‘E-ticaret’te 2014 nasıl geçti?

E-ticaret 2014’ü ciroda önceki yıllara nazaran düşük bir büyümeyle geçirse de önemli gelişmelerden söz edilebilir

POPÜLER
DigitalAge, 12.01.2015 - 18:45

E-ticaret 2014’ü cirosal olarak önceki yıllara nazaran daha düşük bir büyümeyle geçirse de yine çok önemli gelişmelerden söz etmek mümkün.

2014’te e-ticarette yüzde 30’a yakın bir büyüme görünüyor. Cirosal olarak yüzde 50’nin altındaki büyüme oranı sektörü çok mutlu etmese de seçimler ve sektörde yeni büyük bir oluşumun kurulmaması gibi faktörlere rağmen mevcut siteler önemli trendler yakaladı. Sektördeki büyük şirketlerin sektörün büyüme oranının üzerinde bir büyüme sergilemesi, daha küçük ölçekli yapıların daha küçük büyüme oranlarına sahip olduğunu göstermektedir.

Ülkemizde 12 milyonu aşkın e-ticaret kullanıcısı var

2014’te sektördeki ilklerden bir tanesi de cirosal hacimle ilgili Deloitte, ETİD ve Tübisad işbirliği ile yapılan çalışma idi. Bu çalışma sektörün büyüklüğünün 14 milyar TL’nin ve fiziksel ürün satışının da 5 milyar TL üzerinde olduğunu gösterdi. Türkiye’de e-ticaret kullananlara baktığımızda kullanıcı sayısı nihayet internet bankacılığı kullanıcı sayısını yakaladı diyebiliriz. Artık ülkemizde 12 milyonu aşkın e-ticaret kullanıcısı var. Bu kullanıcı sayısı Avrupa’daki birçok ülkenin nüfusundan fazla. Dolayısıyla, artık kullanıcılar e-ticareti deneyimlemede hiçbir problem görmüyorlar. Artık internet kullanan her 3 kişiden birisi internetten alışveriş yapıyor.

Altyapı açısından BKMexpress, Paypal, PayU gibi ödeme altyapıları önemli geliştirmeler yapmakta, bu da sektör için çok önemli. Benzer gelişimi lojistik firmaları ve bankaların da yapması sektörü çok olumlu etkileyecektir. Birçok ülkede bulunan şifreli ürün teslim alma dolapları, ürün iade kutuları ve daha da hızlı lojistik hizmetler sektörün önemli ihtiyaçları arasındadır. Bankalar açısından da 3D güvenlik sisteminin görsel açıdan iyileştirilmesi, sahte sipariş sorgulama sürecinde daha aktif rol alma, daha fazla tanıtım desteği ile beraber e-ticaretin mevcut hacminin çok üzerine çıkacaktır. Bu gelişmelerin 2015 içinde yaşanması tüm e-ticaret firmalarının hızına çok büyük etki yapacaktır.

Sektör insan kaynakları bakımından çok bir dönemden geçti

Son iki yıl içinde e-ticaretteki birçok büyük oyuncunun üst yönetimleri değişti. Gittigidiyor, Hepsiburada, Markafoni, Kliksa, Limango, Hizlial gibi birçok e-ticaret sitesinin tepe yöneticisi değişti. Bu değişimler ekiplerde de önemli değişimleri beraberinde getirdi. E-ticaret sektörü insan kaynakları bakımından çok dinamik iki sene geçirdi.

Yatırımlar açısından da Markafoni’nin kurucularının hisselerini devretmesi, Trendyol’a gelen yeni yatırım, n11’in yatırımlarına devam etmesi sektörün ülkemize yabancı yatırımcıyı sokan çok önemli bir sektör olduğunun önemli bir göstergesi oldu.

2014, sahibinden.com, arabam.com gibi ilan sitelerini televizyonda sık sık gördüğümüz bir yıl oldu. Bu sitelerin trafikleri yurtdışı örneklerinin de üzerine çıktı.

2014’ün önemli bir gelişmesi de e-ticaret yasasının meclisten geçip onaylanması oldu. Yasa ağırlıklı olarak müşterilere yapılan duyurumları ve bilgi güvenliğini kapsamaktadır. Yasanın önemi artık Türk hukukunda e-ticaret kavramının ismiyle beraber anılmasıdır. Yasanın tüm e-ticaret kurallarını içermesiyle ve sektörün kimi problemlerine getireceği çözümlerle geliştirilmesi, ülkemizdeki ekonominin kayıt altına alınmasının ve çevreci alışverişin önemli aktörlerinden olan e-ticaretin gelişmiş ülkeler seviyesine gelmesine yardımcı olacaktır. E-ticaret, marka yaratmanın fiziksel perakendeye göre daha kolay olduğu bir sektördür. İnovasyonlar çok daha hızlı sonuç göstermektedir. Doğru teşhis, iyi altyapı, iyi operasyon, doğru marka yatırımları yapıldığında e-ticaretten global oyuncu yaratmak gayet olasıdır. Geçtiğimiz sene ETİD’in Azerbaycan’da yaptığı eğitimler, ülkemizin “know-how” olarak komşu ülkelerin çok ötesinde olduğunu ve bölgesel liderliğe soyunduğunu ispatladı.

Alibaba.com IPO’su hepimizi derin düşüncelere sevk etti. Umarız önümüzdeki beş yıl içinde bizim ülkemizden de bir Alibaba çıkar. Bazı global oyuncular geldiği her ülkede ticareti değiştirdi. Henüz bu oyuncular gelmeden yerel oyuncu ve tedarikçilerin önemli bir yer edinmesi için şimdi e-ticarete yatırım yapma zamanı.

ETİD Başkanı Hakan Orhun kaleme aldığı “E-ticaret’te 2014 nasıl geçti?” yazısını Digital Age Almanak 2014 sayısında bulabilirsiniz. 

BENZER HABERLER
YORUM YAZ

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız !

YORUMLAR

Total wordpress themes free