Skip to main content

Hepinizin bildiği gibi “bot”lar sanırım son 1 senenin en seksi 10 konusundan biri.


Bir botta aradığım özellik dediğimde belki de ‘gözlerimin içine bakarak, bana doğruları söylemesi’ dememi bekliyorsunuz; bu başlığın farklı varyasyonları olsa belki onu söyleyebilirdim.

Geçen Mayıs ayında yine bu köşede yazdığım “Anne Botlarım Nerede” adlı yazıyı hatırlıyor, “Acaba çok ilerleyebildik mi,” diye fazlaca düşüyorum. Açıkçası hâlâ beni çok tatmin eden bir bot ile tanışma fırsatım olmadı. 2016’da beni en çok etkileyen Lemonade adlı sigorta botu olmuştu. Şimdi size 2017’de etkileneceğimi düşündüğüm botun 5 özelliğini kısaca sıralıyorum.

Papağan gibi aynı şeyleri tekrar etmemesi. Evet doğru okudunuz, bir chatbot ile konuşmaya başladığımda sadece kendi istediğini, sadece kendi bildiğini anlatmasından artık çok sıkıldım. İsminden de anlaşılacağı gibi
zaten sohbet ederek bir şeyleri çözebilmek farklı bir başarı. Yani sadece basit akışlarla durmadan bana kredi satmaya çalışmaması, ne söylesem 2 adım sonra yine aynı öneriye getirmemesi bir botta ilk aradığım özellik.
Kendi öğrenen bir bot arıyorum. Lütfen bunu okurken illa da ‘AI’ – Yapay Zekâ beklentim olduğunu düşünmeyin. Bot’un bugün cevap veremediği veya anlamadığı konuyu bu hafta öğrenip bana dönmesinin yaratacağı gerçek iletişim algısına desteğini sizlere anlatamam. Bu sebeple chatbot’larımızı sadece üretmekle kalmamalıyız, aynı zamanda sorulara göre arka taraflarında manuel bile olsa öğrenimler yerleştirmeliyiz.sorulara göre arka taraflarında manuel bile olsa öğrenimler yerleştirmeliyiz.

Bot’tan duygusal dokunuş beklentisi

Benim kendi dünyamda da yanımda olsun. Sadece sosyal platformlara girdiğimde değil tecrübe olarak her türlü platformda kesintisiz olarak yanımda olsun. İlgili uygulamamı kullanırken de olsun, hatta ben işlem yaparken benle co-browse etsin (işlemi yaparken eş zamanlı destek versin). Uygulamamı kapatıp, ilgili servisin farklı bir platformuna gittiğimde hemen yanımda olacağını bileyim.

Konuşmamızı yarıda bırakmasın. Karşılıklı sohbet edip, bana çözüm bulurken bir anda işlemini veya ödemeni
şuradan yapabilirsin diye beni başka bir adıma attığı an, ilişkimizin en problemli anı oluyor. Güvenimi tam kazanmışken,ödemeyi veya işlemi kendi üzerinden yaptırmasını bekliyorum. Bu, belki de en kritik konulardan biri. Yarım kalan her süreç aslında kullanıcı deneyimini öldüren, hatta bir daha kullanıcınızı görmemenize sebep verecek diğer bir durum.

Son olarak güzel ve çekici olmasını bekliyorum. Aman yanlış anlamayın, aklınız hemen “Her” filmine gitmesin. Bahsettiğim konu şu: Duygusal dokunuşları olabilen, sadece yazarak değil sizinle gerektiğinde video, gerektiğinde sesle etkileşime geçebilecek bir deneyim sunması çok kritik. Yani aslında farklı algıları yaratacak olan şey, botun deneyimini yazışma tecrübesinde tutmaması ve güzel bir tasarımdan ibaret olmaması olacak.
2017 ’de bunlardan parça parça örnekler görmeye başlayacağız diye düşünüyorum. Umarım sizler de gelecek aylarda aradığınız botlarla tanışırsınız.