Skip to main content

Turkcell Teknoloji Zirvesi’nin ana konuşmacılarından biri IBM Watson CTO’su Rob High idi ve kendisiyle sunumunun ardından bir araya geldik.

Turkcell Teknoloji Zirvesi 4 Nisan’da Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi. Etkinlikte hayat, iş, yükselen teknolojiler, pazarlama ve girişimcilik konuları altında çeşitli konuşma ve oturumlar düzenlendi. Zirvenin ana konuşmacılarından biri IBM Watson CTO’su Rob High idi ve kendisiyle sunumunun ardından bir araya geldik.

IBM Watson CTO’su Rob High’a öncelikle sesli asistanların önemini ve bunların geleceğini soruyoruz. Rob High burada IBM için öncelikle önemli olan şeyin yapay zekânın (AI) insanların bilişsel yeteneklerini yükseltmelerine yardımcı olmak istediğini söylüyor. High’a göre, sesli asistanları yalnızca görevlerini yerine getirdiği için değil yaratıcılığımızı artırdığı için de çok güçlü bir yere sahip. High konuyla ilgili şu örneği veriyor: “Diyelim ki, banka hesap bakiyemin ne olduğunu öğrenmek istiyorum. Bunu sesli asistana söylüyor. Ama burada benim sorunum, bakiye bilip bilmemek değil. Derdim, bir şey satın almaya çalışmak ya da tasarruf etmek.” İşte, bu nedenle, sesli asistan bu noktada devreye girip, bu problemi tanımlayıp çözmenize yardımcı olacak. High, sesli asistanların daha güçlü olacağını düşünüyor.

IBM Watson çözümlerinin kullanıldığı sektörler

Rob High’la görüşmemizin ikinci sorusu IBM Watson çözümlerinin Türkiye’de hangi sektörlerde kullanıldığına ilişkindi. High, konuşma ve görsel tanımada Watson ağırlıklı kullanıldığını söylüyor. Sektör bazında ise finansal hizmetler öne çıkıyor. High bu noktada müşteri veya marka adı vermekten kaçınıyor. Ayrıca diğer bir alan ise çağrı merkezleri. Öne çıkan farklı bir alan da finansal danışmanlık hizmetleri. Burada kantitatif (niceliksel) verilere sahip olan Watson, kişinin finansal durumunu inceleyip yönlendirme yapabiliyor. Bunun sonucunda da yapay zekâ ile servet yönetimi mümkün hale geliyor. IBM Watson’ın kullanımına dair bir not da biz ekleyelim: IBM, asansör ve yürüyen merdiven üreticisi Kone ile işbirliği yaparak, Watson’ı asansörlerde kullanacak. 16 Mart’taki basın toplantısında tanıtılan çözüme göre, Kone asansörleri Watson ile olası sorunları öngörerek çözebilecek. Ayrıca asansörleri uzaktan takip etmek mümkün hale gelecek.

AI ve önünde bulunan sorunlar

High’la son olarak AI’ın önünde bulunan zorluklar üzerinde durduk. High’ın verdiği bilgiye göre, en önemli zorlukların başında veri kalitesi ve bu bilginin nasıl kullanılacağı geliyor. Diğer bir zorluk ise AI sistemlerinin nasıl inşa edileceği. Tabii, bu inşa sonucunda bunun insanlar üzerinde nasıl bir etkisi olacağı da bunun paralelinde gelen diğer bir nokta. High’ın bu noktada üzerinde durduğu nokta, insanların karar alma durumlarında nasıl bir ruh durumunda olduğu. AI sizinle etkileşime girip sosyal ve kişisel özelliklerinizi öğrenerek, buna göre önerilerde bulunabilecek. Burada karar alma halindeki ruh durumu dikkat çekici bulunuyor.