerede, nasıl ve niçin?
Yuval Ben-Itzhak
Socialbakers CEO’su
Yorumlar