Skip to main content

Birkaç yıldır adını sıklıkla duymaya başladığımız bir spor dalı var. O da e-spor. Stratejinin, reflekslerin ve karşılıklı zekânın mücadelesini sanal bir dünyanın içerisinde izlemek için artık milyonlar ekranları başına toplanıyor, takımları için tezahürat yapan taraftarlar final mücadeleleri için arenaları dolduruyor.

Tanım olarak e-spor, bilgisayar ve konsol üzerinden oynanan çeşitli oyunların, profesyonel bazda düzenlenen lig ve turnuvalarda, lisanslı oyuncuların ve spor kulüplerinin katılımlarıyla ve yarışmalarıyla gerçekleşen yeni bir spor dalı. Başarılı olmak için ciddi bir el-göz-beyin koordinasyonu ile düzgün pratik gerektiriyor. Tıpkı futbolda kurulan ayak-göz-beyin, basketbolda ve teniste kurulan el-göz-beyin koordinasyonunda olduğu gibi… Bu branşta en popüler örneklerinden biri, ileri düzeyde takım çalışması, strateji ve refleks gerektiren League of Legends yani LoL. Oyun çok kısa sürede Amerika, Avrupa, Kore, Çin ve Güneydoğu Asya’da profesyonel ligleri olan, sezon boyunca tüm maçların canlı yayımlandığı, milyonlarca e-sporseverin liglerini takip ettiği bir spora dönüştü.

Türkiye’de ilgi büyük 

Son yıllarda ülkemizde spor kompleksleri e-spor karşılaşmaları için hıncahınç dolar hale geldi. Fenerbahçe, Beşiktaş ve Galatasaray gibi büyük spor kulüpleri espor takımlarını kurdu. Bu gelişmenin oyuncularından biri 2012 yılında Türkiye ofisini açan ve League of Legends oyunun sahibi Riot Games. O tarihten bu yana e-spor kavramını daha geniş kitlelerle buluşturmak ve yaygınlaştırmak için önemli çalışmalar yapıldı. Belki de bunların en önemlisi 2015 başında hayata geçen Türkiye’nin ilk profesyonel e-spor ligi olan Şampiyonluk Ligi. Bu ligde oynayan tüm profesyonel oyuncular, Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından lisanslanıyor. Bu da işin ciddiyeti ve kurumsallığı açısından önemli bir gelişme.

Dünyada da ilgi büyük

Kore ve Çin gibi ülkelerin başı çektiği e-spor kavramı profesyonel ligler sayesinde Avrupa ve ABD’de de büyük hayran kitlelerini peşinden sürüklüyor. Aylarca süren League of Legends (LoL) gibi oyunların ligleri büyük arenalarda finaller ile sonuçlanıyor. Dota, Fifa, CS:GO ve LoL en çok izlenen oyunlarda başı çekiyor. Örnek vermek gerekirse LoL Dünya Finali için 40 bin kişi Kore’de bir stadyumu doldurabiliyor. Aynı oyunun Türkiye finali ise Ülker Sports Arena’ya 12 bin kişi çekebiliyor.

E-spor ekonomisi çağ atlıyor

Yalnızca oyun sektörü ulaştığı rakamlarla müzik ve sinema gibi iki önemli eğlence endüstrisini de geride bırakmış durumda. Teknolojilerin ve internet altyapısının yaşadığı hızlı gelişim, oyunların hem ulaşılabilirliğini hem de çeşitliliğini artırıyor. Türkiye, dijital oyunlar ve e-spor sektörlerinde hızlı bir büyüme potansiyeline sahip. Yapılan araştırmalar Türkiye’de 22 milyondan fazla oyuncu olduğunu söylüyor. Araştırma şirketi Super Data’nın paylaştığı bilgiler doğrultusunda, konsollar, donanım ve yazılım ögelerini kapsayan oyun sektörü 2016 yılını dünya genelinde 91 milyar dolarla kapattı.

E-spor ekosisteminin dünyada geldiği noktayı güncel araştırma sonuçlarından da gözlemliyoruz. Yine Super Data verilerine göre, 2016 yılında 892 milyon dolar büyüklüğündeki e-spor pazarı; özellikle yayıncıların, TV yöneticilerinin ve reklamcıların ilgi merkezi olmaya başladı. Gelir kırılımına baktığımızda 213,8 milyon dolar izleyiciden, 78,3 milyon dolar ödül havuzlarından, 662 milyon dolar ise markalardan gelen bir kazanç söz konusu. 2016 yılında 892,4 milyon dolarlık e-spor gelirinin, 2017 yılı sonunda 1,1 milyar dolar, 2019 yılı sonunda ise 1,4 milyar dolar seviyesine yükselmesi bekleniyor.

E-sporun geldiği noktaları gösteren en ciddi örneklerinden biri, dünyadaki izleyici sayıları. League of Legends Dünya Şampiyonası ve Dota finalleri izlenme oranları, NBA ve NFL maçlarının bazılarını geride bırakacak rakamlara ulaştı, şu anda dünya üzerinde spor organizasyonlarında en çok izlenen birkaç içerikten biri olarak yerini aldı. Bu trend Türkiye için de geçerli. Bazı çok özel organizasyonlar haricinde, futboldan sonra en çok izlenen spor içeriklerinden biri de e-spor özelindeki LoL karşılaşmaları. Türkiye Şampiyonluk Ligi’nde karşılaşmalar ortalama 30 bin kişi tarafından izleniyor. 2016 Dünya Şampiyonası ise 14,7 milyonla bugüne kadarki en yüksek anlık izleyici sayısına ulaştı. Birkaç saat süren finalin tekil izleyici sayısı ise 43 milyon olarak kayıtlara geçti. Bu önemli organizasyon, 23’ten fazla yayında, 18 ayrı dilde yayınlandı. Konu e-spor olunca milyonlar en iyilerin oyunlarını ve yeteneklerini görebilmek için ekranları başına kitleniyor.

Futbol ve basketbol dünyası artık e-spor arenasında

Espor konusuna Türkiye’de kulüpler düzeyinde de önemli bir ilgi söz konusu. Şampiyonluk Ligi’ndeki mevcut bir takımla lisans anlaşması yapıp, takıma adını veren Beşiktaş, 2015’te dünyada bir ilki gerçekleştirmişti. Bu girişimin yankıları Türkiye sınırları dışında da uzandı ve Rusya, Çin, Kore, ABD ve Avrupa’da takdir topladı. Bugün de bu hareket diğer büyük spor kulüpleriyle devam ediyor. 2016’da Avrupa Ligi’nde mücadeleye başlayan Schalke 04’ün ardından, Türkiye’nin köklü spor kulüplerinden Fenerbahçe de e-spor takımını, Ekim 2016’da “1907 Fenerbahçe” adıyla kurdu. Yine geçtiğimiz sene PSG de bu kervana katıldı. Ülkemizin büyük kulüplerinden Galatasaray’ın bu dünyaya girmesi de uzun sürmedi. “Galatasaray E-sports”, Aralık 2016’da kuruluşunu açıkladı. İzmir’in köklü kulüplerinden Karşıyaka da Ocak 2017’de e-spor takımını duyurdu. Yine Ocak 2017’de yeni e-spor takımı açıklayan son uluslararası marka ise Miami Heat oldu.

Bu yıl şampiyonluk Ligi, önceki yıllara göre daha renkli ve çekişmeli geçecek gibi görünüyor. Transferler de bunu destekler nitelikte. Örneğin Kore’nin en iyi orta koridor oyuncularından Frozen gibi isimleri artık kendi ligimize transfer etmeye başladık. Bu büyük transferlerin devamı da gelecektir. Takımlarda oyuncular için antrenman programları ve analistlerle yaptıkları çalışmaların yanında artık düzenli yaşam koçları ve spor koçlarından bahsedebiliyoruz. Bunlar kadar güzel bir diğer konu ise bizi uluslararası arenada defalarca temsil etmiş Dark Passage ve SuperMassive gibi dünyanın tanıdığı takımlarımızın varlığı. Türkiye’den çıkan takımların bu yıl uluslararası arenada daha fazla ses getireceğine inanıyoruz.

League of Legends oyuncu sayıları

LoL’ü tüm dünyada aylık olarak oynayan aktif 100 milyondan fazla oyuncu var. Ülkemizde de buna paralel olarak geldiği günden itibaren yüksek sayıda kullanıcı tarafından oynanan bir oyun. Ofisi açtığımız ilk günden bu yana oyuncularımız Türkiye’de 4 milyondan fazla hesap oluşturuldu. Bu da hem dünyada hem de ülkemizde e-sporun büyüyebileceği daha çok alan olduğunu gösterir nitelikte.

Bora Koçyiğit / Riot Games