Skip to main content

10 yıl önce tanıtılan ve satışa çıkan ilk iPhone, akıllı telefon dünyasını nasıl değiştirdi? 10 maddede iPhone’un teknoloji dünyasına getirdiği değişimi ele aldık.

Apple Kurucu ve CEO’su Steve Jobs ilk iPhone’u 9 Ocak 2007’de Macworld Expo’da tanıtmış ve telefon 29 Haziran 2007’de piyasaya çıkmıştı. Peki, 10 senelik dönemde  iPhone, haberleşme endüstrisini nasıl değiştirdi? Recode’un yayımladığı verilerden derlediğimiz 10 maddelik tabloyu paylaşıyoruz.

1- iPhone, interneti herkesin cebine getirmeyi başardı

 

iPhone elbette ilk akıllı telefon değil ama interneti herkesin cebine getirmesiyle haberleşme endüstrisinde çığır açtı. Ericsson’un aşağıdaki grafiğine göre, 2007’den bu yana cep telefonlarında ses kullanımındaki artış sınırlı kalırken, veri trafiğinden artış muazzam görünüyor. (Ses: Kırmızı, Veri: Bordo renk ile gösterilmiştir)

2-iPhone fotoğrafçılığı hobiden çıkartıp günlük hayatın parçası haline getirdi

Akıllı telefonların sahip olduğu kameralar gün giderek neredeyse profesyonel makinelerle yarışır hale geldi. Bunda iPhone’un yadsınamaz bir payı var. KeyPoint Intelligence verileri bu yıl 1,2 trilyon fotoğraf çekileceğini ve bunların yüzde 85’inin telefonlardan geleceğini ortaya koyuyor.

3- App Store yazılımın yaratım ve dağıtımını kökten değiştirdi

Apple, iPhone’un tanıtımından bir yıl sonra App Store devreye aldı. O dönem App Store 500 mobil uygulama yer alırken bugün 2 milyondan fazla uygulama söz konusu. Apple bugün bankacılıktan oyunlara birçok alana uygulamaları sokmayı başardı. App Annie’ye göre, App Store ve Google Play’den bu yılın ilk çeyreğinde 11 milyar dolara yakın uygulama satıldı.

4- iPhone insanların çalışma yöntemlerini değiştirdi

ABD’de talep üstüne çalışma 1990’ların sonunda internet kullanımıyla artışa geçse de, gerçek patlama akıllı telefonlarla geldi. Intuit ve Emergent Research’ün çalışması şu an ABD’de 4 milyon talep üstüne çalışan olduğunu ortaya koyuyor. Bu rakamın önümüzdeki dört yıl içinde ikiye katlanması bekleniyor.

5- iPhone sakız satışlarını düşmesine neden oldu

Bilindiği gibi süpermarket kasalarında ödeme için beklerken kasa kenarlarında sakız veya küçük atıştırmalıklar konur. İnsanlar ödeme için kasalara yaklaşırken genelde bu tür yiyeceklere bakar ve satın alma eğilimine girer. İşte, iPhone bu eğilimi tersine çevirdi ve insanlar kasalarda telefonlarıyla meşgul olmaya başladı. Bunun sonucunda da ABD’de sakız satışları düştü. Euromonitor International verileri 2007’den bu yana sakız satışlarının yüzde 15 düştüğünü ortaya koyuyor.

6- iPhone en hızlı büyüyen tutkulardan biri oldu

Akıllı telefonlar sayesinde kullanıcılar artık daha fazla türde veri tüketmeye başladı. Zenith’in tahminlerine göre, gazete, radyo ve masaüsütü bilgisayar kullanımı düşerken, TV ve mobil internetteki katlanarak sürecek.

7- iPhone reklamcılık dünyasını dönüştürdü

Reklamcılık dünyasında yalnızca TV tarafında değil internet ve mobil tarafta da yoğun bir gelişme süreci mevcut. Zenith’in öngörüleri  mobil reklamcılık harcamalarının bu yıl itibariyle masaüstü internet reklam harcamalarını aşacağı yönünde. (Masaüstü: Kırmızı, Mobil: Bordo renk ile gösterilmiştir)

8- iPhone, Apple’ı da dönüştürdü

iPhone piyasaya çıkmadan önce Apple, 2006’da 19,3 milyar dolara karşılık 1,9 milyar dolar kâr açıklamıştı. Apple gelirlerinin önemli bir bölümünü iPod ve Mac satışlarından elde ederken, iPhone’la bu durum tamamen tersine döndü ve firma 10 sene içinde 10 kattan fazla büyüme gösterdi. Apple geçen yıl 215,6 milyar dolar gelir etti ve kârı 45,6 milyar dolar oldu. Bu kârın yüzde 63’lük bölümü ise sadece iPhone satışlarından geliyor. (Kaynak:Apple)

9- Apple, iPhone sayesinde dünyanın en değerli firması oldu

iPhone piyasaya çıkmadan önce Apple, piyasaya değeri olarak General Electric, Exxon ve Microsoft’un gerisinde kalıyordu. iPhone’la birlikte Apple bu üç firmayı geride bıraktı ve 800 milyar dolarlık piyasa değerine ulaştı. Kimi analistler 2021 yılına kadar Apple’ın 1 trilyon dolar piyasa değerine ulaşan ilk firma olacağını öngörüyor.(Kaynak: FactSet)

10- iPhone, Android ekosistemini de harekete geçirdi

Araştırma firması Canaccord Genuity, Apple’ın 2018’de 241, Samsung’un ise 404 milyon akıllı telefon satacağını tahmin ediyor. iPhone’un birçok akıllı telefondan pahalı olduğunu ve adet bazında diğer markalardan az satsa da, gelir olarak diğerlerinden daha fazla gelire ulaştığını vurgulamak  gerekiyor.