İŞ DÜNYASI

H.Kerem Fındık | 13.07.2018 - 17:23

Oracle, Müşteride Bulut ile güvenlik ve mevzuatta soru işaretlerini gideriyor

Oracle Türkiye Bulut Sistemleri Satış Direktörü Gökçe Bayındır ile bir araya gelerek, Müşteride Bulut servisine ilişkin görüştük ve merak edilenleri sorduk.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Müşteride Bulut, en basit tanımıyla Oracle’ın sunduğu genel bulut hizmetlerinin müşterinin kendi veri merkezlerinde sunulması anlamına geliyor. Bu model, genel bulut aboneliğine benziyor. Oracle Türkiye Bulut Sistemleri Satış Direktörü Gökçe Bayındır, “Biz elimizdeki yazılımı bulutta çalışacakmış gibi yapmıyoruz. Yazılımları baştan aşağı bulutta çalışacak şekilde geliştirdik. Buradaki yönetim sistemleri de aynı, hiçbir farkı yok. Dolayısıyla ürün özellikleri ve teknoloji açısından aynı standardı kullanıyoruz. Ürün yönetimi açısından da bire bir aynı standart söz konusu” ifadesiyle konuya açıklık getiriyor. Bayındır’ın verdiği bilgiye göre, bunun avantajı şu: Bugün kendi veri merkezindeki Oracle ürünleri kullanan müşteri, dilerse bunun “t” anında genel bulut servislerine problemsiz olarak taşıyabiliyor. Ya da, aynı “t” anında hem kendi yerinde hem bulutta çalışabiliyor.

Müşteride Bulut ve mevzuat konusu

Bulut söz konusu olduğu konuşulan diğer bir konu,  mevzuat. Mevzuat özellikle telekomünikasyon ve finans alanlarında katı olmasıyla dikkat çekiyor. Bu sektörlerdeki verilerin ülkemizdeki veri merkezlerinde kalması gerekiyor. Oracle, bu noktada veri merkezlerinde sunduğu genel bulut servislerini neredeyse tamamını müşterinin yerinde verebiliyor.  “Buradaki servisi tamamen Oracle veriyor, makine müşterinin güvenlik duvarının arkasında duruyor. Dolayısıyla, müşterinin verisi kendi veri merkezinin dışına çıkmıyor. Mevzuattan kaynaklı konular da müşterinin kendi veri merkezinde çözümlenebilir durumda” diyen Bayındır, “Yani, müşteri kendi donanımına sahip olmak ya da tamamen kendi özkaynaklarıyla yönetmek zorunda kalmadan kendi veri merkezinin rahatlığında bu hizmeti alabiliyor” bilgisini veriyor.

Müşteride Bulut’ta güvenlik sorunu nasıl ele alınıyor?

Yeni çıkan teknolojilerin hemen hemen tamamında güvenlik kaygıları hep olur, bunu engellemek mümkün değil. Oracle Türkiye Bulut Sistemleri Satış Direktörü Gökçe Bayındır, Müşteride Bulut için güvenlik çözümlerini, “Burada sakladığımız ve güvende olduğunu bildiğimiz bir ekosistemdeki veri grubuyla dışarıda ‘büyük veri’ diye adlandırdığımız ekosistemdeki veri grubu eşleştirilebilirse, bunun güvenliğinden nasıl emin olacağız? Burada büyük veri grubu için geliştirdiğimiz ürün gruplarını tamamen buraya taşıdık” şeklinde ifade ediyor. Dolayısıyla, Oracle büyük veride çalışılmasına rağmen Oracle SQL’in güvenlik fonksiyonlarını kullanabilecek özel yazılım setlerine sahip.  Bayındır’ın verdiği bilgiye göre, müşteri verisi dışarı çıkartılmıyor ve dışarıdan servisi yöneten kişinin denetim katmanıyla müşteri verisinin saklandığı veritabanı katmanının erişimlerinin farklı katmanlarda bulunuyor.  Ayrıca yönetim katmanına erişen kişinin veritabanına erişim yetkisi yok,  erişim bir şekilde başarsa dahi oradaki veri default (varsayılan) olarak şifreleniyor ve şifre anahtarları müşteri tarafından üretiliyor.  Dolayısıyla müşteri, Oracle’a o şifreleri söylemediği sürece veriye erişilse bile şifrelenmiş olduğu için zaten müşteri verisine asla ulaşılamıyor.

Müşteride Bulut’a Teknosa örneği

Oracle’ın Müşteride Bulut servisini Türkiye’den bir örnekle açıklamakta yarar var: Teknosa, iş süreçlerini Oracle Müşteride Bulut’a taşıyarak, kendi veri merkezinde yer alan ve Oracle tarafından yönetilen Oracle Bulut Hizmetleri’nin sunduğu hizmetlerden faydalanmaya başladı. Teknosa, Oracle Müşteride Bulut ile 200’ün üzerinde mağazasındaki faaliyet ve teknosa.com’da gerçekleştirilen günde 300 binden fazla işlemin geleceğine yönelik taahhüdünü güçlendirdi.