İŞ DÜNYASI

DigitalAge | 07.08.2017 - 09:51

E-ticaretin yeni trendi: Abonelik modeli

Abonelik modeli Türkiye’de yeni yeni gelişiyor, mevcut e-ticaret yapan firmalar bu sisteme uyarlayabilecekleri ürünleri varsa hızlıca buna da geçiş yapıp pazardan pay almaya çalışıyorlar. Bireysel girişimci sayısında da hızlı bir artış var, bunun da en büyük sebebi sıfırdan internet sayfası kurmak ile uğraşmanıza gerek kalmadan bu sisteme özel internet sayfası yapan firmaların olması.

4
paylaşım
Facebook
Twitter
Linkedin
+
Nedir?

Son zamanlarda e-ticaret sektöründe adını sıkça duyduğumuz yeni bir iş yapma modeli var. Kimisi bunu “abonelikli e-ticaret modeli”, kimisi ise “kutu abonelik satışı” diye adlandırırken bazı kişiler ise “aylık abonelik” veya “abonelik sistemi” diye de adlandırıyor. Farklı isimler konan bu sistemin ülkemizde net bir adı olmamakla beraber yurtdışında bu model “subscription e-commerce” olarak biliniyor. Benim “abonelik modeli” diye tanımladığım bu sistemin avantajları oldukça fazla ama biraz detaylandırdığımızda bu işin dışarıdan görüldüğü gibi kolay olmadığı anlaşılıyor. Peki, nedir bu model, neden bu kadar popüler, artıları ve eksileri nelerdir? İsterseniz kısa kısa bunların üzerinden geçelim.

Abonelik modeli adından da anlaşıldığı üzere her ay insanlara bir paket göndermek üzerine kurulu bir sistem. Her firmanın gönderdiği farklı şeyler var, kimi firma kahveseverlere her ay farklı kahve paketleriyle  beraber tarifler gönderirken kimisi erkeklere her ay kullanacakları deodorant, sprey gibi kozmetik ürünler gönderiyor. Bazı firmalar ise insanları mutlu edecekleri farklı ürünlerden oluşan paketler yapıp bunları paylaşıyor. Sistemde 1, 3, 6 ve 12 aylık abonelikler mevcut ve genelde abone olunan ay sayısı arttığında aylık ücret düşüyor. “İnsanlar neden böyle şeyleri talep ediyor,” derseniz bunun çeşitli sebepleri var:

-Farklı yerlerden alınması gereken ürünlerin tek bir paket halinde daha ucuza sunulması,

-Ülkemizde bulunmayan veya zor bulunan niş ürünlerin bir paket içinde sunulması,

-Her ay bir yerden farklı ürünlerin olduğu paketin gelmesinin insanların hoşuna gitmesi ve birisinden hediye almış hissiyatının oluşması

-Zamansızlıktan her ay almanız gereken ürünlerin zahmetsiz bir şekilde adresinize gelmesi

“Peki, firmalar için avantajları ne,” derseniz, şöyle sıralayabiliriz:

-Abone sayısı belli olduğundan firma kendisini buna göre ayarlayabiliyor, bundan dolayı da stok maliyeti olmuyor. Sistemin en büyük avantajı bu.

-Belirsizlik ve sonraki aylarda ne kadar ciro elde edileceğinin bilinmemesi gibi bir durum ortadan kalkıyor, firma 3 ay içinde elde edeceği geliri iyi kötü biliyor.

-Gönderilecek paketin boyutu ve ağırlığı belli olduğundan kargo şirketlerine ödenecek ücret en baştan belli oluyor.

-Gönderilecek paket sayısı belli olduğundan alınacak ürünlerin sayısı da belli, bu yüzden gereksiz alımların önüne geçiliyor ve maliyetler düşmüş oluyor.

Abonelik modelinde buzdağının görünmeyen kısımları

Yazının bu kısmına kadar hep güzel şeylerden bahsettik, bunu okuyan herkes, “Ben de bu işi yapayım bu işte güzel kazanç varmış” diye düşünebilir ama buzdağının görünmeyen kısmı da var. Bu iş modelinde belli bir müşteri sayısına ulaştıktan sonra amaç bu insanları elde tutmak oluyor. Yani, her ay müşterilerinizi mutlu etmek için elinizden geleni yapmanız gerekiyor ki, abonelik devam etsin. Peki, bu mümkün mü? Firmaların da genelde yaptığı en büyük hata zaten bu oluyor, hep yeni müşteri elde etmeye odaklandıklarından mevcut müşteriler içinbir strateji düşünülmüyor. Halbuki 3 ay belki daha fazla ürün göndereceğiniz müşterilerinizle olan ilişkilerinizi geliştirmek normal e-ticaret müşterisine göre çok daha rahat olacaktır.  Nasıl e-ticaret sitesinden sıkça alışveriş yapan müşteriler “önemli” kategorisine konuyor ve onlara belirli dönemlerde özel indirimler sağlanıyorsa bu sistemde de belli bir ay üzerinde abone olan kişileri mutlu edecek bazı uygulamalara devreye sokulmalıdır. Ayrıca firmalar müşterilerine ayda bir paket göndermekten öte bir iletişim içinde olmadıklarından bu konuda da geliştirmeler yaparlarsa müşteri bağlılığı konusunda emin adımlar atılır. Haftada bir o ayın konsepti ile alakalı internet sayfasında yazılan yazıların e-posta ile paylaşılması bence güzel bir başlangıç olacaktır. Yani, hem online hem offline kanaldan müşterileriniz ile bağlantıda olmak mevcut müşterinin sistemde kalma olasılığını artıracaktır.

Abonelik modeli Türkiye’de yeni yeni gelişiyor, mevcut e-ticaret yapan firmalar bu sisteme uyarlayabilecekleri ürünleri varsa hızlıca buna da geçiş yapıp pazardan pay almaya çalışıyorlar. Bireysel girişimci sayısında da hızlı bir artış var, bunun da en büyük sebebi sıfırdan internet sayfası kurmak ile uğraşmanıza gerek kalmadan bu sisteme özel internet sayfası yapan firmaların olması. İnternet sayfasının yanı sıra pazarlama ile ilgili de size destek veren bu firmalar aylık cironuzdan komisyon alıyor. Yani insanları heyecanlandıracak ve bir ihtiyacı karşılayacak bir ürününüz varsa bu sisteme girmemeniz için bir sebep yok. Hemen başlayın ve siz de abonelik modelinde yerinizi alın.

Murat Erdör / Dijital Dönüşüm Danışmanı