SOSYAL MEDYA

DigitalAge | 29.12.2017 - 10:30

Geçici bir hevesten teknolojik fenomene dönüşen “Selfie”

Bazıları bunu her ne kadar sosyalliğin ve paylaşımın dibine vurmak olarak nitelendirse bile, selfie çekmek ve paylaşmak sosyal hayatımızın rutin bir parçası. İster selfie’mizi paylaşalım, ister ise çektikten sonra kendimize saklayalım, selfie “Buradayım ve şu an tam da bu ruh halindeyim” demenin görsel özeti yani belgesi niteliğinde.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Bu yazımda, selfie’nin çıkış noktasından hareketle zaman içerisinde kendi alt etiketleri ile oluşan sözlüğe, araştırma sonuçlarına, iyi bir selfie çekmenin kurallarına ve gücünü selfie’den alan dev ekonominin tetikleyicilerine yer verdim.

Akıllı cihazlarımızdan veya fotoğraf makinemizden yüzümüzü kadrajlayarak kendi kendimize çekmeye çalıştığımız fotoğraflara selfie adını veriyoruz. Fotoğrafımızın kalitesi kol gücümüzle, netliği cihazımız ve tecrübemizle, albenisi ise kullandığımız uygulama ve filtrelerle daha da geliştirilebiliyor.

Nereden çıktı bu selfie?

1839 yılında ilk selfie’yi çeken kişi olan Robert Cornelius, “Selfie’nin atası” olarak kabul ediliyor. Terim olarak ilk defa 2004 yılında Flickr üzerinde kullanılmaya başlanan Selfie, 2013 yılında tam bir patlama yaşıyor. 86. Oscar Ödül töreninin sunucusu Ellen DeGeneres’in birçok ünlü yıldızla birlikte çektiği ‘Selfie’ fotoğrafı 2 milyondan fazla retweet edilerek bir rekora imza atıyor. Mayıs 2014’te ise Türk Dil Kurumu tarafından “Selfie”ye karşılık olarak “Özçekim” kelimesi kabul ediliyor. 21 Haziran ise tüm dünyada “Selfie Günü” olarak kutlanıyor.

Selfie sözlüğü

Biz her ne kadar selfie kelimesini kendi dilimize uyarlamaya çalışsak bile, sosyal mecraların ve internet kültürünün zamanla yarattığı bir selfie sözlüğü var. Örneklerini incelemek için dilediğiniz bir sosyal mecrada aşağıdaki kelimeleri aratabilirsiniz.

#Felfie

Kişinin değer verdiği biri ile çektiği selfie’ler.

#Shelfie

Kitapların ön planda olduğu selfie’ler.

#Petfie

Evcil hayvanınızla birlikte çektiğiniz selfie’ler.

#Suglie

Mümkün olduğu kadar çirkin veya itici görünmeye çalışılan selfie’ler.

#Welfie

Rutin iş hayatınızla ilgili veya çalıştığınız iş yerinizde çektiğiniz selfie’ler.

#Drelfie

Dron yardımı ile çekilen selfie’ler.

#Belfie

Kişinin kalçasını da görünecek şekilde çektiği selfie’ler.

#WealthySelfie

Para veya zenginliğin göstergesi olarak çekilen selfie’ler.

#Groupfie

Birden fazla kişi ile birlikte oluşan gruplarla çekilen selfie’ler.

#Selfielove

Sevdiğiniz kişi ile birlikte çektiğiniz selfie’lere verilen ad.

#Selfieday

Tün dünyada 21 Haziran, selfie günü olarak kutlanıyor.

#Selfitis

Amerikan Psikologlar Derneği’nin, ‘selfie’nin ve bu tür fotoğrafları sosyal medyada paylaşmanın ruhsal bir bozukluk olduğundan hareketle oluşan zihinsel bozukluğa verdiği isim.

#SelfieStick

Selfie çubuğu yardımıyla çekilen selfie’ler.

Selfie’lerin en çok paylaşıldığı mecra Instagram. Instagram’da en çok kullanılan hashtagler ise #Selfie’den sonra; #selfination, #selfiequeen ve #selfiesunday.

Sadece Instagram’da #selfie etiketi üzerinden şimdiye dek 323 milyon 495 bin 310 paylaşım yapılmış.

Selfie ile karakter analizi

Computers in Human Behaviour’da yayınlanan bir araştırma ise çekilen selfie’lerin türlerine göre basit bir karakter analizi yapıyor.

Araştırmaya göre; bakışlarını kameradan uzak bir noktaya çevirenler kendi benliklerini gizleme eğiliminde oluyorlar ve mahremiyetlerini koruma eğilimindeler. Direkt kameraya bakanlar kişilik olarak daha açık ve kendine güvenen kişilerden oluşuyor. Ağzını büzerek kameraya bakanların ruhsal problemlerinin olduğuna veya dikkat çekmeye çalıştıklarına inanılıyor.

Amerikan Psikologlar Derneği, 2014 yılında ‘selfie’nin ve bu tür fotoğrafları sosyal medyada paylaşmanın ruhsal bir bozukluk olduğunu resmi olarak duyurmuştu. Psikologlar, bu zihinsel bozukluğu ‘selfitis’ olarak adlandırdı ve kendi fotoğrafını çekip sosyal medyada paylaşmanın obsesif kompülsif bir eğilim ve özgüven eksikliğini gidermenin bir yolu olarak tanımladı.

Selfitis’in üç seviyesi var

Borderline selfitis: (Sınırda) Kişinin kendi resmini en az günde üç kez çekmesi ama sosyal medyada paylaşmaması.

Acute selfitis: (İleri düzeyde) Kişinin kendi resmini günde en az üç kere çekmesi ve her birini günde 3 kere sosyal medyada paylaşması.

Chronic selfitis: (Kronik) Kontrol edilemez bir biçimde kişinin kendi fotoğrafını gece gündüz sürekli çekmesi ve günde altı kereden fazla bu resimleri sosyal medyada paylaşması.

Yine Amerikan Psikologlar Derneği’ne göre selfitis’in henüz bir tedavisi yok fakat bilişsel davranış terapisi ile geçici bir tedavi sağlanabiliyor.

İyi bir selfie çekmenin kuralları

Günümüzde iyi bi selfie çekebilmenin yolu estetik cerrahların kapısına gitmeye kadar dayandı. Ancak henüz bu seviyelere gelmediyseniz bu konuda aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz.

Hangi kamerayı kullanacağınıza karar verin

Ön kamerayı mı arka kamerayı mı kullanacağınıza karar verin.

Arka kamera görüntüsü daha kaliteli, sürprizli ve geniş açılıdır. Ön kamerada ise kalite düşüktür ama sonucu tahmin edebilirsiniz.

Işığı iyi ayarlayın

Açık alanda güneşin açısını doğru hesaplayın. Kapalı alanda ise ışığın yüzünüze yansıyacağı bir konum alın.

Fonunuzu seçin

Fon konusunda doğal tonları tercih edin. Önüne geçtiğiniz yemyeşil bir ağaç, bitki veya denizin mavi dalgaları sizi odak noktası haline getirir. Toprak rengi tonlarındaki duvarlar da daha iyi görünmenizi sağlar.

Açınızı ayarlayın

Bireysel selfie çekecekseniz suratınızın ay gibi görünmesini istemezsiniz, bu yüzden kameraya dik bakmayın. Başınızı hafifçe sağa veya sola çevirerek, çenenizi öne getirin. Böylelikle çene eklentiniz gıdı pozunuza dâhil olmaz.

Kol mesafenizi ayarlayın

İyi bir selfie için kol gücünüz önemlidir. Mümkün olduğu kadar öne uzatın ama doğru açıyı yakalamayı da ihmal etmeyin.

Tek el mi, çifte el mi?

Akıllı cihazlar sesle komut almasına rağmen tek el kullanımı titrek pozlamaya açıktır. Çift el kullanacaksınız açıyı biraz yukarıdan tutun ki, kollarınız ağaç gövdeleri gibi fotoğrafta yer almasın.

Filtrenize karar verin

Filtre zengini uygulamalar en kötü pozunuzu bile bambaşka bir sonuca taşıyabilir. Denemekten, en doğrusunu seçmekten bıkmayın.

Hashtag ile etiketleyin

Arşivlemek, daha çok insana ulaşmak ve daha fazla beğeni almak için #( diyez) işareti kullanarak selfie’nizi etiketleyin.

Grup selfie’leri için minik ipuçları

  • Grup selfie’lerinde ise, cihazı kullanacak kişi 2-3 adım önde olursa, pozlamaya daha fazla kişi sığabilir.
  • Grup selfie’lerinde grubun köşelerinde bulunmamaya çalışın, orta bölge en idealidir.
  • Cihazı alttan tuttuğunuz açılar sizi daha kilolu gösterir.
  • Cihazı çok yukarıda tutarsanız “alien kafa” diye tabir edilen pozu elde edersiniz.

En Çok Kullanılan Selfie Uygulamaları

Özellikle kadınların tercih ettiği selfie uygulamaları, çehrenizi bambaşka bir görünüme dönüştürürken, kusurlu pozlarınızı rötuşlamanıza  da olanak sağlar.

İşte sizin için seçtiğim uygulamalardan bazıları.

Perfect365

En çok selfie çeken ünlülerin başında Kim Kardashian geliyor. En sevdiği selfie uygulaması ise Perfect365.

YouCam – Make Up

Bu uygulama selfie fotoğrafınız üzerinde  cildiniz ve saçlarınız üzerinde de değişiklik yapabilmenizi kolaylaştırıyor. Cilt rengi değiştirme ve pürüzsüzleştirmeyle beraber saç tarzınızı, uzunluğunu ve rengini de birkaç dokunuşla değiştirmeniz mümkün.

Bestie – Best Selfie Every Time

26 farklı filtre seçeneği sunan uygulama, doğal fotoğraflarınızı geliştirerek mükemmel otoportreler haline getirebilmeniz için olanak sunuyor.

PIP Camera

Eğlenceli kolajlara meraklıysanız bu uygulama tam size göre.

Photo Wonder

Cildinizin tonunu değiştirebileceğiniz, lekelerinizi – yorgunluk izlerini gizleyerek rötuşlamanızı sağlayan ve hatta “Thinify” seçeneği ile yüz hatlarınızı inceltip uzatabileceğiniz ilginç bir uygulama.

Dubble

Selfie fotoğrafınızı adeta bir sanat eserine dönüştürmek için dubble’ı kullanabilirsiniz.

MeituPic

Öncesi – sonrası yapmak için bir selfie uygulaması arıyorsanız Photo Wonder’a yakın bir seçenek bolluğu sunan MeituPic’i kullanabilirsiniz.

Aviary Photo Editor

12 farklı filtre seçeneği ve diş beyazlatma – ten rengi açma gibi ihtiyaçlarınız için ek araçlar sunan uygulama da listenizde bulunsun.

Gücünü selfie’den alan dev ekonomi

Kadınlar genellikle selfie çekmek konusunda daha özenli ve dikkatli, erkekler ise selfie’lerini bir durum paylaşımı olarak kullanmakla yetiniyor denebilir. Cinsiyetiniz ne olursa olsun gücünü selfie’den alan dev bir ekonomi var.

Selfie çubukları

Toplu şekilde yapılacak olan selfie çekimlerini kolaylaştıran ve ilk çıktığı günlerde yoğun bir talep gören selfie çubukları, her ne kadar son dönemde değer kaybı yaşasa bile hemen her eve girdi. Her akıllı cihazın ayrılmaz bir uzvu gibi görünen selfie çubukları, bu alanda yaratılan ekonominin öncüsü oldu.

Selfie makyajı

En mükemmel selfie fotoğrafınızı çekebilmeniz için pek çok kozmetik firması tarafından özel ürünler piyasaya sürülmeye devam ediyor.

HD fondötenler, transparan pudralar, kaşları belirginleştiren ürünler, dudaklarınızı öne çıkaracak koyu tonda rujlar, saçınıza ekstra hacim veren ürünler ve daha da fazlası bu büyüyen ekonominin en önemli parçası.

Selfie’nin kozmetik ürünlerinde kullanımını yaygınlaştıran en önemli isimlerden biri ise yine Kardashian ailesinden çıktı. 20 yaşındaki Kylie Jenner kendi markası The Kylie Shop’u kurdu, selfie rujları ile başlayan ürün gamı gittikçe arttı ve Kylie kısa sürede yarım milyar dolarlık bir servete ulaştı. Bu durum Kim Kardashian’ı da cesaretlendirmiş olsa gerek, henüz bu yıl lanse ettiği kendisine ait KKW Beauty markasının dakikada 14,4 milyon dolar sipariş aldığı açıklandı.

Selfie kabin ve çerçeveleri

Selfie kabin ve çerçevelerine hemen her yerde rastlayabiliyoruz. Belediyeler, mekânlar, etkinlikler, düğünler, davet ve organizasyonlar selfie kabinleri ile renkleniyor. İnsanların selfie çekmesini tetikleyen ve bir konu veya hashtag odağında birleşmesini de sağlayan bu kabin ve çerçeveler günlük hayatımızın olmazsa olmazlarından biri. Teknolojinin desteği ile de bolca çeşitlilik sunan kabinler ise, unutulmaz anları ölümleştiriyor ve markalar bazen belirli hashtagler altında “en iyi selfie” pozları ödülendiriyor.

Selfie kameralı telefonlar

2014 yılında kullanıma sunulan akıllı telefonların ön kameraları selfie çekimler için uygun değildi. Sonrasında üretilen pek çok akıllı telefonda selfie çekimleri için özelleştirilmiş yeni modellere yer verildi. Yüksek çözünürlük, geniş açı ve selfie pozlama ek özellikleri ile satışa sunulan bu ürünlere yenileri eklendi ve kullanıcılar için bir tercih sebebi haline geldi.

Selfie için ideal akıllı telefonlar

Otomatik netleme yapabilen, selfie için ek filtre ve uygulama ile tasarlanan onlarca akıllı telefon var. Selfie’ye özel en son çıkan cihaz ise ZenFone Selfie. Çoklu özel çekim modlarına ve çift 13 Megapiksel kameraya sahip bu cihazı henüz deneme fırsatı bulamadım. Öte yandan bir arzu nesnesine dönüşeceğine de eminim.

Selfie için ideal görünen akıllı telefonlardan bazılarına gelince;

  • Sony Xperia C5 – C3 – Xperia XZ
  • iPhone 7 – iPhone 7 Plus
  • Google Pixel 2 XL
  • Xiaomi Mi 6
  • Asus ZenFone 3
  • HTC 10 – HTC 11
  • LG V20 – LG G6
  • Samsung Galaxy S7 – Galaxy S8
  • Huawei Ascend P7 – Huawei Mate 9
  • ZTE Nubia X6
  • Lumia 730
  • Meitu 2
  • iOcean X8
  • Turkcell T80

Selfie estetiği

Selfie zamanla bir çılgınlığa dönüştü ve mükemmel görünmek genellikle kadınlar için bir takıntı haline geldi. Selfie trendiyle birlikte estetik ve güzelliğe olan ilgi arttı. Daha güzel görünmek isteyen kadın ve erkekler, selfie pozlarının mükemmel olması için plastik cerrahlara başvurmaya başladı.

Malûm, günlük hayatta da selfie fotoğrafındaki gibi görünmek ve ek filtre ve uygulamaya ihtiyaç duymadan kusursuzluk yakalama çabası, yeni bir ekonomiyi doğurdu.

Estetik cerrahlar için selfie, artık ayrı bir çalışma alanı ve yeni müşteriler demek. Bu konuda en çok rağbet gören bölgeler daha sivri görünmesini istedikleri çene, boyundaki yağ tabakasındaki sarkmadan kaynaklanan ve “çift çene” diye tabir edilen gıdı, daha dolgun bir dudak ve yanaklar, daha sıkı bir göz çevresi. İngiliz Estetik ve Plastik Cerrahlar Derneği’nin (BAAPS)  verilerine göre,  2015 yılında yüz ve boyun gerdirme ameliyatı (lifting) geçiren insan sayısını dünya genelinde yüzde 16 oranında artmış durumda.

Tıpkı bir yemek reçetesi gibi dönüşmek istediği kişinin selfie fotoğrafını estetisyenin eline tutuşturan kim bilir kaç kadın var. Araştırmalar, son 5 sene içerisinde doktoruna şikâyetlerini sosyal medya hesaplarındaki fotoğrafları ile anlatmaya çalışan hasta oranının yüzde 23 olduğunu ortaya koyuyor.

Estetik cerrahlar sizi, ihtiyacınıza ve maddi durumunuza göre yarım saat ila bir buçuk saatlik işlemler üzerinden “Selfie çekerken oluşturmaya çalıştığınız daha ince, daha belirgin hatlı ve çekici yüze” kavuşturabiliyor.

Ülkemizde estetik oranları son 10 yıl içerisinde yüzde 25 oranında arttığı söyleniyor. Geçtiğimiz yıllara göre burun estetiği yüzde 10, göz kapağı ameliyatı yüzde 6 ve saç ektirme operasyonları da yüzde 7 oranında artış göstermiş. Malûm, akıllı telefon, ek filtre kullanmasanız bile doğal görüntünüzü bozabiliyor ve bu yüzden insanlar nasıl göründükleri konusunda takıntılı bir görüşe sahip olabilirler.

Selfie’nin geleceği

Hemen hepimiz selfie çekip paylaşıyoruz ve bu davranış biçimimiz toplumsal olarak da çok yaygın. Ancak en iyi pozu yakalama ve olduğundan farklı göstererek fotoğrafla oynamaya vakit ayırmayı gereksiz görüyorum. Geçtiğimiz günlerde ekranıma düşen ve bir yakının ölüm anını selfie’sinde kullanan kişinin psikolojisini anlamakta zorlanıyorum.

Sony Mobile’ın Ocak 2017’de “Selfie’lerin Geleceği” konusunda yaptığı araştırma, tüketiciler selfie’leri bankacılık, alışveriş, sağlık hizmetleri ve daha birçok alanda bir araç olarak kullanmaya hazır olduğunu gösteriyor.

Ankete dayanan rapor ve rapora eşlik eden araştırma, tüketicilerin cep telefonu kamerası fotoğrafçılığında ‘çok sayıda potansiyel uygulamaya’ açık olduğunu ortaya koyuyor.

Selfie’lerin Geleceği başlıklı raporda, tüketicilere göre gelecek beş yıl içinde selfie’lerin alacağı şekle dair en önemli başlıklar aşağıdaki şekilde özetlenmiş:

Sosyalleşme: Başkalarının gerçekte ne düşündüğünü öğrenmek için size eşlik eden kişi ile birlikte selfie çekerek etkileşim yaratmak, sosyalleşmenin bir parçası olarak görülmüş.

Tıbbî: İnsanların dörtte birinden fazlasının, pratisyen hekimi ile ilk olarak bir selfie veya görüntülü çağrı ile görüşmeyi tercih etmesi öne çıkan başlıklardan biriymiş.

Selfie kuşağı için bankacılık: 25-34 yaş arası kuşağın yarıya yakını, bankasına bir ‘selfie parolası’ ile erişmesi halinde kendini daha güvende hissedeceğini belirtmiş.

Serbest zamanlarda: Heyecan peşindekilerin yarıya yakını, sürüş sırasındaki deneyimi çekme fırsatı sunan bir rollercoaster olan ‘selfiecoaster’ı denemek istemiş.

Fitness: Kalp atışlarını test etmek, hatta tekniğinizi nasıl iyileştirebileceğinizi ve bir hareketin ne kadar doğru yapıldığını gözlemlemek üzere, vücut verilerini yakalamak için selfie’lerin yapay zekâ (AI) ile birlikte kullanılması öngörülmüş.

Sipariş üzerine yapılan kıyafetler: Kişiye özel kıyafetler için bir 3D vücut görüntüsünün çekilmesi bir diğer beklenti.

Perakende: Tek düğmeye basarak vücut biçiminize uygun farklı kıyafetleri denemek için akıllı telefon kamerasının kullanımının yaygınlaşması beklentilerden biri.

Sosyal sermaye: Sinema bileti veya turistik bir yere girerken selfie ile ödeme yapılması bir diğer başlık.

Robotlar: Başka veya ekstrem lokasyonlardan selfie çekmek üzere akıllı telefonunuz ile drone veya robotlara kumanda etmek gelecekte daha çok rastlayacağımız bir yöntem.

Ev: Selfie’lerin yardımıyla ev ve arabalarımızın güvenliğini sağlamak ve bunlara erişme fırsatı bulmak öne çıkan teknolojilerden bir diğeri.

Bu sonuçlar selfie’nin ekonomiye katkılarının süreceğinin ve hala büyük bir büyüme potansiyeline sahip olduğunun göstergesi niteliğinde…

Bence selfie fotoğraf paylaşmanız konusunda eleştiri alıyorsanız buna çok kulak asmayın ama bunu takıntılı bir hale getirdiğinizde çevreniz için de sıkıcı ve antipatik olabileceğinizi unutmayın.

Yazımın finalinde “selfie’lerinize eşlik eden anılarınız ve dostlarınız bol olsun” diyorum.