Skip to main content

Mobil, Web 3 değil ki Web 2.0’cılar hakim olsun!

Facebook veya Google mobil eri?imin artmas›ndan ?u anda mutsuz olabilir mi? Yeni mobil reklam çözümleri gecikiyorsa…  Henüz Avrupa ve ABD’de yüzde 5-8 seviyeleri görülse de daha düşük gelirli bölgeler Afrika…

Facebook veya Google mobil eri?imin artmas›ndan ?u anda mutsuz olabilir mi? Yeni mobil reklam çözümleri gecikiyorsa… 
Henüz Avrupa ve ABD’de yüzde 5-8 seviyeleri görülse de daha düşük gelirli bölgeler Afrika ve Asya’da toplam İnternet trafiğinin yüzde 15’inden fazlası mobil cihazlar üstünden geçiyor. Akıllı telefonların ucuzlaması ile bu oranlar çok büyüyecek.
Medya mobilleşirken ‘ARPU’ düşüyor
ABD tarihindeki en büyük halka arza yürüyüşüne 1 milyar kullanıcı hedefiyle devam eden Facebook’un kullanıcı başına gelirinde gerileme görülüyor, Facebook bunu yeni kullanıcıların daha az içerik ve reklam tüketmesi gibi bir nedene değil kullanıcılarının gittikçe artan oranda mobil cihazlardan Facebook’a bağlanmasıyla açıkladı.
Facebook, Twitter ve benzerlerinin nasıl bir şirket değeri hesaplama yöntemine tabi tutulması gerektiği tartışılırken bir yaklaşım, bu sosyal paylaşım ağlarını,  ücretli TV platformları ile karşılaştırmak idi. Örneğin ayda 150 saat TV seyreden bir kullanıcı tabanına sahip bir uydu, kablo veya IPTV yayın sağlayıcısının abone başı geliri, Facebook’ta harcanan süre ile karşılaştırılıp Facebook’a aylık abone başı gelir (ARPU) hedefi belirlenip şirket buna göre değerlendirilebilirdi.
Bu modelleme mantığı, bilgisayardan da televizyondaki kadar etkin reklam yapılabildiği için hiç de fena değildi.
Fakat mobil İnternet kullanımındaki büyüme kadar hızlı gelişmeyen mobil reklam çözümleri, mobil medya platformlarının, içerik sağlayıcıların, ki buna ‘sosyal medya’ devleri de dahil, kullanıcı başına reklam gelirlerindeki büyümenin duraklamasına neden oluyor. Facebook’un borsaya açılma sürecinde bilgilerini aktardığı S1 dökümanında da zayıf noktalar arasında itiraf ediliyor: “Gittikçe artan mobil hizmetlerimizin kullanımından kayda değer gelir elde etme becerimizi henüz kanıtlayamadık.” 
Aynı durum Google’ın da son açıkladığı çeyrek performansında, tıklama başına şirket kazancının düşmesiyle ortaya çıktı.
Keşfedilmemiş sular
Mevcut cihazlar ve ekran kısıtı ile, uygulamalar ve farklı sayfalar arasında masaüstündeki kadar hızlı geçiş yapamadığımız mobil ortamda reklamları daha kolay fark etsek de onlarla etkileşime girme zahmetini, hele zayıf 3G bağlantıdaysak tercih etmiyoruz.
Üstüne üstlük, Apple iOS ve Android platformlarının güçlendirmeye devam ettiği uygulama odaklı kullanım üstüne anlık kısa mesajlama, kısa metinlerle durum paylaşma da, reklam servisini henüz kolaylaştırmıyor. 
Eğer Google’ın yoğun Gmail, Docs, G+ gibi merkezî hizmetlerine bir aracı gibi konumlanmak üzere olan Android telefonlar yerine Apple’ın kuvvetli ve cihaz merkezli iOS, iPhone gibi bir ekosistem ağır basar ise yepyeni ve tahmin edilenden çok daha ‘sadece mobil’ odaklı iş modelleri, girişimler, hizmetler içeren bir okyanusa açılabiliriz. Bu yeni sularda Facebook ve Google gibilerin bile liderlik edememesi söz konusu olabilir.
Mobilite okyanusu yeni keşfedildi, bu suların hâkimi yok, herkes için, sıfırdan başlayanlar için bile büyük fırsatlar söz konusu, bu topraklardan da bu sulara hâkim olacak Barbaros’ların çıkmasına engel yok.