Skip to main content

StartersHub Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Dorman, girişimciyi ayakta tutan önemli faktörlere dikkat çekerek girişimci adaylarına tavsiyelerde bulundu.

1. Tutkulu Ol

En başarılı girişimciler inandıkları, tutkulu oldukları bir alanda hayalini kurdukları bir çözümü hayata geçirmek üzere yola çıkan, kendi ya da yakın çevrelerinde yaşadıkları bir probleme çözüm üreten girişimciler oluyor. Bu tutku zorluklar ile dolu yolculuğunda girişimciyi ayakta tutan, güç veren, aynı zamanda yaratıcılığını besleyen çok önemli bir faktör.

2. Zamanlamayı iyi değerlendir
Yapılan bir araştırma girişimlerin başarılarını etkileyecek faktörler içinde zamanlamanın en önemlisi olduğunu gösteriyor. Bazen harika bir fikir yanlış zamanda pazara sunulduğunda başarısız olabiliyor. Pazardaki ihtiyacın büyüklüğü, çözümün fizibilitesi veya cazibesi zamanlama ile çok alakalı. Zamanlamayı iyi değerlendirmek önemli.

3. Doğru takımı kur
Girişimci ne kadar iyi olursa olsun, tek başına başarıya ulaşması çok zor. İyi bir girişimci, doğru takımı kurabilen girişimcidir. Biz de dahil pek çok yatırımcı teknik kurucu ortağı olmayan ekipleri tercih etmiyor. Girişim ilerleyip ihtiyaçlar büyüdükçe yavaş yavaş ve seçici olarak yeni takım elemanları alınmalı. Ama bunlardan birinin yanlış kişi olduğu anlaşıldığında da vakit kaybetmeden hemen ayrılması sağlanmalı. Kilit ekip elemanları için zaman içinde hak kazandıkları hisse opsiyonları ile doğru uzun vadeli motivasyonun sağlanması da önemli.

4. Harekete geç
Girişimcilik dünyasında fikirler çoktur ancak o fikir üzerinde kimse çalışmazsa ortaya da bir şey çıkmaz. Walt Disney’in söylediği gibi, bir işe başlamanın en kolay yolu konuşmayı bırakıp çalışmaya başlamaktır. İyi girişimci vakit kaybetmez, harekete geçer. Fikrin icraatının ne kadar iyi yapıldığı da çok önemli. Bazen çok iyi bir fikir kötü bir icraattan dolayı başarısız olabiliyor.

5. Müşterilerini dinle
Müşteri ihtiyaçlarını öngörebilmek ve doğru çözümü üretebilmek tabii ki önemli. Ancak buna girişimcinin veya yatırımcısının inanması yeterli değil. Potansiyel müşterilerden erken aşamada geri bildirim almaya başlayıp her iterasyonda geri bildirim ile beslenmeye devam edilmeli.

6. Kendini zorla, kendine inan, başarısızlıktan korkma
Bir girişimcinin kendisini ve girişimini her gün bir adım daha ileriye nasıl götüreceğini düşünmesi, kendini bunun için zorlaması şart. Kendine inanan bir girişimci, karşılaştığı sorunlar karşısında mazeret üretmek ya da başkasını suçlamak yerine bir çözüm yolu bulacağına olan inancıyla hareket eder. Başarısızlık da bu işin bir parçası, hem de çok önemli bir parçası. Sınırlarını zorlayan girişimci başarısızlıkları bir öğrenme fırsatı olarak kullanmalı. Hiç başarısız olmayan bir birey veya girişim kendini yeteri kadar zorlamamış demektir.

7. Mentörünü iyi seç, yardım istemekten çekinme
Her girişim zorlu, stresli ve zaman zaman da sıkıntılı dönemlerden geçer, ancak bu dönemlerde girişimcinin yardımına mentörü yetişir. Girişimciye ve işin kapsamına bağlı olarak birden fazla mentör farklı açılardan girişimciye yol gösterebilir, destek verebilir. Ülkemizde son dönemde daha çok konuşulan mentör seçimi, girişimcinin önem vermesi gereken konulardan biri. Girişimci yardım istemekten çekinmemeli, doğru yardımı bulmak ve bundan en iyi şekilde faydalanmak da girişimcinin iş tanımlarından biri.

8. Kilit göstergelerini belirle ve yakından takip et
Ancak ölçtüğün şeyleri yönetebilirsin diye bir laf var. Her aşamada ölçülmesi gereken göstergeleri belirleyip yakından takip etmek çok önemli. Bir de “de-averaging” yani ortalamalara değil alt kırılımlarına bakmak lazım. Örneğin toplam “churn” yani müşteri kayıp oranı makul seviyede olabilir, ama kaybedilen müşteriler en kıymetli müşteriler, kalanlar az değer yaratan müşteriler ise ciddi bir sorun vardır. Müşerilerin hangi sebepten dolayı kaybettiğine göre de segmente edip onların oranını ayrı ayrı takip edebilmek önemli bir detaydır.

9. Akıllı parayı, doğru yatırımcıyı bul
Doğru yatırımcı şirketin değerini koyduğu sermayeden öte verdiği destek ile katlayarak büyütmekte büyük rol oynar. Yüksek bir değerlemeden pasif bir yatırımcıdan para almak yerine, girişimcinin hayal ettiğinin altında bir değerlemeden olsa da doğru desteği verebilecek yatırımcı ile “ortak” olmak çok önemli.

10. Exit, yani şirketi satış hayaline odaklanılmaması gerekiyor
İyi bir girişimci girişimi ne zaman, kime, kaç paraya satacağının hayalini kurarak yaşamaz. Dünyayı değiştirmek için yola çıkan tutkulu bir girişimci motivasyonunu günün sonunda kaç para kazanacağına odaklanarak sağlamaz. İşini başarı ile büyüterek, pozitif etki yaratmaya odaklanarak uzun vadeli değer yaratır. Gerisi doğru zamanda zaten gelecektir. Başarılı şirketler satılmaz, satın alınır.