MOBİL

Sebla Kutsal | 04.01.2018 - 16:46

En güncel verilerle Türkiye’nin mobil kullanıcı profili

Deloitte, Global Mobil Kullanıcı Anketi'nin Türkiye’ye ilişkin sonuçlarını düzenlediği basın toplantısında açıkladı.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Deloitte tarafından 2012’den bu yana her yıl hayata geçirilen Global Mobil Kullanıcı Anketi, bu sene altı kıtadaki 33 ülkede, toplam 53 bin 150 kullanıcının katılımıyla gerçekleştirildi. Türkiye’de 18-50 yaş aralığında 1005 kullanıcıya uygulanan anket çalışmasının ilgi çekici sonuçları var.

Anket, genel olarak; cihaz sahipliği, cihaz kullanımı, erişim tercihleri ve teknoloji farkındalığı kategori başlıkları altında düzenlendi. Bu bölümler içinde yer alan analizlerin bir kısmı, Türkiye sonuçlarını Avrupa ülkeleri ortalamaları ile kıyaslayarak hazırlandı. Anket çalışması kapsamında kullanılan Avrupa ortalaması Almanya, Belçika, Birleşik Krallık, Danimarka, Finlandiya, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Lüksemburg, Norveç, ve Rusya’yı içeren toplam 13 ülkenin ortalama sonuçlarını yansıttı.

Global Mobil Kullanıcı Anketi’nin Türkiye’ye dair sonuçları ana hatlarıyla şu şekilde:

  • Mobil hizmetlerin kullanımı her geçen yıl artıyor. Telefonlara gün içerisinde daha çok bakılmakta ve her yaş grubunda iletişim kanalı olarak WhatsApp gibi uygulamalar daha çok tercih ediliyor.
  • Türkiye’deki kullanıcılar akıllı telefonlarını Avrupa’daki kullanıcılara göre daha çok mağazalardan almayı tercih ederken mevcut regülatif bariyerler sebebiyle internet üzerinden telefon alımları Avrupa’ya göre düşük seviyede kalıyor.
  • Nesnelerin interneti (IoT) pazarı, kullanıcıların ilgili ürünleri benimsemesi ile şekilleniyor. Akıllı nesnelerin evlerdeki varlığı arttıkça kurulum hizmeti için yeni pazarlar açılabileceği öngörülüyor.
  • Türkiye’deki kullanıcılar, akıllı telefonlarını Avrupa’daki kullanıcılara kıyasla daha sık değiştiriyor. Sahip olduğu telefonu son 18 ay içinde değiştirmiş olduğunu belirtenlerin oranı yüzde 64. Gelecek 12 ay içinde telefonunu değiştirmeyi düşünenlerin oranı ise yüzde 56. Avrupa’da ise bu oranlar sırasıyla yüzde 61 ve yüzde 36.
  • Türkiye’de 45 üstü yaş grubunun akıllı telefon penetrasyonu hızla artıyor. Bu yaş grubu için satış kanallarında telefon seçme, kullanımı ve ayarlarının yapılması için destek verilmesi büyük önem taşıyor.
  • Avrupa’daki kullanıcılar bir günde ortalama 48 kere telefonuna bakarken Türkiye’deki kullanıcılar günde telefonuna 78 kere yani her 13 dakikada bir bakıyor. Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 28’i uyanır uyanmaz telefonuna bakmayı tercih ediyor.
  • Türkiye’de genç kullanıcıları memnun etmek zor. Ülkemizdeki kullanıcıların yaş ve SES grubu düştükçe mobil operatörlerinin NPS’inin de düştüğü gözlemleniyor. Ancak ortalamada Avrupalılara kıyasla mobil operatörlerimizden daha memnun olduğumuz görülüyor.
  • Türkiye’de kullanıcılar bilgisayardan çok akıllı telefona sahipler. Araştırmaya katılan 1005 kişinin yüzde 92’si akıllı telefona erişimi olduklarını belirtirken, onu yüzde 81 ile dizüstü bilgisayar, yüzde 63 ile tablet takip ediyor.
  • Türkiye’de akıllı telefon penetrasyonu 45 yaş ve üstü gruplarda diğer yaş gruplarına göre daha hızlı büyüyor.
  • Akıllı nesnelerin aktivitelere göre kullanımına bakıldığında, ülkemizde cep telefonunu en çok sosyal medyayı ve banka hesabını kontrol etmek için kullandığımız görülüyor.
  • Akıllı cihaz kullanımında tablet en son tercih edilenler arasında yer alıyor.
  • Türkiye’de mobil kullanıcıların yüzde 66’sı telefonlarını gereğinden daha fazla kullandıklarını kabul ederken, yaklaşık yarısı da mobil telefon kullanım sürelerini sınırlamaya çalıştığını söylüyor.
  • Türkiye’deki kullanıcılar telefonda konuşmaktan çok anlık mesajlaşma uygulaması kullanmayı tercih ediyor.
  • Anlık mesajlaşma uygulamaları arasında en çok kullandığımız, yüzde 90 oranla WhatsApp. Bu oranın Avrupa’da sadece yüzde 49 olması dikkat çekiyor.
  • Globalde mobil ticaret ve ödeme aracı olarak akıllı telefonlar giderek daha fazla ön plana çıkarken, Türkiye’de akıllı telefonların ödeme aracı olarak kullanımı düşük kalıyor.
  • Mobil kullanım kotaları çoğu kullanıcıya yetmiyor.
  • Mobil cihazlardan internete bağlanmak için artan oranda mobil-ağ kullanıyoruz, ancak yine de Wi-Fi hotspot yaygınlığına önem veriyoruz.
  • Gençler için internet bağlantı hızı ve kapsama alanı, maliyet unsurlarından daha önemli.
  • Kişisel bilgilerimizin şirketler tarafından kullanıldığını biliyoruz, ancak yine de çoğumuz kullanım şartları ve koşullarını okumadan kabul ediyoruz.