Skip to main content

ABD’de e-ticaret yönetimi ile Türkiye’de e-ticaret yönetimi ise hâlâ farklılığını koruyor. Türk firmaları çözümleri çok daha büyük oranda içeride geliştirmek zorunda. Oysa e-ticaretin her öğesini dış kaynak kullanmak ABD’de çok kolay. Bu da sizin marka, ürün yönetimi ve süreç konsolidasyonuna odaklanmanızı sağlıyor

2005 yılında ilk defa İnternet Perakendecileri Konferansı’na (Internet Retailer Conference & Exhibition) gittiğimde kendimi “Uzay mekiklerinin yakıt sistemleri nasıl iyileştirilir?” konferansında gibi hissetmiştim. Kelimeler bildikti ama iş yapış tarzının benzerliği dahi yoktu. Bu geçen 10 senede çok şey değişti. Konular her geçen sene birbirine yaklaşıyor ama tabii ki hâlâ arada büyük farklılıklar var.

Ödeme sistemlerinde ülkemizde sahtekârlık kontrolü konusunda 1-2 çözüm bulunmakta. Bu konuda, maalesef, Türk sanal POS entegrasyon sistemi maalesef gelişimleri çok kolay kılmıyor. Bunun yanı sıra iki büyük kredi kartı şirketinin ikisinin de e-ticarete ilgisi çok büyük. Çok önemli geliştirmeler yapmış durumdalar.

Bu kadar çok pazaryeri sitesine sahip olan ABD’de bile hâlâ yeni pazaryerleri kuruluyor ve iş yapıyor. Tıpkı dikey siteler gibi onlar da büyük pazaryerlerinin yapamadıkları bazı işleri yapıyor ve pazarda kendilerine yer ediniyor.

Bu sene ilk defa bir Türk şirketi, “Internet Retailer Conference & Exhibition”da bir stand sahibi oldu. 10 senedir hep gözlerim bir Türk şirketi arıyordu. Bu yıl sevgili Rudi Dökmecioğlu ile karşılaşmak çok keyifliydi. Özellikle online pazarlama şirketlerimiz ve tasarım ajanslarımız için bu konferans önemli bir atılım olabilir.

ABD ve Türkiye’de e-ticaret yönetiminin farkı

ABD’de e-ticaret yönetimi ile Türkiye’de e-ticaret yönetimi ise hâlâ farklılığını koruyor. Türk firmaları çözümleri çok daha büyük oranda içeride geliştirmek zorunda. Oysa e-ticaretin her öğesini dış kaynak kullanmak ABD’de çok kolay. Bu da sizin marka, ürün yönetimi ve süreç konsolidasyonuna odaklanmanızı sağlıyor.

ABD’de toplam perakendenin yüzde 9,7’si e-ticaretten geliyor. Geçen seneye göre pay yaklaşık yüzde 12 artmış durumda. Toplam perakende yüzde 3,5 büyürken, e-ticaret yüzde 15,4 büyümüş. Amazon’un tek başına sektör lideri olarak 80 milyar dolar ciro yaptığını görüyoruz. ABD’de toplam e-ticaret hacminin 305 milyar dolar olduğunu düşünürsek bunun çeyreğinden fazlasını Amazon tek başına gerçekleştiriyor. Ev eşyaları kategorisi ABD’de yüzde 25 büyürken, elektronik kategorisi yüzde 8’lik büyümeyle doyuma yaklaştığı görülüyor.

Bunun dışında önemli bir gelişme de Walmart’ın 3. sıraya yerleşmesi. E-ticarette yaygınlıktan söz ediyorsak ülkemizde de e-ticarette ilk sıralarda bu kategorideki firmaların yer alması çok önemli. Bu büyük hacim aslında Walmart’ın toplam cirosunun sadece yüzde 2,5’una tekabül ediyor. Target bu konuda daha başarılı ve yüzde 4’ün üzerinde bir ciroyu e-ticaretten sağlıyor. Apple’da ise bu oran yüzde 11’in üzerinde.

Yine önemli bir veri e-ticaretteki ilk 100 firmanın e-ticaret pazarındaki hacmi ile ilgili. ABD’de ilk 100 firma e-ticaretin yüzde 85’ini yapmakta iken Türkiye’de bu oranın daha yukarıda olduğunu gözlemlemekteyiz. Aslında sektöre baktığımızda orta ölçekli şirket sayımızın az olduğunu belirtebiliriz. Bu, çok önemli çünkü özellikle yabancı yatırımcılar için cazip olan aylık 1 milyon TL üzerinde ciro yapan şirketler. Henüz bu ciroyu aşan 100 civarında şirketimiz var. Bu sayıyı artırmamız çok önemli.