Skip to main content

FikriMühim’in gerçekleştirdiği 4,5 G’ye geçiş sürecinde tüketici davranışlarının sorguladığı araştırma birbirinden çarpıcı sonuçlar içeriyor

Türkiye teknolojik yeniliklere çok çabuk uyum sağlayan bir ülke. Genç nüfusun fazla olması, yeni teknolojilerin hızlı bir şekilde yaygınlaşmasının en önemli etkenlerinden biri. Bunun yansımasını internet kullanımındaki artış oranlarında da görebiliyoruz. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 2015 3. Çeyrek Raporu’na göre, 78 milyon nüfuslu ülkemizde 46,7 milyonu aşkın genişbant, 40 milyona yakın da mobil internet kullanıcısı bulunuyor. Yeni teknolojilere böylesine hevesli bir kitlenin 4,5 G’ye olan ilgisini sorgulamak için ağızdan ağıza pazarlama ajansı FikriMühim ile bir araştırma gerçekleştirdi. 4,5 G’ye geçiş sürecinde tüketici davranışlarının sorguladığı araştırma birbirinden çarpıcı sonuçlar içeriyor.

Türkiye’nin 58 ilinden 1058 kişi ile online anket metoduyla gerçekleştirilen “4,5 G Teknolojisi Araştırması” Türkiye’deki kullanıcıların 4,5 G’ye olan ilgisini sorgulamak amacıyla gerçekleştirildi. Anket sorularının yönlendirildiği kitlenin demografik bilgilerine baktığımızda; katılımcılarının yarısının kadın yarısının erkek olduğunu görüyoruz. Katılımcı profilin yüzde 49’u 26-34, yüzde 11’i ise 18-25 yaş. Araştırmaya göre akıllı telefon kullananların oranı yüzde 98 gibi çok yüksek bir yüzde. 26-34 yaş grubu yüzde 99 ile en yüksek yüzdeye sahip.
En sık kullanılan Telekom operatörüne baktığımızda yüzde 39 ve yüzde 38 ile Turkcell ve Türk Telekom başı çekiyor. Turkcell’i en sık yüzde 45 ile 35-44 yaş grubu tercih ederken, Vodafone yüzde 29 ile 18-25 yaş grubu en fazla tercih ediyor. “Operatörünüzden memnun musunuz?” sorusuna memnunun diyenlerin oranı yüzde 53. GSM operatörü seçerken önem verilen kriterlerde ise yüzde 73 ile tarif fiyatları ve yüzde 63 ile kapsama alanı genişliği öne çıkıyor.

Türkiye’de tüketici 4,5 G konusunda ne kadar bilinçli?

Yüzde 98’lik kesim 4,5 G’yi daha önce duymuş
Data tarifelerinde ise en fazla üzerinde durulan kriter yüzde 65 ile internet hızı. 18-25 yaş grubunda hız daha fazla önem kazanıyor ve yüzde 69’a kadar çıkıyor. Araştırmaya katılanların yüzde 98’i 4,5 G’yi daha önce duymuş. Katılımcıların yüzde 48’i 4,5 G’yi Turkcell’in yaptığı iletişimden yüzde 31’i Türk Telekom ve yüzde 30’u ise Vodafone’un yaptığı iletişimden duymuş. Katılımcıların yüzde 67’si 4,5 G’ye geçmeyi düşünüyor.18-25 yaş grubunda bu oran yüzde 76’ya kadar çıkıyor. Kararsız olan ve hali hazırda geçiş yapanlar ortalama yüzde 30’luk bir dilime denk geliyor. Araştırmanın belki de en kritik sorusu olan “4.5G’ye geçmeyi düşünüyorsanız ne gibi avantajları olduğunu düşünüyorsunuz?” sorusuna geldiğimizde ise daha hızlı internet yüzde 95 ile açık ara ilk sırada. Toplamın yüzde 36’sının önem verdiği daha geniş kapsama alanı 18-25 yaş grubunda yüzde 44 olarak dikkat çekiyor.

Yüzde 65’in telefonu 4,5 G ile uyumlu
Geçmeyi düşünmeyenlerin en önemli nedeni “daha pahalı olabilir” düşüncesi. Bu konudaki belirsizlikten ötürü pek de haksız sayılmazlar. Pahalı olabilir diyenler yüzde 41 ve 3G’den memnunum diyenler ise yüzde 32’lik bir orana sahip. Bir diğer önemli soru eldeki cihazların 4,5 G ile uyumu. Katılımcıların yüzde 65’inin 4,5 G ile uyumlu bir akıllı telefonu var. Bu konuda bilgi sahibi olmayanlar ise yüzde 14 gibi hiç de azımsanmayacak bir yüzdeye sahip. Cihazı 4,5 G’ye uyumlu olsa da geçişi nasıl yapacağını bilmeyenler ise toplam katılımcının yüzde 13’üne denk geliyor. Yüzde 41 ise operatörün yönlendirmeleri ile kendilerinin bu geçişi yapacağını söylüyor. 4,5 G ile uyumlu olmayan telefonunu değiştirmek isteyenlerin oranı yüzde 23 gibi son derece bir oran. Henüz bir fikrim yok diyenler ise yüzde 70 olarak dikkat çekiyor. Bir diğer kritik soru “4.5G’ye geçerken GSM operatörünüzü değiştirmeyi düşünür müsünüz?” Bu soruya “Hayır, değiştirmem” diyenler yüzde 38. Fiyat avantajına göre değiştirebileceklerin oranı ise yüzde 23. Bu süreçte “Operatörümü değiştirebilirim” diyenlerin yüzde 38’i Turkcell’e geçebilirim diyor. Turkcell’i yüzde 30 ile Vodafone takip ediyor.