Skip to main content

Yaklaşan 24 Haziran Genel Seçimleri öncesi, sosyal medya platformlarının seçimlere etkisinin geçmişten günümüze uzanan hikayesini ele alarak, sosyal mecraların şampiyonu olan siyasiler ile partilerin Haziran 2018 itibarıyla son durumlarına göz attık.

Genel seçimler için 24 Haziran’da sandık başına gidiyoruz. Siyasî partiler, siyasiler ve belirlenen adaylar seçmenleriyle iletişim kurmak için sosyal medya platformlarını yoğun olarak kullanıyorlar.

Bu seçimlerde bir milyon 650 binden fazla ilk defa oy kullanması beklenen genç seçmen ile birlikte, 18-25 yaş aralığı içerisinde daha önce de oy kullanmış ve sosyal medyayı aktif olarak kullanan yeni seçmen kitlesi de sandık başında olması bekleniyor. Gençlerin tercihleri ve sosyal medya platformlarının seçimlere olası etkisi herkes tarafından merak konusu olmaya devam ediyor.

Sosyal medyanın seçimlerde aktif olarak kullanıldığı malumunuz. Özellikle son birkaç seçimdir sosyal medya mecralarında üretilen söylemler son derece hızlı bir biçimde yayılıyor ve seçmenler tarafından kolayca benimseniyor. Şimdi gelin, hem sosyal medya platformlarının seçimlere etkisinin geçmişten günümüze uzanan hikâyesine birlikte bakalım, sosyal mecraların şampiyonu olan siyasilerin ve partilerin Haziran 2018 itibariyle son durumlarına yakınlaşalım.

Sosyal mecraların seçimlere etkisi
Sosyal medyanın en etkin şekilde kullanımını 2008 yılında ABD Başkanlık Seçimleri’nde Barack Obama ve ekibi gerçekleştirmişti. Obama’nın kampanya iletişimi konusunda sosyal medyaya verdiği önem ve Cumhuriyetçi rakibi John McCain’e karşı elde ettiği başarı, sosyal medyanın gücünü tüm dünya tarafından daha görülür kılmıştı. Türkiye’de ise 2009 yılındaki yerel seçimlerde sosyal mecralar aktif olarak kullanılmaya başlandı. Adaylar özellikle Facebook ve Twitter’ı etkin bir şekilde propagandalarında kullandı. 2011 seçimlerinde ise televizyon, gazete gibi klasik medya mecralarında seslerini duyuracak bütçeyi bulamayan muhalif isimler, sosyal ağlarda seçmenlerine kolayca ulaşabildiklerini keşfettiler. 2014 yılına geldiğimizde ise adayların seçmenlerin fikirlerini etkilemek için daha sistemli ve aktif bir biçimde sosyal mecralara odaklandığını görmeye başladık. Türkiye’de sosyal mecralara yöneldiğinizde aşağıdaki tabloyla karşılaşıyorsunuz.

Türkiye’de kaç internet kullanıcısı var?
• Türkiye’de yaklaşık 82 milyonluk nüfusun yüzde 67’si internet kullanıcısı. Toplam 54 milyon 330 bin internet kullanıcısı bulunuyor.
• Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 90’ı mobil.
• Türkiye’de mobil internet kullanımına günde 7 saat 9 dakika harcanıyor ve globalde 14. sıradayız.
• İnternet kullanım yaygınlığı konusunda ise globalde 28. sıradayız.
• Türkiye’de toplam 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Toplam nüfusumuzun yüzde 63’ü aktif sosyal medya kullanıcısı.
• Türkiye sosyal medya konusunda yüzde 63 kullanım yaygınlığı ile globalde 23. sırada yer alıyor.
• 2018 yılında Türkiye’de yeni sosyal medya kullanıcı oranında yüzde 6’lık bir artış yaşandı.
• Türkiye’de ortalama bir kullanıcı 2 saat 24 dakikasını sosyal medya platformlarında geçiriyor.
• Türkiye, Facebook ağında 51 milyon kullanıcıya sahip ve globalde dokuzuncu sırada, geçen yıla göre yüzde 2’lik bir kullanıcı artışı var.
• Türkiye, Instagram ağında 33 milyon kullanıcıya sahip ve kullanım yaygınlığı konusunda tüm dünyada beşinci sırada yer alıyor.

24 Haziran’da yapılacak seçimlerde; AK Parti, BTP, BBP, CHP, DP, HDP, İYİ Parti, MHP, Saadet Partisi ve Vatan Partisi seçmen karşısına çıkacak. Seçim kampanyalarında sosyal medyanın aktif olarak kullanılması ise son derece doğal bir süreç. Partilerin sosyal medyadaki güncel verilerine gelince.

Facebook’un galibi kim?

 

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 3 milyon 152 bin 135 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde düşüş gözlemleniyor. Etkileşim oranı ise oldukça yüksek.

Milliyetçi Hareket Partisi’nin (MHP) 2 milyon 223 bin 242 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesindeki dalgalanma dikkat çekici, öte yandan son dönemde yine toparlandılar. Etkileşim oranı ise ortalama düzeyde kalıyor.

Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP) 1 milyon 504 bin 892 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde dalgalanma yaşadılar, öte yandan son dönemde yine toparlandıkları görülüyor. Etkileşim oranı ise çok yüksek. CHP, Facebook üzerinde aynı zamanda CHP TV ile yer alıyor. CHP TV’nin 343 bin 114 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yoğun bir artış var. Etkileşim oranı ise oldukça yüksek.

Halkların Demokratik Partisi’nin (HDP) 1 milyon 399 bin 146 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde dalgalanma yaşadılar, öte yandan son dönemde yine toparlandıkları görülüyor. Etkileşim oranı ise oldukça yüksek.

İYİ Parti’nin 339 bin 998 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yoğun bir artış var. Etkileşim oranı ise yüksek parti.

Saadet Partisi’nin (SP) 153 bin 166 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yoğun bir artış var. Etkileşim oranı ise oldukça düşük bir seviyede.

Büyük Birlik Partisi’nin (BBP) 101 bin 165 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesindeki dalgalanma dikkat çekici, öte yandan son dönemde yükselişe geçtiler. Etkileşim oranı ise oldukça düşük.

Vatan Partisi’nin 96 bin 335 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesindeki dalgalanma dikkat çekici, öte yandan son dönemde yükselişe geçtiler. Etkileşim oranı ise oldukça düşük.

Demokratik Sol Parti’nin (DSP) DSP Medya kullanıcı adı ile 5 bin 308 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesindeki dalgalanma dikkat çekici, öte yandan son dönemde yükselişe geçtiler. Etkileşim oranı ise oldukça düşük.

Demokrat Parti’nin (DP) 3 bin 552 hayranı bulunuyor. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde bir değişim yok. Etkileşim oranı ise oldukça düşük.

Twitter’ın galibi kim?

 

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 1 milyon 513 bin 366 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama bin 94 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweetl’er genellikle fotoğraf destekli ve ortalama yüzde 22 oranında retweet alıyorlar.

MHP’nin bir milyon 279 bin 17 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 742 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweet’ler video ve fotoğraf destekli, ortalama yüzde 20 oranında retweet alıyorlar.

HDP’nin 950 bin 982 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 757 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweet’ler link yönlendirme, video ve fotoğraf destekli, ortalama yüzde 21 oranında retweet alıyorlar.

CHP’nin 708 bin 496 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 554 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweetler link yönlendirme ve fotoğraf destekli, ortalama yüzde 19 oranında retweet alıyorlar.

Vatan Partisi’nin 236 bin takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 187 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweet’ler link yönlendirme ve fotoğraf destekli, ortalama yüzde 18 oranında retweet alıyorlar.

İYİ Parti’nin 212 bin 784 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 405 yeni takipçi kazanıyorlar. Tweet’ler genellikle fotoğraf destekli ve ortalama yüzde 19 oranında retweet alıyorlar.

SP’nin 118 bin 185 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 159 yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweet’ler genellikle fotoğraf destekli ve ortalama yüzde 23,5 oranında retweet alıyorlar.

BBP’nin 34 bin 972 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama beş yeni takipçi kazanıyorlar. Nisan 2018’den beri hayran kitlesinde yükseliş gözlemleniyor. Tweet’ler genellikle fotoğraf destekli ve ortalama yüzde 17 oranında retweet alıyorlar.

DSP’nin, DSP Genel Merkezi kullanıcı adı ile bin 58 takipçisi bulunuyor. Ancak tweet’ler hesapları 2015 yılından beri kullanılmıyor.

DP’nin bin 264 takipçisi bulunuyor. Ancak twitter hesapları aktif kullanılmıyor.

Instagram’ın galibi kim?

 

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin 464 bin 715 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 243 yeni takipçi kazanıyorlar. Paylaşımlarında bolca carousel özelliğini kullanıyorlar. Paylaşımların beğeni oranı yüksek, yorum oranı ise düşük.

MHP’nin 319 bin 939 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 70 yeni takipçi kazanıyorlar. Paylaşımlarında genellikle fotoğraf kullanıyorlar. Paylaşımların beğeni oranı yüksek, yorum oranı ise oldukça düşük.

HDP’nin 307 bin 247 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 252 yeni takipçi kazanıyorlar. Paylaşımları fotoğraf ve video ağırlıklı gerçekleşiyor. Paylaşımların beğeni oranı yüksek, yorum oranı ise diğer partilere oranla yüksek.

CHP’nin 141 bin 270 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 149 yeni takipçi kazanıyorlar. Paylaşımlarında genellikle fotoğraf kullanıyorlar. Paylaşımların beğeni oranı yüksek, yorum oranı ise diğer partilere oranla yüksek.

SP’nin 13 bin 756 takipçisi bulunuyor. Günlük ortalama 40 yeni takipçi kazanıyorlar. Paylaşımları fotoğraf ve video ağırlıklı gerçekleşiyor. Paylaşımların beğeni oranı yüksek, yorum oranı ise tüm diğer partilerden yüksek.

YouTube’un galibi kim?

 

HDP’nin 38 bin 788 abonesi bulunuyor. Günlük ortalama 45 yeni takipçi kazanıyorlar. Videoların yorum oranları çok yüksek. Toplam 18 milyon 408 bin 46 görüntüleme almışlar.

MHP’nin 34 bin 965 abonesi bulunuyor. Günlük ortalama 18 yeni takipçi kazanıyorlar. Videolara beğeni oranı yüksek iken, yorum oranları düşük. Toplam 13 milyon 568 bin 904 görüntüleme almışlar.

CHP’nin 13 bin 466 abonesi bulunuyor. Günlük ortalama sekiz yeni takipçi kazanıyorlar. Görüntülenme, beğeni ve yorum oranları düşük. Toplam 40 milyon 34 bin 226 görüntüleme almışlar.

İYİ Parti’nin 4 bin 217 abonesi bulunuyor. Günlük ortalama 29 yeni takipçi kazanıyorlar. Videolara beğeni oranı yüksek iken, yorum oranları ise ortalama. Toplam 956 bin 565 görüntüleme almışlar.

Adalet ve Kalkınma Partisi’nin abone sayısı genel paylaşıma kapalı. Toplam 27 milyon 799 bin 691 görüntüleme almışlar.

Sosyal medyanın galibi Cumhurbaşkanı adayı kim?

 

Recep Tayyip Erdoğan, Muharrem İnce ve Selahattin Demirtaş, siyasî partiler tarafından aday gösterilen üç isim idi. Seçmenler tarafından aday gösterilen isimler ise Meral Akşener, Temel Karamollaoğlu ve Doğu Perinçek oldu.

Erdoğan’ın Facebook’ta 8 milyon 926 bin 320 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı ise ortalama 712 kişi. İletiler fotoğraf ve video ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ortalama. Erdoğan’ın Twitter’da 12 milyon 997 bin 817 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 5 bin 43 kişi. Tweet’leri metin ağırlıklı ve retweet oranı yüksek. Erdoğan’ın Instagram’da 3 milyon 615 bin 585 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 3 bin 72 kişi. Paylaşımları fotoğraf ve video ağırlıklı. Erdoğan’ın YouTube kanalı bulunmuyor.


Muharrem İnce’nin Facebook’ta 1 milyon 439 bin 242 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı ise ortalama 3 bin 960 kişi. İletiler fotoğraf, link ve video ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ortalama. İnce’nin Twitter’da 3 milyon 944 bin 473 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 3 bin 817 kişi. Tweet’leri metin ve link ağırlıklı ve retweet oranı yüksek. İnce’nin Instagram’da 264 bin 723 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama bin 843 kişi. Paylaşımları fotoğraf ve carousel ağırlıklı. İnce’nin YouTube kanalı bulunmuyor.

Selahattin Demirtaş’ın Facebook’ta 2 milyon 75 bin 635 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı bir süredir eksi değerde. İletiler fotoğraf ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ise düşük. Selahattin Demirtaş’ın Twitter’da 1 milyon 621 bin 909 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 563 kişi. Tweetleri metin ağırlıklı ve retweet oranı yüksek. Sayın Selahattin Demirtaş’ın Instagram hesabı ve YouTube kanalı bulunmuyor.

Meral Akşener’in Facebook’ta 1 milyon 8 bin 662 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı ise ortalama 212 kişi. İletiler fotoğraf ve video ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ise oldukça yüksek. Meral Akşener’in Twitter’da 2 milyon 573 bin 365 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 2 milyon 701 kişi. Tweetleri metin ağırlıklı ve retweet oranı ortalamanın üzerinde. Akşener’in Instagram hesabı bulunmuyor. Sayın Meral Akşener’in YouTube’da 2 bin 208 abonesi var. YouTube’u aktif olarak kullanmıyor.


Temel Karamollaoğlu’nun Facebook’ta 40 bin 774 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı ise ortalama 126 kişi. İletiler fotoğraf ve video ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ortalama. Temel Karamollaoğlu’nun Twitter’da 213 bin 333 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 882 kişi. Tweet’leri metin ağırlıklı ve retweet oranı ortalamanın üzerinde. Karamollaoğlu’nun Instagram’da 16 bin 95 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 43 kişi. Paylaşımları fotoğraf ve carousel ağırlıklı. Sayın Temel Karamollaoğlu’nun YouTube kanalı bulunmuyor.

Doğu Perinçek’in Facebook’ta 28 bin 961 hayranı bulunuyor. Günlük hayran artışı bir süredir eksi değerde. İletiler fotoğraf, link ve video ağırlıklı. Paylaşımların yorum oranları ortalamanın biraz altında. Doğu Perinçek’in Twitter’da 200 bin 996 takipçisi bulunuyor. Günlük takipçi artışı ise ortalama 63 kişi. Tweet’leri metin ağırlıklı ve retweet oranı en yüksek kişi. Doğu Perinçek’in Instagram’da bin 394 takipçisi bulunuyor. 2015 yılından beri paylaşım yapmamış. Doğu Perinçek’in YouTube kanalı bulunmuyor.

Hem siyasiler hem de siyasî partiler bu gücün bilincinde ve mümkün olduğunca daha sistemli kullanma ve etkisini yayma konusunda gayret sarf ediyorlar. Seçimin sonucunu sosyal medya gücü belirleyecek mi bilinmez, yaşayıp göreceğiz.

Funda Güleç Yalçın, Dijital Dönüşüm Danışmanı