Skip to main content

Son 1,5 yılda şirketlerdeki dijital liderler konusunu bolca işlemiştik. Artık dijital, sadece bir ekibin ilgileneceği bir konu olmaktan çıkıyor, tüm organizasyona yayılıyor. Bu sebeple Chief Dijital Officer’lar gidiyor, Chief Experience Officer’lar geliyor. 2017 beklentilerine kısa bir bakış…

21. yüzyıla 2 ekonomik kriz sığdırabilmiş bir dünyanın insanları olarak artık sadece Türkiye’den bahsetmenin yetmediği günler yaşıyoruz. Çünkü günümüzde haritaların sınırları sadece gümrüklerden ve sınırlardaki fiziksel noktalardan oluşmuyor. Her sene bir önceki seneye göre daha kötü olabilir havasıyla başlasa da, açıkçası ben 2017’den umutluyum. İşte bu düşünceyle hazırladığım 6 maddelik 2017’de Dijitalcinin Galaksi Rehberi:

Modüler hayat: Artık her şey modüler birimlerden oluşmaya başlıyor. Eskinin o ihtişamlı ve gerekmese de sahip olma düşünce yapısına tam ters şekilde, küçük ve ihtiyaç odaklı bir hayat geliyor. İhtiyacı olmayan hiçbir şeyi almayan, hatta ürün ve servisleri parçalara bölerek kullanmak isteyen bir toplumdan bahsediyoruz. Artık sunduğunuz ürün ve servislerin modüllerine parçalanabilmesi ve açıkça görülebilmesi kritik olacak.

Sanal gerçeklik satacak: Geçen sene bir yazımda “VR satar Mı” diye yazmıştım ve satmaya başlayacağı tarih olarak 2017’yi vermiştim; şimdi zamanı geldi. Hâlâ çok niş, “Kim o gözlükleri takar,” diyorsanız YouTube’da seyredilen ve mobilde oynanan oyunların ve oyun videolarının geldiği noktaya bir bakmanızı tavsiye ederim. Özellikle 2017’de oyun konsolları çok ciddi bir evrim geçirecek. Bu oyunun neresinde olacağınızı çok net belirlemenizi öneririm.

Biyometrik verinin sağlığı: Yıllardır konuşuruz, “Parmak izi gerçekten benim kimliğim olabilir mi ya da güvenli midir,” diye. 2017 ilk defa milyonlarca insanın biyometrik modelleri kullanacağı bir yıl olacak. Sadece sistem girişi için değil, işlem tetikleme ve ödeme gibi birçok noktada bu çözümlerin kullanılacağı net.

CDO’lar gidiyor, CXO’lar geliyor: Son 1,5 yılda şirketlerdeki dijital liderler konusunu bolca işlemiştik. Artık dijital, sadece bir ekibin ilgileneceği bir konu olmaktan çıkıyor, tüm organizasyona yayılıyor. Bu sebeple Chief Dijital Officer’lar gidiyor, Chief Experience Officer’lar geliyor. Yani “deneyim” 2017’nin esas konusu olacak. Deneyim demişken bu yeni liderler yanlarında “bot”larıyla geliyorlar. Bu şekilde, kullanıcı deneyimi ilk defa bu kadar çift taraflı olacak ve ilk önemli örneklerini bu yıl görmeye başlayacağız.

Fintech’lerin gönül payı: Geçen senenin son yazısı; “Pazar Payı Mı Gönül Payı Mı?” idi. Bu sene fintech’ler gönül payını arttırmaya devam ettiler. Ama en vurucu noktayı 2017’nin ortalarında ilk defa TV reklamı yapan fintech’lerle göreceğiz. Bundan 10 yıl önce bir bilgisayar oyunu TV reklamı ile tanıtıldığındaki şaşırma etkisi gibi, artık küçük oyuncular da büyük gönül paylarını hedefleyecek.

Yeni Batı, Doğu: Hep anlatılır, zenginlik aslında Doğu’dadır. Bu yüzden birkaç yüzyıl batılı ülkeler birçok seferle zenginlikleri doğuya taşımıştır. Hepimiz biliyoruz ki hem 20. yüzyılın son 3 çeyreği, hem de 21. yüzyılın ilk 16 yılında, Batı hem zenginlik, hem kültür, hem de birçok alanda ilerde yer aldı. Okullar, eğitim sistemleri, iş olanakları, yeni teknolojiler… 2017 bunun terse dönmeye başladığı yıl olacak. Avrupa ve ABD’deki dar marjlı ve yaşlı ekonomiler yerini Doğu’nun sayıca geniş, üretken ve teknolojiyi iyi kullanan ancak hala bakir ve marjların daha geniş olduğu ekonomilerine bırakacaklar.

İşin özü, 2017’de birçok farklı trend görebiliriz ama bu 6 konu çeşitli farklı noktaları tetiklemeye devam edecek. Sağlıklı, huzurlu ve bol gönül paylı bir 2017’niz olsun.