Skip to main content

E-ticarette diğer girişimlerde olduğu gibi risk ve iflas her zaman var. Bu yıl kapanan girişimlerin neden iflas ettiğine kısaca değiniyoruz

Kimi kaynaklara 10, bazı kaynaklara göre ise Türkiye’de 15 bine yakın e-ticaret sitesi bulunuyor.  Geçmiş yıllarda olduğu gibi, bu yıl da çeşitli e-ticaret girişimlerinin kapandığına şahitlik ediyoruz. Fakat, bu yıl belirli bir hacme ulaşan sitelerin de kapandığını görünce bu noktanın ele alınması gerektiğini düşündük. Önce bu yılın başından 15 Ekim’e kadar kapanan e-ticaret sitelerine bakalım: İlk olarak, 18 Şubat’ta kapanan Tazedirekt’in kapanışı dikkat çekiyor. Aslanoba Capital Kurucusu Hasan Aslanoba’nın en güvendiği projelerin başında gelen Tazedirekt,  Aralık 2014’te organik ürünler üzerine satış yapmak amacıyla kurulan bir girişimdi. 18 Şubat’ta girişimin sitesinde yayımlanan açıklamada, girişimin kapanmasına gerekçe olarak operasyonel zorluklar ve maliyetler gösteriliyordu. Hasan Aslanoba daha sonra Webrazzi’ye 2 Mart’ta gönderdiği ayrıntılı açıklamanın bir bölümünde şu ifadelere yer veriyor:  “…Tazedirekt, çok çalışanı olan, sabit yükleri ağır olan bir iş birimiydi, bu nedenle hızla büyümeliydi ve büyüyordu da, ancak artan ölçek yeterince verimlilik getirmiyordu. Çünkü, bir data şirketine dönüşememiştik, hızlı inovasyon yapamıyor ve hızlı öğrenemiyorduk. İşin kendine has zorlukları da hiç yardımcı olmuyordu…” Tazedirekt’le ilgili Eylül’de yeni bir gelişme yaşandı ve Anadolu Grubu, girişimin internet haklarını satın aldı. Anlaşmayla Anadolu Grubu, Tazedirekt’in marka, yazılım, tasarım, resim/fotoğraf ve mevcut verilerini devralacak.

Diğer önemli bir iflas haberi de, incir.com’dan geldi. Dört yıl önce hayata geçen incir.com, satıcıların fazla masraf yapmadan e-ticaret sitesi oluşturabildiği bir girişimdi ve   kısa sürede gösterdiği başarıyla sektörün takdirini kazanmıştı. Girişim, son olarak Mart 2015’te 57 milyon dolar değerlemeyle 3 milyon dolar yatırım almıştı. 9 Eylül’de yayımladığı açıklamayla iflasını duyuran İncir, karar için gerekli yatırımları alamamalarını öne sürdü. Yatırım bulmakta zorlanan sitenin durumu düzeltebilecek bir yatırım turu için Temmuz başında yatırımcılarla anlaştı ve 18 Temmuz’da yatırımcılarla sözleşme imzalamaya hazırlanıyordu.  Bu planı 15 Temmuz darbe girişimiyle tamamen rafa kalkan incir.com, yatırımcıların imza atmak istememesi nedeniyle kapısına kilit vurdu.

Kapanan diğer dört önemli girişiminden ilki, Modagram idi. Yaklaşık dört yıl önce Trendyol bünyesinde faaliyete geçen site, Trendyol’un kendisine ait Modagram markasıyla birlikte sürekli ve sezon ürünlerinin satışına yer veren mağazasıydı. Girişim, Trendyol’a dâhil olarak yoluna devam ediyor. Sabancı Holding’in girişimi olan e-ticaret platformu olan Kliksa da benzer şekilde Teknosa bünyesinde outlet kanalı modeliyle çalışmalarını sürdürüyor. Kapanan diğer iki girişim projesi ise Bolbol (Haziran) ve Mybilet (Ağustos).