Skip to main content

Hem perakendeciler hem de e-ticaret siteleri içi mobil aracılığı ile satışlarını artırmak için dikkat edilmesi gereken noktalar haberimizde…

Mobil hem e-ticaret hem de perakende sektörü için yeni bir konu değil aslında. Geçtiğimiz beş yıldan bu yana pek çok marka mobili, stratejilerinin odağına koymuş bulunuyor ancak özellikle son bir yıldır tüketicilerin mobil kullanım alışkanlıklarındaki değişim markaların da stratejilerini gözden geçirmelerine neden oldu. Bu gözden geçirmenin nedeni ise mobil dönüşümün ilk aşamalarında stratejiler daha çok tüketicilerin, satın almayı mobil üzerinden tamamlanmasına yönelikken,  geçen süreçte mobilin asıl etkisi satın  almanın gerçekleştiği yer olmaktan öte satın alma kararının verilmesi olduğu görüldü. Tüketiciler, satın alma yapmanın dışında en yaygın olarak, mağazaya gitmeden önce lokasyon bilgisi almak, ürün ve marka hakkında yorumları okumak, arkadaşlarından ürün hakkında yorum almak ve en çok da mağaza içerisinde fiyat karşılaştırması yapmak için cep telefonlarını kullanıyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)  verilerine baktığımızda, 2015 yılında cep telefonu sahiplik oranı yüzde 90’ların üzerine çıktı, bunların yüzde 74,4’ü ise internete bağlanmak için kişisel telefonlarını kullanmaya başladı. Bu oran bir önceki yıl yüzde 58’lerde olduğunu düşündüğümüzde tüketicinin hızlı dönüşümünü görebiliyoruz.

Hem perakendeciler hem de e-ticaret siteleri içi mobil aracılığı ile satışlarını artırmak için dikkat edilmesi gereken noktaları şöyle sıralayabiliriz:

  • Kanallarınızı mobile hazırlayın. Responsive, adaptive ya da uygulama, hangi kanal ya da kanallarda olacaksınız?

Öncelikle sizin için en doğru çözümü seçin. Responsive site size uzun zamanda maliyet avantajı getirirken, mobil app’ler kullanım kolaylığı sunar ancak maliyet ve güncelleme konularına dikkat etmek gerekir. İndirilen uygulamaların yüzde 25’i bir defa kullanıldıktan sonra siliniyor. Uygulamanızın düzenli kullanılması için nedenler yaratmalısınız. Tüketicilerin yüzde 81’i alışveriş sırasında mobil site tercih ederken, konu ürün özellikleri ve fiyat araştırması yapmaya geldiğinde yüzde 40 oranında mobil uygulamalar tercih ediyor. Mobilde hangi kanallarda nasıl bir strateji ve içerik ile ilerleyeceğinizi belirleyin.

  • Mobil siteniz hızlı değilse, kullanıcılarınızı baştan kaybettiniz

İnternet sitenizin hızı önemlidir ancak mobil sitenizin hızı bundan çok daha önemlidir. Mobil kullanıcılar masaüstü kullanıcılarına göre sitenizi üç kat daha hızlı terk ediyor. Mobilde bir işlemi tamamlamak için bir süre beklemeleri gerekiyorsa mutlaka kullanıcılarınızı sistem durumu ile ilgili bilgilendirin.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği’nin (ETİD) verilerine göre, ise mobilde 1 saniyelik artış ciro üzerinde yüzde 5 oranında etki ediyor. Bu etkide arama motorlarının mobilde hızlı olan siteleri SEO açısından önceliklendirmesi de oldukça önemli.

Mobilde satışları artırmak için yapılması gerekenler

  • Kullanıcı deneyimine odaklanın.  İnternet sitenizin tasarımı ve kullanım kolaylığını artırın

İster internet ister mobil siteniz olsun, kullanıcı deneyimine yönelik hazırlanmış siteler marka değer algısı yaratmak için büyük önem taşır. Mobil kullanıcı arayüzlerinizi hazırlarken görsellik kadar kullanılabilirliğe de öncelik verin. Kullanıcıyı en kısa adımda sonuca yönlendirin. Tasarımın her aşamasında küçük ekran faktörünü göz önüne alarak, büyük parmak ve dokunmatik ekran sorunlarına dikkat edin. Çok fazla metin doldurma gibi süreçlerden kaçının. Unutmayın ki, internet sitenizde yer alan her özelliğe mobil sitenizde de yer vermeniz gerekmiyor. Kullanıcılarınızın beklentilerine göre daha hızlı ve kompakt bir çözüm sunun.

  • Arama sonuçlarında üst sıralarda olun

Mobil kullanıcılarının yüzde 48’i başlangıç noktası olarak arama motorlarını kullanıyor. Mobil sitenizi hazırlarken içeriklerin ve kodlamanın “mobile friendly” olarak yapılması mobil aramalarda daha etkin sonuç almanızı sağlayacaktır. Mobil üzerinden yapılan ürün aramaların yüzde 70’i bir saat içerisinde satın almaya dönüşüyor ki, bu oran SEO optimizasyonunun  önemine dikkat çekmek için yeterlidir.

  • Kanallarınız arasında etkileşimi güçlendirin

Alışverişin tek bir kanal üzerinden gerçekleştiği dönemi çoktan geçtik, dönem omni-channel dönemi. Mobil stratejinizi belirlerken farklı kanallar arasındaki etkileşimi güçlendirin. Bunun için, mobil versiyona ayrı bir veritabanı yerine ana back-office sistemlerine entegre edin. Bu şekilde internet sitenizde gezinen kullanıcı mağazanıza geldiğinde onu tanıyın ve mobil aracılığı ile ona özel fırsat sunabilin.

  • Lokasyon servislerini kullanın

İster mobil uygulamanız olsun ister mobil uygulama lokasyon servislerinin kullanımını sağlayın, tüketicilerin yüzde31’i mağazaların yerini mobil telefonları aracılığı ile buluyor. Onları en yakın mağazaya yönlendirmeniz hatta aradığı ürünün o mağazada bulunup bulunmadığını bildirmeniz, kullanıcının mobil siteniz ile yaşadığı deneyime büyük katkı sağlayacaktır. Bunun yanında lokasyon servisleri pazarlama çalışmalarınız için de büyük önem taşıyor.

  • Mobil ödeme sayfalarınızı optimize edin

Mobilde hızın öneminden daha önce bahsetmiştik. Burada bahsettiğimiz sadece teknik açıdan mobil sitenizin yüklenme hızı değil, aynı zamanda mobil sitenizdeki kullanıcı deneyiminin de hız göz önünde bulundurularak tasarlanması. Bu noktada en kritik aşama, ödeme adımı olarak öne çıkıyor. Ödeme aşamasında teslimat adresi, kargo gibi bilgilerin istenme süresini minimuma indirerek “one click payment” gibi çözümler sunmanız süreci kısaltmanız ve hızlandırmanda önemli fayda sağlıyor.

Caner Istı

Positive Kurucu Ortağı