OYUN

DigitalAge | 26.03.2018 - 10:03

İnternet dünyasının yükselen değeri Twitch’e yakından bakış

İnternet yayıncılığının bir ayağı canlı yayınlar. Bu ay size Twitch.Tv platformunu anlatacağım. Her yayın platformu gibi canlı yayın yapanların da markalarla iş yaptığı, geniş kitlelerle iletişim kurduğu düşünülecek olursa bu alanda bilgi sahibi olmak gerekiyor.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Artık platformlar da alanlarında özelleşmeye başladılar. Özellikle Twitch’in oyun konusunda şu anda eline kimse su dökemiyor. Dünyanın dört bir tarafındaki oyuncuların odalarını yayın stüdyosuna çeviren Twitch’e dünyadan olduğu gibi Türkiye’den de oyuncu ekosisteminin giderek artan bir ilgisi var. Hoş, bu durumdan ne kadar memnunlar bilmiyorum ama onlar da, “Biz sadece oyun platformu değiliz, gelin sohbet yayınlarınızı da buradan yapın” diyerek farklı platformlarda içerik üretenleri bünyelerine katmaya çalışıyorlar. Tabii, bunun en büyük açıklaması şüphesiz reklam verenlerin dijitale ayırdığı pastadan kapmak olduğunu görmemek imkânsız.

Twitch platformunu tanıyalım

• Twitch.tv, ilk olarak 2006 yılında kurulan internet canlı yayın platformu Justin.tv’nin bir girişimi olarak 2011 yılında hayata geçirildi

• Justin.tv’de yapılan oyun yayınlarından bir fikir olarak doğan Twitch, özellikle e-sporun dünya genelinde kabul görmeye başlamasıyla birlikte tamamen canlı oyun yayını yapılan bir platform haline geldi.

• 2014 yılının şubat ayında ABD’nin en çok tıklanan 4.sitesi olan Twitch, böylelikle teknoloji devi Amazon’un da dikkatini çekti ve internet yayıncılığına yatırım yapan Amazon, Eylül 2014’te 970 milyon dolar karşılığında Twitch.tv’yi satın aldı. Twitch’in satılmasıyla birlikte Justin.tv tamamen kapatıldı

• Her ay 43 milyondan fazla tekil kişi Twitch.tv’deki yayınları izliyor. Twitch partneri olan yayıncılar ortalama 6 saat canlı yayın yapıyor ve her bir izleyici Twitch’te ortalama 1,5 saat canlı yayınları izliyor

• Twitch’in gelişmiş sohbet sistemi sayesinde izleyiciler, anlık olarak sohbet ekranı üzerinden hem diğer izleyicilerle hem de yayıncıyla konuşabiliyor

• Twitch’te yayıncıların gelir elde etmesi için pek çok farklı yöntem var. İzleyiciler, “bit” adı verilen para birimini izlediği yayıncılara göndererek bağışta bulunabiliyor ve kanala abone olarak takip ettiği yayıncı için aylık 15 TL ödüyor. Bu ücretin belli bir kısmı Twitch yayıncısına, kalanı ise Twitch platformuna gelir olarak dönüyor. Yayıncılara bağış yapan ve abone olan izleyiciler, yayınlarda bazı ayrıcalıklara sahip oluyor. (yayıncının bağış yapan ve abone olan kişinin adını canlı yayında söylemesi, ekranda bağış yapan ve abone olan kişinin adının çıkması, yayıncı ile birebir iletişim ve oyun oynama imkânı gibi)

• Twitch yayıncıları sadece bireysel yayıncıların yaptığı oyun yayınlarıyla sınırlı değil. Çeşitli oyun fuarları, etkinlikler ve e-spor turnuvaları da Twitch üzerinden ciddi bir izleyici kitlesine ulaşıyor. Öyle ki, bazı final karşılaşmalarını Twitch.tv’den milyonlarca kişi aynı anda takip ediyor.

• Twitch’e sonradan eklenen IRL (in real life) özelliğiyle birlikte yayıncılar sadece oyun yayınları yapmakla kalmıyor, aynı zamanda günlük hayatında da çeşitli konularla ilgili canlı yayınlar başlatabiliyor.

• Twitch yayınları sadece oyun kısmında oyun oynamakla sınırlı değil. Kimi zaman profesyonel e-spor oyuncuları bildiği teknikleri paylaşıyor, kimi zaman oyun karakterlerini gerçek hayata uyarlayan cosplayer’lar kostümlerini izleyicilerin önünde canlı yayında hazırlıyor

• Profesyonel Twitch yayıncıları bu yayınları hobi amacıyla yapmıyor. Ciddi bir gelir modeli olan bu platformda yayıncıların aylık gelirleri 300 bin doları dahi bulabiliyor. Elbette yayıncıların elde ettiği ücret, yayıncıların kitlesine ve yayın yaptığı bölgeye göre değişiklik gösteriyor. Türkiye’de de tanınmış Twitch yayıncıları hayatlarını sürdürebilecek düzeyde gelir elde ediyor.

• Twitch tarihinde bugüne dek kayıtlara geçen en büyük bağış 1 milyon Euro.

• Yayıncıların gelir kanalları: Twitch abonelik sistemi, bağışlar, hayran ürünleri satışı, etkinlik / organizasyon katılımı, marka sponsorlukları ve reklamlar

• Twitch hem uluslararası oyun fuarlarına katılıyor hem de TwitchCon adını verdiği kendi etkinliğini düzenliyor. Kaliforniya eyaletinin Long Beach şehrinde düzenlenen TwitchCon’a popüler Twitch yayıncıları katılıyor ve ziyaretçilerle buluşuyor. Aynı zamanda oyunlara ve geek kültürüne dair her şey bu etkinlikte yer alıyor

• Twitch, Türkiye’de de bazı etkinliklere katılıyor. Twitch’in Türkiye’de resmî olarak katıldığı ilk etkinlik geçtiğimiz yıl Beşiktaş Vodafone Park’ta düzenlenen Multiplayer Chapter V

Ülkemizde de önemli Twitch yayıncıları var. Bunlardan birkaçından bahsetmek lazım:

Pinti Panda kanalının sahibi ve yayıncısı Tuna Akşen benim en yakından tanıdığım yayıncılardan bir tanesi. Jahrein kanalının sahibi Ahmet Sonuç Türkçe içerik konusunda önde gelen isimlerden. Ekin Kollama da son dönemde yaptığı “oyun bahane, sohbet şahane” konseptli yayınlarıyla dikkat çekmeye başladı. Ben de eskiden YouNow platformunda sohbet ve müzik yayınları yapıyordum. Platformun yapısının değişmesi, stratejisi bana uymadığı için yayınlarımı durdurmuştum. Ekin Kollama ısrarla Twitch yayınları yapmamı öneriyor ama ben hâlâ platformun ağırlıklı olarak oyunseverlerin izlediğini düşündüğüm için denemedim. Aslına bakarsanız bir ara denemem lazım ki, platformun yetişkinlere erişip erişmediğini de görme şansımız olsun. Bakalım, belki bu ay bir yayın denemesi yapabilirim, ne dersiniz?

TEKNOSAFARi / Timur Akkurt