Skip to main content

Şubat ayında bilişim hukukunda Netflix’in AB içinde coğrafî lokasyona içerik sınırlamasından Bill Gates’in robotlara vergi önerisine, YouTube’da 30 saniyelik zorunlu reklam seyrettirme uygulamasını durdurmasından New Jersey’de mahkeme kararına gerek olmadan sosyal medya hesaplarına erişebilmesine uzanan yoğun bir gündemi geride bıraktık.

Netflix’in coğrafî lokayon bağlı içerik sınırlaması son buluyor. Şimdilik AB için diyebiliriz. Henüz Türkiye gibi AB dışındaki ülkeler bakımından düzenleme bunu kapsıyor mu? Bu nokta belirsiz ancak yeni düzenlemeye göre, yasalar artık IP ile kimlik ve adres tanımlanmasını engelliyor, böylece AB sınırları içinde dolaşmakta olan bir kullanıcı, lokasyon kısıtlaması olmadan içeriklere her yerden ulaşılabilecek. Örneğin AB içinde dolasım yapan kişi, Fransa’da erişebildiği ama İtalya’da erişememesi gibi sorunlar ortadan kalkacak. Ancak bununla birlikte, Netflix’in içerik sağlama anlaşmalarındaki kısıtlamalar bakımından dolasım bedeli gibi unsurlarda yeniliğe gitmesi gerekecek.

şebnem ahi

Bill Gates geçen ay robotların, işçi olması durumunda işsizlik oranını yükseltmemesi bakımından, vergi ödenmesi gerektiğine dikkat çekti. Ancak yasalar bunu uygun bulmamıştı, şimdi ise tartışma yine gündemde. İşçiler yerine gün gelecek pek çok alanda sadece robotlar çalışacak. Peki, böyle bir durumda vergisini kim ödeyecek, robotu üreten mi, orada çalıştıran mı?

YouTube 30 saniyelik zorunlu reklam izletme devrini 2018’de kapatacağını duyurdu, kullanıcıların buna sevindiğini söylememize gerek yok. Yasal olarak da reklam anlaşmalarının bu durumda 2018’den sonrası için 30 saniye olarak yapılamayacağı ortada. Bizde de özellikle haber sitelerinin bizi reklama boğduğu ve içeriğe ulaşamadığımız durumlara yönelik bir yasal düzenleme olsa süper olmaz mıydı?

Sosyal medya girişimlerinin kullanıcıların sohbet ekranlarına ‘polis’ ikonu planı

New Jersey’de verilen mahkeme kararına göre, polis, mahkeme emrine ihtiyaç duymadan kullanıcıların sosyal medyadaki direkt mesajlarını, dışarıya kapalı hesaplardaki mesajlarını okuyup inceleyebilecek. Ancak sosyal medya devlerinin bu konudaki politikaları buna nasıl uyum gösterecek merak konusu, çünkü onlar çok net olarak ABD’de alınmış bir mahkeme kararını zorunlu tutuyor. Bizde bu duruma dair hâlâ mahkeme kararı veya savcılık emri olması gerekli, ancak bazen bunlar olsa da bilgi talep edilen sitenin ABD menşeili olması sebebiyle içerikleri ve kullanıcı bilgilerini vermediğine tanık olabilirsiniz.

İngiltere’de yeni yasal düzenleme sonrasında sosyal medya firmalarının yeni planı, kullanıcıların chat ekranlarına ‘polis’ ikonu eklenmesi. Böylece polis, mağdurun özellikle çocuk olduğu durumlarda, içerikleri kontrol edebilecek ve tedbir alabilecek.

Yahoo, Eylül’deki siber saldırı sonrasında bu ay yaptığı açıklamada, hackerlerin kullanıcıların şifresi olmadan da hesaplara erişebildiğini, bunu bir çerez (cookie) kullanarak bunu yaptığını açıkladı. Ancak bu durum Yahoo kullanıcılarının tepkisini aldı, çünkü kendi güvenlik açığını göz ardı ettiği düşünülüyor. Ayrıca henüz kullanıcılara yeni yeni uyarı e-postasının gitmesi de tartışma konusu.

Av. Şebnem Ahi