SOSYAL MEDYA

H.Kerem Fındık | 10.04.2017 - 08:50

Habercilikte WhatsApp mı, Twitter mı yoksa Facebook mu?

Geleneksel habercilik, dijitale taşınsa da, kuralları değişmiyor. Dijitalde de teyit ve kontrol en önemli mekanizmalar. Peki, WhatsApp’in bu değişimde payı nasıl? Tüketiciler haberi geleneksel medya yerine hangi sosyal mecralardan takip ediyor?

5
paylaşım
Facebook
Twitter
Linkedin
+
Nedir?

WhatsApp bazı ülkelerde sosyal medyada ana haber kaynağı olarak görülse de, ABD’li ve İngiliz gazeteciler Twitter’ın daha popüler olduğunu düşünüyor. YouTube’un durumuna bakıldığında ise bazı ülkeler için bu sosyal mecra vazgeçilmez bir kanal olmakla beraber diğer ülkelerde haber takibi için hemen hemen hiç kullanılmıyor.   Reuters Gazetecilik Çalışmaları Enstitüsü’nün (RISJ) 2014’te yayımladığı rapora göre, kitleler haber takip etmek için sosyal mecralar arasında Facebook’u tercih ediyor. RISJ’in “Dijital Haber” başlıklı raporunda yer alan verilere göre, tüketicilerin yüzde 35’i haber takip etmek için Facebook’u kullanıyor. İkinci sırada yüzde 15’le YouTube yer alırken, üçüncü sırada yüzde 9’la Twitter’i görüyoruz. Bu üçlünün ardından yüzde 7 ile Google+ ve yüzde 6’lık oranla WhatsApp geliyor. Raporda haber takibi için WhatsApp kullanımının nasıl olduğuna da yer veriliyor. Buna göre, İspanyollar haber için WhatsApp’ı yüzde 60’la en çok kullanan ülke. İkinci sırada yüzde 32 ile Brezilya ve üçüncü yüzde 30’la Almanya yer alıyor. İtalya yüzde 29’la dördüncü ve İngiltere yüzde 12’yle beşinci oluyor. Çalışmaya ilişkin görüşlerini açıklayan raporun yazarlarından şunları söylüyor: “Doğuştan dijital kuşaklar haberin kendilerine gelmesini bekliyor. Genç insanların artık haber almak için ana akım medya sitelerine gitmediğin görüyoruz.” Kısaca araştırmanın metodolojisine de yer verelim: Araştırmayı YouGov Plc, RISJ adına 1o ülkede (ABD, Almanya, Brezilya, Danimarka, Finlandiya, Fransa, İngiltere, İspanya, İtalya ve Japonya) gerçekleştirdi. Çalışmaya 18 bin 859 kişi görüş bildirdi ve araştırma Ocak-Şubat 2014’te yürütüldü.  Araştırma için online anket yöntemi kullanıldı.

Son dakika haberlerinde WhatsApp kullanımına BBC’den bir örnek

Sosyal Medya Danışmanı ve Eğitmen Sue Llewellyn Ocak 2016’da gazeteciler için sosyal medya konulu bir eğitime katılmak için Singapur’a gider. Eğitimin yarım günlük bölümü için BBC’nin yerel ofisine de uğrayıp eğitime orada devam eder. Eğitim esnasında, Jakarta’da bomba patlamalarıyla ilgili haberler gelir. Llewellyn olaya takip edebilmek için sosyal medya ekibinin çalışmalarını incelemeye koyulur. Ekibin WhatsApp kullanımına şaşıran Llewellyn, BBC’nin yaklaşımını takdir eder. BBC Singapur sosyal medya ekibi son dakika gelişmesini alır almaz haberi hızlı şekilde kontrol ve teyit eder. Sue Llewellyn, BBC Singapur Bürosu Editörü Liz Corbin’e bu işi nasıl yaptıklarını sorduğunda, “Bir süredir önemli gelişmeler için WhatsApp kullanıyoruz, ekibimizi motive etmek için iyi bir araç olduğunu düşünüyoruz. WhatsApp bence bilgi paylaşmak harika bir araç ve her seferinde haber almak ve doğrulatmak için çok hızlı olduğunu şaşırarak görüyoruz” cevabını alıyor.