Skip to main content

Dijital müzik platformları bizim için ne derece önemli? ZENNA ile Türk insanının müzik dinleme alışkanlıklarını araştırdık..

Geçmişi tarih öncesi çağlara dayanan, deniz, rüzgar, dalga, hayvanların sesinin taklitleriyle başlayan ve bunu yapabilmek için boş bir kütük ve deriden yararlanılan müziğin günümüzde geldiği alanlardan biri de kurumsallık.  Arz ve talebin piyasa şartlarında hala en önemli değişkenlerden olduğu pazarlama dünyası duygulara ve bilince yönelik strateji çalışmalarında inanılmaz bir yol kat etmeye devam ediyor. Gelinen son noktalardan biri de artık mevsime, saat aralıklarına, profil özelliklerine, bölgeye, mağaza büyüklüğüne, ürün tiplerine ve daha pek çok özelliğe göre markaların kendi kurumsal müzik listelerini oluşturmak ve mağazalarında yayınlamak. Ya da çalışanlarına cep telefonlarına indirebilecekleri müzikle ilgili aplikasyonlar sunmak.

Dijital dönüşümle birlikte git gide çok daha fazla detaylı hale gelen, hizmet ve yeni ürünler oluşturan bu durum insanlar için müziğin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gözler önüne sermekte. Gelin bunu destekleyen birkaç gelişmenin detayına bakalım:

  • 2013 yılında kurulan Soundtrack Your Brand (SYB), geçmişte birçok yatırım aldı ve bu yatırımcılar arasında, müzik devi Spotify da yer alıyor. Tüm dünyada markalara lisanslı müzik hizmeti veren SYB geçen sene 22 milyon dolarlık bir yatırım daha aldı. (DSDER)
  • Facebook ve Universal Müzik Grup tarafından imzalanan bir anlaşmayla kullanıcılar artık Facebook, Instagram ve Oculus mecralarında oluşturdukları gönderilerde Universal Linsansı’na sahip müzikleri kullanabilecek. Ortaya çıkan bu durum, aynı zamanda Facebook’un Messenger dahil olmak üzere platformlar arası “müzik temelli ürünler” çıkarmasına da olanak sağlıyor.
  • Spotify tanıtım ve büyüme hedefleri için çok sert şartları olan bir anlaşma imzalayarak 1 milyar dolar borç aldı.
  • Müşterilerin yüzde 90’ı müzik çalan mağazaları tercih ediyor ve çevrelerine öneriyor. Yüzde 76’sı müzik sayesinde mağazalarda daha rahat hissederek alışveriş yaptıklarını belirtiyor. Yüzde 63’ü ise müzik çalınan mağazalarda daha fazla vakit ve para harcıyor.

Dijital müzik ve markalar arasında hızla gelişen ve daha da çok büyüyecek olan bu iş birliklerini düşündüğümüzde peki Türkiye’de;

  • Müziğe ilgi ne düzeyde?
  • Ne zaman, nerede, kaç saat müzik dinliyoruz?
  • Hangi tür müzikleri, nerelerden dinliyoruz?
  • Ve belki de en önemlisi
  • Neden müzik dinliyoruz? gibi soruları dikkate alıp, yanıtlarını bulmak üzere bir araştırma kurguladık.

ZENNA Araştırma ve Danışmanlık tarafından gerçekleştirilen Türkiye Dijital Dünya Halk Geneli nezdinde “Müzik Dinleme Alışkanlıkları” araştırması 18 yaş ve üzeri 1200 kişi ile 11-15 Ocak 2018 tarihleri arasında online görüşme yöntemi uygulanarak gerçekleştirildi.

Mutsuz insanların bile mutluluk kaynağı “müzik”

Geçen senenin aynı dönemine göre Türkiye halk genelinde mutsuzluk oranı yüzde 43’ten yüzde 20’ye gerilerken etrafındaki insanların mutsuz olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 60’dan yüzde 39’a gerilemiş durumda.

Araştırma kapsamında mutsuz olduğunu belirten insanların yüzde 71’i müziğin kendilerini mutlu ettiğini belirtiyorlar. Türkiye halk geneli nezdinde müzik ve mutluluk ilişkisi incelendiğinde ise halk genelinin sadece yüzde 5’inin müziğin kendilerine pozitif değer kattığına yönelik ifadelere katılmadığı görülüyor. Araştırma kapsamında Türkiye’de her 4 kişiden biri müziksiz yaşayamayacağını düşünüyor. Bu bölümün detayına baktığımızda 18-24 yaş grubu müziğin “mutlu etme” özelliğini diğer yaş gruplarına göre daha fazla ön plana çıkartırken, 45-65 yaş grubu “birleştirici” özelliğini ön plana çıkartıyor.

Müzik bizim için ne ifade ediyor?

%56 Müzik dinlemek beni mutlu eder

%45 Müzik ruhun gıdasıdır

%26 Müziksiz yaşayamam

%26 Hayatımın her anında müzik vardır

%21 Müzik inşaları birleştirir

%5 Hiçbiri

En çok zevk alınan aktiviteler “internet, müzik ve arkadaşlar”

Halk genelinin büyük çoğunluğu için zevk alarak gerçekleştirilen en önemli 3 aktivite; “İnternette gezinmek”, “Müzik dinlemek” ve “Arkadaş ya da yakınlarla vakit geçirmek” şeklinde baskın bir oranla öne çıkmaktadır.

Zevk alarak yaptığımız aktiviteler

İnternette gezinmek %85

Müzik dinlemek %82

Arkadaşlar ile vakit geçirmek %77

TV seyretmek %64

Spor yapmak %63

Sanatsal aktivitelere gitmek %60

Konsere gitmek %35

Enstruman çalmak  %16

Müzik cebimizde…

Türkiye halkının yüzde 80’i genelde cep telefonundan müzik dinlediğini belirtiyor. Bilgisayar, radyo, televizyon, mp3 çalardan müzik dinleme oranları cep telefonuna göre oldukça geride konumlanıyor.

Müzik dinlemek için tercih edilen araçlarda 18-24 ve 45 yaş üzeri halk geneli arasındaki en büyük farkın dijitalleşmeyle ilgili olduğu ve gençlerin 2000 senesi öncesinin gözdesi olan radyo, televizyon gibi araçlardan müzik dinleme alışkanlıklarının çok düşük olduğu fark ediliyor 18-24 yaş arası gençlerin müzik dinleme oranları, radyodan yüzde 27, televizyondan yüzde 33 iken 45 yaş üzeri halk geneli için bu oranlar radyo; yüzde 61 ve televizyon yüzde 53 şeklinde.

Hangi cihazlardan müzik dinliyoruz?

Cep telefonu %80

Bilgisayar %58

Radyo  %41

TV  %40

MP3 çalar  %18

Pikap  %2

Günde ortalama 1,5 saatimizi müzik dinleyerek geçiriyoruz…

Halk genelinin büyük çoğunluğu müziği genelde cep telefonundan dinlediğini belirtse de bilgisayar, televizyon, radyo gibi değişik araçlardan da müzik dinlediklerini belirtenler var.  18-24 yaş grubu içinse bu araçlar ve müzik dinlemek aynı cümlede pek yer alamamakta. Gençlerin müzik dinlemek için en çok tercih ettikleri araçları incelediğimizde, yüzde 70 ile cep telefonundan sonra gelen bilgisayarın bile yüzde 15 civarlarında kaldığını görüyoruz. Halk genelinin günde ortalama 1,5 saat müzik dinlediği sonucu ile karşılaştığımız araştırma sonuçlarını biraz daha detaylı incelediğimizde, halk geneli nezdinde 4 kişiden birinin 2-3 saat ve daha fazla müzik dinlediği görülüyor.

Müzik her an her yerde…

En fazla hangi saatler arasında müzik dinlemenin tercih edildiği incelendiğinde, öğleden sonra 14:00-24:00 arasının en fazla tercih edilen saat aralıkları olduğu görülüyor. Her ne kadar 24:00-06:00 arası en düşük müzik dinlenme saatleri olsa da özellikle 18-24 yaş arası gençler ve günde 3 saatten fazla müzik dinlediğini belirten insanların bu saatler arasında da müzik dinleme oranının diğer tüm yaş gruplarına göre daha yüksek olduğu görülüyor. Araştırma kapsamında yer almayan 15-17 yaş arası gençlerin internet penetrasyonu dikkate alındığında müziğin tüm ülkede sabaha kadar susmadığını söyleyebiliriz.

10 evden 7’inde sürekli müzik var..

Halk genelinin nerelerde müzik dinlediği incelendiğinde müziğin en yoğun dinlendiği saatlerle de paralel yanıtlarla karşılaşılıyor. En fazla müzik dinlenen yer yüzde 70’le ev olurken, yüzde 59 trafikte, yüzde 43 yürürken, yüzde 40 çalışırken şeklinde.

Hangi ortamlarda müzik dinliyoruz?

Evde  %70

Trafikte %59

Yürürken %43

Çalışırken %40

Sporda %33

Arkadaşlarla %12

Kurumsal müzik alanındaki potansiyel…

Halk genelinin yüzde 95’i için müziğin önemi ve mutluluk vermesi, cep telefonundan müzik dinleme alışkanlığının git gide artması ve özellikle 18-24 yaş grubunun hem dijital yaşam hem müziğin hayatlarındaki yerine yönelik yanıtları dikkate alındığında şu anda yüzde 40 olarak belirtilen çalışırken müzik dinleme yanıtının önümüzdeki senelerde çok ciddi yükseleceğini ön görebiliriz. Bu durum özellikle kurumsal müzik alanını ve çalışanlar için telefonlarına indirilen kurumsal müzik aplikasyonlarının git gide daha fazla önemli olacağının da sinyalini veriyor

18’de olsak 65’te pop müzik ortak zevkimiz…

Türkiye halk geneli nezdinde en fazla dinlenen müzik türünün yüzde 75 ile pop müzik olduğu görülüyor.

Türkü ve arabesk müzik erkekler nezdinde daha fazla dinlenirken, klasik müzik ve caz kadınlarda daha fazla tercih ediliyor. Araştırmanın alt kırılımlarına baktığımızda Türk sanat müziğinin dinlenme tercihinde yaş ilerledikçe tercih edilme oranının da doğru orantılı biçimde arttığı dikkat çekiyor.

Dinlediğimiz müzik türleri

Pop %75

Türkü %53

Türk Sanat Müziği %48

Rock %40

Klasik müzik %38

Arabesk %34

Caz %21

R&B %16

Hip hop  %16

Blues %13

Diğwr %3

YouTube’dan müzik dinliyoruz..

Türkiye halk geneli nezdinde müzik dinlemek için en fazla tercih edilen dijital platform çok güçlü bir oranla YouTube olarak öne çıkıyor. YouTube’ı Spotify, Fizy, dijital radyo kanalları ve Google Play Music takip etse de YouTube’a göre henüz oldukça düşük oranda tercih edildikleri görülüyor. 18-34 yaş arası gençler nezdinde Spotify diğer yaş gruplarına göre çok daha yüksek oranda tercih edilirken, 45-65 yaş arası kişiler nezdinde de dijital radyo kanallarının ön plana çıkması dikkat çekiyor. Müzik dinlemek için tercih edilen genel müzik platformlarında elde ettiği yüzde 82’lik tercih oranına göre düşüş gösterse de “en yoğun kullanılan dijital müzik servisleri” içerisinde YouTube oranı yine en yüksek oranla diğer seçeneklerden ayrışıyor.

Kullandığımız dijital müzik servisleri

YouTube %82

Spotify %26

Fizy %24

Dijital radyolar %22

Google Play Music %20

Dailymotion %16

Apple Music %14

Deezer %7

Muud %4

Soundcloud %4

Radyo sadece müzik için tercih edilmiyor…

Tercih edilme nedeni en fazla müzik dinlemek amacıyla da olsa, haberleri takip etmek için de en fazla tercih edilen iletişim kaynakları arasında radyo yer alıyor. Radyo dinleme tercihleri arasında kadınlar ve erkekler arasındaki en önemli tercih farkı “sohbet programları” tercihinde dikkat çekmekte. Sohbet programları erkeklerin %23’ü tarafından dinlenirken, kadınlarda bu oran %33’e çıkıyor. Son senelerde daha az radyo dinliyoruz denilse de, 3 erkekten biri son yıllarda daha fazla radyo dinlediğini belirtiyor.

Radyo dinleme alışkanlıkları

Müzik dinlemek %90

Haberleri takip etmek %61

Yol durumu bilgisi almak  %30

Sohbet programları dinlemek  %28

Her 4 kişiden sadece biri dijital müzik servisleri için aylık ödeme yapıyor!

Araştırmaya göre 4 kişiden 3’ü kullandığı dijital müzik servislerine aylık para ödemediğini belirtmekte. Bu hizmete aylık para ödeme eğilimi gösteren grupların, günde 2-3 saat ve daha fazla süre müzik dinleyenler ile 25-34 yaş arası grupta yer alan kişiler olduğunu görüyoruz.

  • 18-24 yaş grubunun öğrenci ya da işe yeni başlayanlar olduğu,
  • 25-34 yaş grubunda ödeme eğilimin arttığı
  • Spotify dinleme oranının 18-35 yaş arası grupta diğer yaşlara göre ciddi oranda yüksek olduğu

dikkate alındığında önümüzdeki senelerde dijital müzik servislerinin oluşturduğu sektörde ciddi rekabet oluşacağını tahmin etmek çok da zor değil.

Müzik dinleyen her 10 kişiden 7’si kulaklık kullanıyor

Evde, işte, trafikte, yürürken her yerde ve günün her anında müzik dinlediğini belirten halk genelinin müzik dinlerken genelde kulaklık kullandığı görülmekte. 10 kişiden 7’si müzik dinlerken kulaklık kullandığını belirtiyor. Kulaklık kullanma eğiliminin 35 yaş ve üzeri yaşta düşmeye başladığı dikkat çekmekte. Kulaklıkla müzik dinlemek tahmin edileceği üzere 18-24 yaş grubu arasında çok popüler. Kulaklık tercihini etkileyen en önemli 2 özellik ses kalitesi ve kulak içi olması şeklinde öne çıkıyor. Marka tercihi üçüncü sırada gelse de tercihi etkilemedeki oranı %32 ile ilk 2 özelliğe göre çok daha geride konumlanıyor.

Kulaklık tercihlerinde öne çıkan etkenler

Ses kalitesi %65

Kulak içi olması %58

Markası %32

Fiyatı %27

Kablosuz olması %18

Gürültü önleyici özelliğinin bulunması %18