Skip to main content

Türkiye bu yıl da, e-ticaretin toplam perakende sektörüne oranı tatmin edici bir orana ulaşamıyor

Türkiye’nin e-ticaret alanındaki 2014-2015 verilerine baktığımızda; büyümede yüzde 31’lik bir artış görülüyor. 2015 için iyi bir büyüme hızı denilebilir, ancak yüzde 2’lik e-ticaret / toplam perakende oranı maalesef gelişmekte olan ülkelerin oranının bile altında kalmış durumda.

2016’ya geldiğimizde ilk üç ay boyunca geçen seneye benzer bir seyir gözlemlendi. Pazar büyükleri trafiklerini korudu ya da artırdı. Bunun dışında da faaliyetine son veren büyük bir oluşum gözlemlenmedi. Buna paralel olarak, ülkemizde faaliyet vermek üzere gelen büyük bir oluşumdan söz edemiyoruz.

Büyümeyi yine pazardaki oyuncular sağlayacak

Bu tablo gösteriyor ki, büyüme büyük ihtimalle pazardaki mevcut oyunculardan gelecek. Ancak geçen senenin aksine, fiziksel perakendecilerin e-ticaret sitelerinin ivmesi yılın ilk yarısında daha yüksek gibi görünüyor. Geçen yıl yüzde 33 ile yaklaşık pazar hızında büyüyen bu alt kategori, e-ticaretin sağlıklı gelişimi açısından da çok önemli. Çünkü ülkemizde e-ticaretin çok daha büyük kısmı sadece internetten satış yapan sitelerden gerçekleşirken diğer ülkelerde bunun tersi bir durum söz konusu. Türkiye’de e-ticaret, toplam perakende içindeki payını 2,5-3 misli artırırken, büyümenin çok önemli bir kısmının bu kanaldan geleceğini öngörmek gerçekçi bir yaklaşım olur.

Bunun yanı sıra, pazaryeri iş modeli gündemdeki yerini koruyor. Pazarın büyüklerinin birçoğunun bu modelle iş yaptığını düşünürsek, modelin Türk e-ticareti açısından öneminin büyük olduğunu görürüz. Pazaryeri modeli hem sektöre ciro açısından katkı yapıyor hem de birçok şirkete ilk e-ticaret deneyimlerini yaşatarak onların ticaretinin sanal ortama kaymasını da sağlıyor.

Bazı özel alışveriş siteleri hızla üst sıralara tırmanıyor

Önemini koruyan özel alışveriş siteleri alt kırılımında trafik açısından büyük oynamalar gözlemleniyor. Sektörde yeni olan kimi şirketlerin hızla üst sıralara tırmanması da dikkati çeken gelişmeler arasında. Trafik olarak sektör büyümesinin biraz altında seyreden özel alışveriş siteleri, yine de e-ticaret sektörünün önemli dinamolarından birini oluşturmaya devam ediyor.

Dikey açılımlarda henüz büyük bir atak gözlemlenemeyen e-ticaret pazarında, özetle, 2016’nın 2015’e benzer bir seyir göstermekte olduğunu söyleyebiliriz. Bu da, yaklaşık yüzde 30-40 bandında önemli bir büyümeye işaret ediyor ve e-ticaret birçok sektörün gıpta ettiği rakamlara ve büyüme hızına ulaşıyor.