Skip to main content

İletişimde akıllı dönem başlıyor ‘Akıllı’ olarak tanımlanan teknolojilerdeki gelişmeler dünya çapında yaygınlaşıyor. Bu trendin en belirgin olarak gözlemlendiği yer ise Batı Avrupa. Gelişmeyi mercek altına alan araştırma ve danışmanlık firması…

İletişimde akıllı dönem başlıyor
‘Akıllı’ olarak tanımlanan teknolojilerdeki gelişmeler dünya çapında yaygınlaşıyor. Bu trendin en belirgin olarak gözlemlendiği yer ise Batı Avrupa. Gelişmeyi mercek altına alan araştırma ve danışmanlık firması Frost & Sullivan’a göre, Avrupa’da makineden-makineye (M2M) iletişim sağlayan SIM cihazı sayısı 2010’da 15,3 milyon iken, bu sayının 2015’te 60,8 milyona çıkması bekleniyor. Söz konusu yeni SIM yetenekleri sayesinde farklı sektörlerde teknolojiler geliştirilecek ve insan hayatı pek çok yönden daha iyiye gidecek. Frost & Sullivan uzmanları, akıllı tıbbi hizmetlerin, ulaşımın ve enerjinin günlük hayatlarımıza etkilerinin enine boyuna tartışıldığını, son hızla genişleyen akıllı teknolojinin iletişim sektörüne müthiş bir fırsat sunduğuna vurgu yapıyorlar. Bu fırsat, sadece yeni aygıtlar üretmekle sınırlı kalmıyor, bu aygıtları yararlı hale getirmeyi de kapsıyor.  
M2M’de Türkiye hangi aşamada?

Türkiye mobil iletişim pazarına bakıldığında GSM operatörlerinin abonelere erişim oranının yüzde 90’a yaklaşmış durumda olduğunu ifade eden Frost & Sullivan Bilişim, Telekomünikasyon ve Güvenlik Teknolojileri Danışmanı Koray Özkal, GSM operatörlerinin ses ve SMS servisleri alanındaki kıyasıya rekabetin yakın zamanda doygunluğa ulaşacak bir pazara tekabül edeceğini ve ister istemez farklılaşmak zorunda kalacaklarının altını çiziyor. Özkal bu aşamada, ‘Büyük Veri’ (Big Data ) transferi ve makineler arası iletişimin (M2M) belirleyici etkenler arasında olacağına vurgu yapıyor.
Türkiye M2M pazarına göz atıldığında Turkcell’in diğer operatörlere kıyasla en az birkaç adım önde olduğunu ileri süren Özkal şunları söylüyor: “Akıllı şebekeler, araç takip, akıllı binalar, tele sağlık gibi hizmet ve ürün gruplarını pazarda konumlandıran Turkcell, M2M’de lider konumda yer alıyor. Önümüzdeki aylarda yeni yatırımlar, iş ortaklıkları ve ürün lansmanlarıyla konumunu daha da kuvvetlendirmesini beklediğimiz Turkcell’in karşısında 2013 yılında Vodafone ve Avea’nın da yeni stratejiler izleyeceğini düşünüyoruz. Vodafone’un global yeteneklerini Türkiye pazarına taşıması ve Avea’nın Telefonica işbirliğiyle etkin bir M2M platformu sunması pazardaki rekabeti kızıştıracaktır.”