TEKNOLOJİ

Sebla Kutsal | 22.03.2018 - 10:06

Zuckerberg’ün eski danışmanı: Kriz Facebook’u yok edebilir

Zuckerberg’ün eski akıl hocası Roger McNamee, yaşanan güven krizinin “Facebook’u yok edebileceğini” söyledi.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

ABD’de Facebook hesabı bulunan 50 milyon kişinin profil bilgilerinin Cambridge Analytica adlı İngiltere merkezli seçim danışmanlığı firması tarafından, 2016’da ABD’de düzenlenen başkanlık seçimlerinin Donald Trump lehine sonuçlanması için kullanıldığının ortaya çıkmasının ardından, Mark Zuckerberg’ün eski akıl hocası Roger McNamee’den, skandalla ilgili önemli bir açıklama geldi.

Bir zamanlar, Facebook’un kurucusu ve CEO’su Zuckerberg’e danışmanlık yapan, şimdi ise teknoloji bağımlılığına karşı savaşan The Center for Humane Technology için çalışan McNamee, yaşanan güven krizinin “Facebook’u yok edebileceğini” ifade etti.

McNamee Zuckerberg’ü uyarmıştı

CNN’den Christiane Amanpour’a konuşan McNamee’ye göre, neredeyse bir yıldır bildiği Cambridge Analytica sorununa sadece “halkla ilişkiler problemiymiş gibi yaklaşan” Facebook büyük hata etti. Krizin “Facebook’u yok edebileceğini” dile getiren McNamee, şirketi uzun süre önce iş modellerini ve yapıyı değiştirmeye çağırmış, kötü niyetli kişilerin “korumasız platformdan faydanabileceği” konusunda uyarı yapmıştı.

Facebook’un da bilerek veya bilmeyerek müdahil olduğu Cambridge Analytica skandalı, firmanın görevden alınan CEO’su Alexander Nix’in, Channel 4 televizyonunun yayınladığı gizli kamera görüntülerindeki itiraflarıyla gün ışığına çıkmıştı. Bunun ardından, Facebook kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg ABD’li senatörler, İngiltere ve Avrupa Birliği parlamentoları tarafından ifade vermeye çağırılmıştı.

50 milyon kişinin bilgileri nasıl kullanıldı?

Cambridge Analytica internetten topladığı veriyi kullanarak, seçim kampanyalarına yön veren bir danışmanlık şirketi. Seçmenlerin sosyal medyadaki aktivitelerini, teknolojinin en son “nimetlerini” kullanarak değerlendiriyor, onların ‘psikografik’ profillerini oluşturuyor ve bu kullanıcıların önüne kişiselleştirilmiş içerik olarak getiriyor. Bu içerikler seçmeni, kimi seçeceği konusunda ustaca manipüle ediyor.

‘Psikografik’ profil nasıl oluşturuldu?

Akademisyen Aleksandr Kogan’ın şirketi Global Science Research’ün 2014’te geliştirdiği “thisisyourdigitallife” isimli uygulama, Facebook kullanıcılarına bir miktar para karşılığında psikolojik bir test sundu. Testi yapanların ve bu kişilerin arkadaşlarının bilgilerine erişmeyi sağlayan uygulama sayesinde 50 milyon Facebook profilinin verileri toplanmış oldu. Kogan bu verileri Cambridge Analytica’ya sattı. Veriler, danışmanlık şirketinin seçim tercihlerini etkileyecek bir yazılım geliştirmesine olanak verdi. Londra merkezli Cambridge Analytica, İngiltere’nin AB’den çıkıp çıkmama kararını belirleyen Brexit oylamasına da etki etmekle suçlanıyor.