Skip to main content

Türkiye’nin ilk ve en büyük ağızdan ağıza pazarlama ajansı ve araştırma firması FikriMühim, Türkiye’de internet kullanan kesimin YouTube kullanım alışkanlıklarını araştırdı

 

Türkiye’de internet kullanan kesimin YouTube kullanım alışkanlıklarını araştırıldı. Yapılan geniş çaplı araştırmaya Türkiye’nin 61 ilinde, bin 16 internet kullanıcısı dahil edildi. Yüzde 50’si kadın, yüzde 50’si erkek, 18 yaş ve üzerinde yer alan kişilerin katılımı ile gerçekleşen araştırmanın görüşmeleri 11 – 13 Kasım 2015 tarihleri arasında yürütüldü.

Araştırmaya katılan kesimin demografik profili
Araştırmaya katılan kesimin demografik bilgilerine bakacak olursak; 28-35 yaş arası katılımın yüzde 46 olduğunu, 36-43 yaş aralığının yüzde 23 ve 18-27 yaş aralığının ise yüzde 22 olduğunu görüyoruz. Katılımcıların yüzde 60’sı üniversite mezunu iken yarısı kadın yarısı ise erkek olarak dikkat çekiyor.Araştırmanın sonuçlarına göre internet kullanıcılarının tamamına yakını YouTube da seyrediyor (yüzde 98). YouTube’un kullanım amaçlarının başında ise müzik dinleme/izleme gelmekte (yüzde 59). YouTube’un diğer kullanım amaçları dizi/film izleme (yüzde 14), makyaj ya da oyun gibi hobi videoları (yüzde 8), meslek ile ilgili videolar (yüzde 6), yemek tarifleri (yüzde 5) ve spor videoları (yüzde 3) olarak sıralanıyor.

youtube araştırma

YouTube’u ağırlıklı olarak müzik dinlemek (yüzde 43), eğlenmek (yüzde 40), öğrenmek (yüzde 37), daha önce izleyemediği bir şeyi izleyebilmek (yüzde 33) ve vakit geçirmek (yüzde 28)için takip eden internet kullanıcılarının takip ettiği kanallar da bu kullanım amacına paralel olarak öne çıkıyor. YouTube kullanıcıları tarafından oldukça çeşitlilik gösteren kanallar içinde en fazla öne çıkanlar Nefis Yemek Tarifleri (yüzde 17), Cem Yılmaz (yüzde 14), Sokak Röportajları (yüzde 9), Pratik Bilgiler (yüzde 8), Netd (yüzde 9) ve Niloya (yüzde 5). YouTube günün her saatinde kullanılan bir kanal olmakla birlikte akşamları 20:00 – 24:00 saatleri arasında daha fazla tercih ediliyor (yüzde 69). Buna paralel olarak YouTube’un en fazla evden (yüzde 68) izlenmesi de beklenen bir durum. İşteyken izleyenler yüzde 27 ve yoldayken izleyen/dinleyenler yüzde 4 düzeyinde. YouTube kullanılan kesimin sadece yüzde 2’si YouTube’da reklamsız video izleyebilmek için ücret ödemeyi kabul ediyor. Yüzde 10 ise ücrete bağlı olarak ödeme yapıp yapamayacağına karar verecek. Ancak geri kalan büyük çoğunluk hiçbir şekilde video izleyebilmek için ücret ödemek istemiyor. YouTube’u en başarılı kullandığını düşünülen markalar yine oldukça fazla. Ancak bu markalar arasında en fazla öne çıkanlar Turkcell, Netd, Samsung, Vevo ve Avea.

YouTube kullanıcılarına YouTuber kavramı tanımlanarak (Kimi şarkı söylüyor, kimi yemek yapıyor, kimi stand up yapıyor kimi ise absürt tecrübelerini paylaşıyor. Hepsinin ortak yanı ise karşılarından kamerayı eksik etmemeleri ve videolarını milyonlarca insanla paylaşmaları. YouTuber’lar aslında yeni nesil yayıncılardır) takip ettikleri YouTuber’lar araştırıldı. Yüzde 40’lık bir kesim takip ettiği YouTuber’lar olduğunu belirtti ve ülkemizin takip edilen çok sayıda YouTuber’ları arasından Sebi Bebi ile Cem Yılmaz öne çıktı. Bunu Nefis Ev Yemekleri, Nedir ? ve Merve Özbayrak izledi.

YouTuber videolarında bir marka ile karşılaştıklarında marka hakkındaki düşüncelerinin nasıl etkilendiği araştırıldı. Buna göre üç kişiden birinin sevdiği ve güvendiği bir YouTuber’ın videosunda karşılaştığı bir markayı satın alma ihtimalinin yüksek olduğu görüldü. Yine yaklaşık 3 kişiden birinde marka hakkında daha olumlu düşüneceği görüldü. Bu konuda nötr olanlar yüzde 27’lik bir kesim, ancak yüzde 12’lik bir kesim bunun markaya karşı antipati yarattığı görüşünde.

Nurgül Usta, FikriMühim Yönetici Direktörü