Skip to main content

2017’deki 30 önemli gelişme üzerinden otomobil dünyasındaki dijital odaklı yaşanan dönüşüme birlikte bakalım.

Yapay zekâlı otonom sürüş

Makinayla öğrenme alanında önemli bir işbirliğine imza atan Audi, girişimlerinin ilk örneğini NVIDIA ile yapılan ortak çalışmalar sonucunda geliştirmeyi başardığı ve otonom sürüş özelliği olan Audi Q7 derin öğrenme konseptiyle tanıttı. Otonom sürüş için özel tasarlanmış, değişken özelliklere sahip bir açık alanda zekâsını sergileyen Q7 derin öğrenme konsepti, 2 megapiksel çözünürlüğe sahip ön kamera üzerinden kendini yönlendiriyor. Kamera, işlemci birimiyle iletişim kuruyor ve işlemci, direksiyonu, otonom sürüş uygulamaları için özel olarak geliştirilen yüksek performanslı bir kontrol cihazıyla son derece hassas şekilde yönlendiriyor.

Uber sürücüsüz yatırımlarını sürdürüyor

Araç paylaşım şirketi Uber, geçen yıl Volvo ile 300 milyon dolar büyüklüğünde bir anlaşmaya imza atarak 2019-2021 yılları arasında teslim alınmak üzere 24 bin Volvo XC90 modeli sipariş etti. ABD’de 46 bin 900 dolar fiyatla satılan araçların Uber’in bir süredir üzerinde geliştirmeler yaptığı sürücüsüz araç filosunda kullanılacağı öngörülüyor. Anlaşmaya göre, Volvo XC90 modeline, fabrikadan teslim alındıktan sonra Uber tarafından sürücüsüz araç kimliği kazandırılacak. Şirket, Arizona, San Fransisco ve Pittsburgh’da otonom testleri yapmayı sürdürüyor, burada kazandığı deneyimlerle de geliştirmeler yapıyor.

Mercedes drone ile ürün teslim etti

Mercedes-Benz’in 2016’nın Eylül ayında tanıttığı konsept aracı, Mercedes-Benz Vision Van Zürih’te yola çıktı. Vision Van, drone ile beraber çalışan ve Mercedes-Benz’in drone teslimatı amacıyla geliştirdiği özel bir araç olarak konumlanıyor. Vision Van ile entegre çalışan drone ise yine Mercedes-Benz’in de yatırımcıları arasında bulunduğu Matternet tarafından geliştiriliyor. Matternet, drone teslimatı konusunda uzmanlaşmak isteyen ve bu alanda drone geliştirmeye odaklanmış bir teknoloji girişimi.

Tesla, Semi-Truck ve Roadster’i tanıttı

2006’da paylaştığı ’10 Yıllık Ana Plan’ın tüm adımlarına sadık kalan Tesla Motors’un CEO’su Elon Musk’ın 2015’te ‘Master Plan Part Deux’ başlığıyla paylaştığı ‘İkinci Ana Plan’da üreteceklerini açıkladığı elektrikli kamyon Tesla Semi tanıtıldı. Elektrikli kamyon Tesla Semi, dizel motorlara sahip kamyonlardan yüksek performans özelliklerine sahip. Merkezde yer alan bir sürücü koltuğuna sahip kamyon, tam şarj ile 800 km menzile ulaşabiliyor. Tesla’nın binek otomobil modellerinde de kullanılan ‘yarı otonom’ sürüş teknolojilerine de sahip olacak kamyonun seri üretimine ise 2019’un son çeyreğinde başlanacak.

Daimler de elektrikli kamyon teslimatına başladı

Daimler’in 2017’nin başında ABD teslimatları başlanan elektrikli kamyonları Avrupa’ya da teslim ediyor. Daimler Trucks’ın bir parçası olan Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation adlı şirket elektrikli kamyonlarını ilk ‘seri üretim’ olarak adlandırıyor. FUSO eCanter adını taşıyan kamyonlar 90 bin km’den fazla test edilmişti.

Apple ilk ‘sürücüsüz’ araştırmasını yayımladı

Apple, otonom araçlara yönelik ilk bilimsel makaleyi yayımladı. Araştırmada, otonom araçların öncelikli sorunları arasında yer alan yaya ve bisikletlilerin hatasız saptanması yer alıyor. Yin Zhou ve Öncel Tüzel isimleri ile yayımlanan araştırmada, az sayıda sensör kullanarak yayaların ve bisikletlilerin nasıl tespit edilebileceğine yönelik VoxelNet adlı sistemin detayları paylaşılıyor. Apple’ın VoxelNet adını verdiği yeni yazılım, araştırmacıların geliştirdiği yeni teknikle, yakındaki nesneleri tanımlayarak ani karar verebiliyor. Diğer yazılımlarla yapılan karşılaştırmalarda da başarılı sonuçlar ortaya çıktığı belirtiliyor.

Hidrojen yakıtla pazar ve istihdam hedefi

Geleceğin yakıtı olarak dikkat çeken hidrojen yakıt teknolojisi için Almanya’nın Bonn kentinde bir araya gelen Hidrojen Konseyi, 2050’de 30 milyon kişilik istihdamın yanında 2,5 trilyon dolarlık küresel iş potansiyeli de yaratacak. Hidrojen yakıt ile aynı zamanda karbondioksit emisyonlarında da yüzde 20 oranında azalma yaşanacak. 2050’de ise enerji tüketiminin yaklaşık 5’te 1’ini hidrojenin oluşturacağı öngörülüyor. Hidrojen yakıt için 2030’da toplam yatırım harcamaları da 280 milyar dolara ulaşacak.

Elektrikli aracı ‘drone’ şarj edecek

Amazon, elektrikli araçlar hareket halindeyken araca bağlanarak bataryayı şarj eden dron patentini aldı. Sistem, aracın batarya verilerini depolayan merkezden gelen ‘düşük pil gücü’ uyarısıyla yakındaki bir dronun harekete geçip, aracın tavanına iniş yapması ve tavandaki şarj girişini kullanarak aracı şarj edebilmesiyle çalışıyor.

Baidu otonom yatırımlarını sürdürüyor

Çin’in en büyük arama motoru Baidu, geçen iki yılda sürücüsüz otomobil üzerine yatırım yapıyor. Kaliforniya’dan sürüş testleri iznini de alan Baidu, otonom sürüş girişimi için ayırdığı 1,5 milyar dolarlık fonu duyurdu. Sürücüsüz otomobil platformu Apollo’yu otomotiv sektörünün kullanımına sunan teknoloji devi, bu platformu 70 marka ile buluşturmayı başarmıştı. Platform, Çin’in yanı sıra ABD’de de test ediliyor.

Ford da ‘elektrikli’ grubuna katılıyor

Ford, elektrikli otomobil geçişi stratejisini vurgulayan otomobil üreticileri grubuna katıldı. Markanın yeni CEO’su Jim Hackett, elektrikli otomobil programlarını geliştirmek için ‘Team Edison’ adlı yeni bir ekibin kurulmasını onayladıktan sonra EV’ler (elektrikli araç) için yaptığı yatırım planını açıkladı. Marka, içten yanmalı motor yatırımlarının üçte birini de elektrikli otomobil yatırımlarına kaydıracak. Bu daha önce açıklanan 4,5 milyar dolarlık yatırımın daha da artması anlamına gelecek.

Elektrikli mobiliteyi hızlandıracak adım

Kurumsal şirketlerin elektrikli araçlara geçişini hızlandırmak amacıyla oluşturulan küresel girişim EV100, 10 kurucu ortağın katılımı ile kuruldu. Üyelerinin filo araçlarını elektrikli araçlarla değiştirmeyi taahhüt etmesi ile alanında tek girişim olarak ön plana çıkan  EV100, sera gazı salımını azaltmak için hükümet liderleri ve şirketler ile ortak çalışan ‘İklim Grubu’ tarafından lanse edildi.

Araç paylaşımı da elektrikli ve hibrite yöneliyor

İspanya’da yerel yönetim işbirliği ile taksi filolarının elektrikli araçlara dönüştürülmesi, 2015’te Kopenhag’da 400 i3’ü konuşlandıran BMW’nin yatırımı ve Madrid’de Renault desteği ile 500 yeni elektrikli araç paylaşım filosunun oluşturulmasından sonra Koreli otomobil üreticisi Hyundai de Hollanda’da elektrikli araçlar kullanarak bir araç paylaşım hizmeti başlattığını açıkladı. Markanın hibrit ve plug-in (fişli) hibrit versiyonları da bulunan Ioniq modelinin tam elektrikli Ioniq EV modeli 100 araçlık filo ile Amsterdam’da kullanıcıların hizmetine sunuldu.

Skoda Vision E ile yarışa katıldı

Skoda, tamamen elektrikli ve otonom sürüşe de olanak tanılan ilk konsepti Vision E’yi tanıttı. Markanın elektrikli araçlarında kullanacağı tasarım dilinin belirgin özelliklerini taşıyan aracın bilgi sistemleri ses ve hareketlerle kontrol edilebiliyor. Araçtaki kameralar, sürücünün hareketlerini göz kontrolü sağlayan ‘Eye Tracking’ sistemi yardımıyla denetleyerek, sağlığı ve tepkilerinin yerinde olup olmadığını da saptıyor. Kablosuz olarak şarj edilebilen araç tek şarjla 500 km menzile ulaşabiliyor.

Küresel işbirliği ile otonom atağı

BMW Grubu, Intel Corporation ve Mobileye, Fiat Chrysler Automobiles’ın (FCA), dünyanın önde gelen yeni otonom sürüş platformunu geliştirme programına katılması yönünde bir mutabakat anlaşması imzaladı. BMW Grubu, Intel ve Mobileye, Temmuz 2016’da otonom sürüş özelliğine sahip araçlar geliştirmek üzere iş birliği yapacaklarını ve ileri seviye otonom (Seviye 3) ve tam otonom (Seviye 4/5) sürüş özelliğine sahip çözümleri 2021’e kadar üretime sokacaklarını açıklamıştı.

Kia, elektrikli ve hibrit ile büyüyor

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından açıklanan en son verilere göre, Kia, 2017’nin yılının ilk 6 ayında Avrupa pazarında, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 9,5’lik bir büyüme kaydetti. 2016’nın ilk altı ayında toplam satışlar içinde yüzde 1 paya sahip olan hibrit ve elektrikli araç satışları ise 2017 satışlarında yüzde 7,5 paya ulaştı. Markanın 2017’nin ilk 6 aylık dönemindeki büyümesini ise yeni modeller ve elektrikli güç üniteleri tetikledi.

VW’den ‘şarj robotu’ işbirliği

Volkswagen, e-smart Connect projesi kapsamında, elektrikli otomobilleri şarj edecek pratik ve kullanıcı dostu bir çözüm için robot üreticisi Kuka ile birlikte çalıştıklarını açıkladı. İşbirliği ile sürücünün elektrikli otomobilini şarj alanına yanaştırması yeterli olacak, robot sürücü için şarj kablosunu araçla buluşturacak.

Mercedes batarya üretimini fabrikaya taşıyor

Daimler, elektrikli otomobil üretimine geçiş stratejisinin parçası olarak batarya takımı üretimini Mercedes-Benz Untertürkheim fabrikasının bandına ekleyeceğini duyurdu. 2017’nin başında fabrikada elektrikli araç üretimi için bazı değişikliğe gideceğini duyuran markanın, içten yanmalı motor üretimi yapan en büyük ve en eski fabrikasında bu hamleyi yapması elektrikli üretim altyapısı adına önemli bir adım olarak yorumlanıyor.

Apple sürücüsüz araç çalışmalarını doğruladı

Apple’ın sürücüsüz araç geliştirme projesi, CEO Tim Cook tarafından resmen doğrulandı. Tim Cook, yaptığı açıklamada otonom sistemler üzerinde çalıştıklarını, bu sistemlerin otonom araçları da kapsadığını söyledi. ‘Project Titan’ adı Apple ile ilk kez anıldığında markanın kendi sürücüsüz otomobilini üreteceği öngörülmüş, teknoloji çevrelerinde ‘konsept’ tasarım taslakları söylenti ve tartışmalara konu olmuştu.

Apple’ın otonom filosunu Hertz yönetecek

Google, otonom araç geliştirme birimi Waymo’nun 600 araçlık filosunun yönetimini yaptığı bir anlaşma ile filo kiralama markası Avis’e bırakmıştı. Apple’ın da Hertz ile benzer bir anlaşmaya imza attığı açıklandı. Anlaşmaya göre, Apple otonom sürüş teknolojisi geliştireceği araçları Hertz’in filo kiralama biriminden temin edecek. Bu işbirliği Apple’ın otonom araçlarının yasal prosedürlerini ve bakımlarını Hertz’in üstlenmesi anlamına geliyor.

Fisker EMotion ile geliyor

Fisker, yeni elektrikli otomobili EMotion’ın prototipini sahneye çıkardı. Başlangıç fiyatı 130 bin dolar olan otomobil için 2 bin dolar ile ön sipariş rezervasyonları alınmaya da başladı. ‘9 dakika hızlı şarj ile 400 + mil sürüş’ iddiası olan otomobil kullanıcılarda haklı şüpheler oluştursa da, aracın göz önüne çıkması elektrikli pazarında heyecan uyandırdı.

İzleyerek öğrenen yapay zekâ: PilotNet

Teknoloji markası NVIDIA, yapay zekâ tabanlı bir otonom aracın, ne gibi kıstaslara göre kararlar aldığına dair bir çalışmayı blog’unda paylaştı. PilotNet adı verilen insanları gözlemleyerek bir otomobili yönetmeyi öğrenen sinir ağı tabanlı sistem, sürüş kararları alırken öncelik sıralamasını da açıklayabiliyor. DriveWorks adı verilen otonom sürüş yazılımı farklı marka ve modellerde araçlarda geliştiriyor.

Samsung da sürücüsüz otomobil testlerine başlıyor

Apple’ın mobil telefon pazarındaki en büyük rakibi Güney Koreli teknoloji devi Samsung da sürücüsüz otomobil yarışında yer alacak. Güney Kore’nin yerel medya kanalları, ülkenin Ulaştırma ve Karayolları Bakanlığı’nın Samsung’un ülke kapsamında yapacağı sürücüsüz otomobil çalışmalarını onayladığını duyurdu. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, ülkede otonom sürüş izni alan 19 farklı şirket olmasına karşın, Samsung bu izni alan ilk teknoloji şirketi olma özelliği taşıyor.

Hyundai Grandeur kullanacak

Test sürüşlerinde ülkenin en büyük otomobil üreticisi Hyundai ile birlikte çalışılacak ve markanın Grandeur modeli kullanılacak. Birinci basamakta kötü hava şartlarında güvenilir sürüş sağlayan bir otomatik sürüş algoritması geliştirecek marka, ileri aşamada yapay zeka ve makine öğrenmesinin yanı sıra bilgisayar modülleri ve sensörler gibi akıllı otomobil parçaları geliştirmeyi de amaçlıyor.

Peugeot, NuTonomy ile sürücüsüz işbirliği yaptı

General Motors’tan Opel ve Vauxhall markalarını satın aldıktan sonra Volkswagen’in ardından Avrupa’nın en büyük ikinci otomobil üreticisi olan PSA Grubu, NuTonomy ile yaptığı işbirliği ile sürücüsüz otomobillerini Singapur yollarında test edecek. Peugeot, Citroën ve DS markalarını kapsayan grup, Singapur Ekonomik Gelişim Kurulu’nun onayı sonrasında Massachusetts Institute of Technology (MIT) girişimi olan geliştirici firma ile 2017’de Avrupa’da yılın otomobili seçilen Peugeot 3008 SUV modelini modifiye edilerek kullanacak.

Ford, Argo AI’ya 1 milyar dolar yatırım yapacak

Ford, gelecek 5 yılda Argo yapay zekâya 1 milyar dolar yatırım yapacak. Google ve Uber’in eski yöneticileri tarafından kurulan Argo AI, Ford’un 2021’de pazara süreceği tamamen otonom sürüşe sahip araç projesi için Ford mühendisleri ve robotlarla çalışıp yeni yazılım platformu oluşturacak. Marka, geliştirilecek bu teknolojiyi gelecekte başka şirketlere de lisanslayabilecek.

Bisiklet paylaşım girişimi bir yatırım daha aldı

Singapur merkezli bisiklet paylaşım Mobike.com 2017’nin başında aldığı çeyrek milyar dolarlık yatırımdan sonra Foxconn’dan da stratejik bir yatırım aldı. 2016’da Şangay’da açılan Mobike, 215 milyon dolarlık yatırımla küresel büyümeyi hedeflediğini açıklayarak pazara girmişti. Foxconn yatırımı ile GPS destekli bisiklet üretiminin başlayacağı ve 10 milyon yeni bisikletin filoya katılabileceği öngörülüyor. Ülkede Ofo adında başka bir bisiklet paylaşımı da bulunuyor ve küresel iki yatırımcının desteği ile rekabet ediyor.

BMW araç içinde hologram kullanacak

BMW, otonom araç çalışmalarını sürdürürken Münih’te özel bir geliştirme merkezi de kuruyor. 2 bin kişinin çalışacağı merkezde marka, otonom otomobil çalışmaların yanı sıra gelecekte kullanacağı teknolojileri de geliştirecek. Alman üretici araç içerisinde sürücü deneyimini geliştirecek sanal arayüz HoloActive Touch teknolojisini de sahneye duyurdu. Bu konsept teknoloji ile kullanıcılar elleri serbest olarak dokunmatik ekrandan çok daha gelişmiş kontrol elde edebiliyorlar.

Singapur da elektrikli otomobil yarışında

Singapur merkezli elektrikli motosiklet üreticisi Vanda Electrics, Dendrobium adında bir elektrikli spor otomobil üreteceğini duyurdu. 1500 beygir gücüne sahip olacağı söylenen araç, Formula 1 otomobilleri üzerinde deneyimi olan Williams Advanced Engineering ile birlikte geliştirilecek. Detayları hakkında kesin bilgi verilmese de, karbon-fiber ve aliminyum alaşımdan oluşacağı ve üst segment otomobillerde kullanılan materyal kalitesine sahip olacağı iddia ediliyor.

Bio-Hybrit konsepti dikkat çekti

Schaeffler, 2017’nin başında Tüketici Elektroniği Fuarı’nda (CES 2017) ‘Bio-Hybrid’ pilot projesiyle, kentsel ve ağ bağlantılı trafiğin geleceği için sunduğu yeni çözümleri duyurdu. Büyüklüğü ve menzili ile elektrikli bisikletle küçük boyutlu bir elektrikli otomobil arasında bir araç olan Bio-Hybrid, yalnızca 85 santimetre genişliğe sahip. Araç, birçok ülkede bisiklet yollarında kullanılmasını sağlayacak biçimde tasarlandı.

Otomobillerin yüzde 90’ı internet bağlantılı hale gelecek

Gelecek üç yılda 50 milyar cihazın internete ve birbirine bağlı olacağı bekleniyor. Nesnelerin interneti ekosisteminde bağlantılı akıllı cihazların yanı sıra otomobil de ağa bağlı mobilitede önemli bir bileşen olacak. 2020’de otomobillerin de yüzde 90’ının internet bağlantılı hale dönüşeceği öngörülüyor. Ödeme işlemleri de geliştirilen finansal teknolojiler (fintech) üzerinden yapılacak.

Siber güvenlik önem kazanacak

Cihazların internet bağlantılı olarak akıllanmasını ifade eden Nesnelerin İnterneti’den (Internet of Things – IoT) sonra şimdi de Nesnelerin Fidye Yazılımları’nın (Ransomware of Things – RoT) ortaya çıkması bekleniyor. Taktik ve tekniklerini sürekli geliştiren siber suçlular; bilgisayarlar, telefon ve tabletlerden sonra bu kez internet bağlantılı akıllı cihazları siber suç nesnesi olarak kullanmayı hedefleyecek. Nesnelerin interneti insanlık adına pek çok kolaylık sunarken, ne yazık ki siber suçlular için de daha geniş bir saldırı yüzeyi oluşmasına yardımcı oluyor. Geçen yıllarda Wi-Fi bağlantılı Alman ve Japon otomobil üreticilerinin radyo sistemlerine sızılmış ve kontrol edilemez hale getirilmişti. Bu örnek masum olmakla birlikte, gelecekte olabileceklere ilişkin güçlü bir ipucu veriyor.

Ersoy Yaşar