SOSYAL MEDYA

DigitalAge | 17.10.2017 - 09:29

Dijital yayıncılar için sosyal medya açık büfesi

Bilmelisiniz ki, 5 sene sonra da 10 sene sonra da içerik kral olmaya ve mesleğinizin en nadide özelliği olarak sürmeye devam edecek. Bu sebeple lütfen hiç vakit kaybetmeden kendi internet sitenizi - bloğunuzu oluşturun. Size sunduğum sosyal medya açık büfesinin tabağı olarak internet sitenizi veya blog’unuzu kullanın.

10
paylaşım
Facebook
Twitter
Linkedin
+
Nedir?

Trendler geçip gider, oluşturduğunuz metin içeriği kalıcıdır. Belki algoritmaların da anlayacağı şekilde bir içerik planı oluşturmak zorunda kalabilirsiniz. Zaman içerisinde içerik veya haberinizi tazelemek durumunda kalıp, çapa metin öbeklerine odaklanarak alaka düzeyine göre metninizi şekillendirmek zorunda da kalabilirsiniz. Şu günlerde dijitalde yayın yapan bizler en çok bu konuları konuşuyoruz. Öte yandan bilmelisiniz ki, 5 sene sonra da 10 sene sonra da içerik kral olmaya ve mesleğinizin en nadide özelliği olarak sürmeye devam edecek. Bu sebeple lütfen hiç vakit kaybetmeden kendi internet sitenizi – bloğunuzu oluşturun. Size sunduğum sosyal medya açık büfesinin tabağı olarak internet sitenizi veya blog’unuzu kullanın. Açık büfede sunduklarım sürekli değişir ama elinizde tuttuğunuz tabak bakidir ve tercih ettiklerinizle dolmak, içeriğinizi – haberinizi daha fazla kişiye ulaştırmak için temeldir.

2017 itibariyle dünyadaki aktif blog sayısı: 152 milyon

Günlük görüntülenen blog yazısı: 25 milyon

Blog’ların Google’da indekslenme oranı: Yüzde 434

Ücretsiz kullanabileceğiniz blog mecraları:

  1. WordPress
  2. Blogger
  3. Tumblr
  4. Medium

Ocak 2017 itibariyle dünyada 7 milyar 476 milyon kişi bulunuyor. Bu nüfusun yarısı yani 3,7 milyar kişi internet kullanıcısı. Tüm nüfusun yüzde 37’si yani 2,7 milyar kişi aktif sosyal medya kullanıcısı. İnternet kullanıcıları bir önceki yıla göre yüzde 10 büyüyor.  Aktif sosyal medya kullanıcılarının sayısı ise bu yıl yüzde 30 arttı.

Ocak 2017 itibariyle Türkiye’de 80 milyon kişi bulunuyor. Bu nüfusun yüzde 60’ı yani 48 milyon kişi İnternet kullanıcısı. Tüm nüfusun yüzde 60’ı yani 48 milyon kişi aktif sosyal medya kullanıcısı. İnternet kullanıcıları bir önceki yıla göre yüzde 10 büyüyor.  Aktif sosyal medya kullanıcılarının sayısı ise bu yıl yüzde 17 artış gösterdi. Her bir kullanıcı günde ortalama 3 saatini sosyal medya platformlarında geçiriyor. Bu değer pek çok ülke ile karşılaştırılamayacak kadar yüksek. Tüm dünyada ülke bazında sosyal medya kullanım yaygınlığında Türkiye yüzde 60 ile 12. sırada.

Dijitalde üretilen içeriğin ömrü;

Türkiye’de en aktif sosyal medya platformları (%)

  1. YouTube                        57
  2. Facebook                       56
  3. Instagram                      45
  4. Twitter                           44
  5. WhatsApp                      40
  6. Facebook Messenger   36
  7. Google +                         34
  8. LinkedIn                         25
  9. Pinterest                        19
  10. Snapchat                        19

 

Sosyal medya platformlarından, içeriklerinizi – haberlerinizi yaygınlaştırmak, kişisel marka bilinirliğinizi oluşturmak, hedef kitlenizi korumak veya genişletmek, takipçilerinizle etkileşim yaratmak ve farkındalık oluşturmak için faydalanabilirsiniz.

Yeter ki, kendinizi en rahat hissettiğiniz mecrayı belirleyin ve hitap ettiğiniz hedef kitlenin nerede daha çok bulunduğunu tespit edin.

Neden YouTube’da olmalısınız?

Ekran karşısında rahat mısınız? YouTube, Türkiye’deki en aktif sosyal medya platformu. YouTube’un aylık aktif kullanıcısı sayısı 1,5 milyarın üzerinde. YouTube’da günde 5 milyara yakın video izleniyor ve her dakika ortalama 300 saatlik video yükleniyor. YouTube’da kilit noktası ise içerik planı ve optimizasyon. YouTube nüfusu ağırlıklı olarak gençlerden ve erkek kullanıcılardan oluşuyor.

Artıları

YouTube’da canlı yayın veya kısa – uzun video içeriklerle yer alabilirsiniz. Üstelik bunun maliyeti oldukça düşüktür. Tek ihtiyacınız video kaydı için kullanacağınız iyi bir kamera veya akıllı telefon, yaka mikrofonu ve sağlam bir internet bağlantısıdır.

İşte diğer artıları;

2016 verilerine göre, YouTube kullanıcılarının sayısı 1 milyar 300 milyon.

YouTube’a her dakikada 300 saatin üzerinde video yükleniyor.

Her gün 5 milyardan fazla YouTube videosu izleniyor.

Aylık 900 Milyon saatten fazla video içerik tüketiliyor.

Kullanıcıların YouTube’da geçirdiği zaman, her yıl yüzde 60 oranında artıyor.

YouTube içeriklerinin yarısından fazlasına mobil cihazlarla erişiliyor.

Video içeriklerinizde yenilik sunmayı, farklı anahtar kelimeler kullanmayı, çeşitli video uzunluklarını denemeyi unutmayın. Analiz etmek bir yol haritası sunsa bile YouTube sürprizlerle dolu. Hangi videonun daha çok izleneceğini tahmin etmek zor. Biraz deneme yanılma yöntemi, biraz ilham derken tahmin etmediğiniz bir başarı sağlayabilirsiniz.

Eksileri

Ekran karşısında geçmekten hoşlanmayan dijital yayıncılar olabilir. Öte yandan basın sektörünün yoğun bir şekilde YouTube’a geçiş yaptığını görüyoruz.

YouTube fazla zaman ayırmak size metin içeriği oluşturmaktan uzaklaştırabilir.

Her ne kadar yükselen bir değer olsa da, video içerikleri yıllar içerisinde yenilemek pek mümkün değil.

Orta yaşın üzerindeki kesim YouTube’u tercih etmiyor.

Kaliteli video içerikler üretilmezse ve kullanıcılar bu platformdan soğursa düşüşe geçebilir.

Neden Google Plus (Google +)’da olmalısınız?

“Etkileşim sonradan gelsin, bir yerden başlamalıyım” diyenlerden misiniz?

Sosyal medya platformlarının içerisinde en az konuşulanlardan biri Google +’tır. Öte yandan Google’ın bu mecrası arama sorgularında size öne çıkarır. Bazı raporlar, Google’ın mevcut kullanıcılarının sadece yüzde 9’unun bu platforma içerik gönderdiğini söylüyor. Rekabeti sevmiyor ve sosyal medyaya temel bir giriş yapmak istiyorsanız Google + üzerinden doğru başlama noktasındasınız.

Google + kullanıcılarının yüzde 74’ü erkek, yüzde 26’sı kadın.

Artıları

Topluluklar ve Koleksiyonlar özellikleri, platformun merkezine yerleşti. Google’a göre bu, kullanıcılara avantaj sağlayan iki önemli özellik. Öte yandan bu platformda Google’ın kullanıcı dostu tasarımı öne çıkarken, fonksiyon özelliğinin biraz arka planda kaldığı söylenebilir. Aramalarda öne çıkmak için Google +’ı asla es geçmeyin.

Eksileri

Google + kişisel marka oluşturmanıza, hedef kitlenizi genişletmenize ve etkileşim kurmanıza pek olanak sağlamaz.

Yayın ömrünüz ortalamadır. Paylaşımınız ortalama 2-3 saat dikkat çeker.

Fark edilmeniz ve yayılımınız kolay olmaz.

Neden Twitter’da Olmalısınız?

Dijital yayın sektöründeki herkesin Twitter’da bulunması bana göre bir zorunluluk. Algoritması sebebiyle diğer platformlar anlık bilgi – haber ulaştırmak konusunda Twitter’ın çok gerisinde. Odağınızda içerik, haber, yayın gibi önemli başlıklar olacağı için Twitter sizin için olmazsa olmaz.

Twitter, Türkiye’de en aktif sosyal medya platformları arasında dördüncü sırada. Twitter’ın kullanıcı sayısı 328 milyon. Twitter kullanıcılarının yüzde 42’si günde birkaç defa hesaplarını kontrol ediyor. Günde ortalama 600 milyon tweet atılıyor.

Kullanıcıların yüzde 80’i mobil cihazı üzerinden uygulamayı kullanıyor.

Videolar ve canlı yayınlar Twitter’da en hızlı büyüyen yayın türü. Görsel eşliğinde paylaşılan içeriklerin retweet edilme ve tıklanma olasılıkları daha yüksek.

Artıları

Aynı paylaşımı günün farklı saatlerinde ufak değişikliklerle tekrarlayabilirsiniz.

Paylaşımlarınızı planlayabilirsiniz.

Paylaşımlarınızda internet sitenizin – blog’unuzun ilgili linkini yerleştirebilirsiniz.

Paylaşımlarınız kaç kişinin gördüğünü, verdiğiniz linklerin kaç kere tıklandığını analiz edebilirsiniz.

Paylaşımınıza anket ekleyebilirsiniz.

Canlı yayın yapabilirsiniz.

Hashtagler “#” üzerinden ilgili kişilere kolayca ulaşabilir, kendi hashtag’inizi oluşturarak etkileşiminizi geliştirebilirsiniz.

Ülke ve dünya gündemi hakkında fikriniz olur. Kendi gündeminizi yaratma olanağı bulursunuz.

Rakiplerinizi yakından takip ederek, yeni stratejiler belirleyebilirsiniz.

İçerik oluştururken stratejinizin olması, kurumsal bir dil oluşturmanız, samimiyetiniz çok önemlidir. Twitter’da size sorulan sorulara kısa sürede (1- 2 saat arası) cevap vermeniz beklenir. Ekranınız sürekli açık olmayacaksa e-posta bildirimlerinizi ayarlamanız büyük kolaylık sağlar.

Eksileri

Yayın ömrü kısadır. Paylaşımınız ortalama 18-20 dakikada unutulur, gider.

Fark edilmeniz ve yayılımınız kolay olmaz.

Paylaşımlarınız sebebiyle gözden düşebilir, eleştiri yağmuruna tutulabilirsiniz.

Neden Instagram’da olmalısınız?  

Gücünü görsellerden alan, ilham veren hikâyeler paylaşan, yüzünüzü göstermekten çekinmeyen biri misiniz?

Instagram’ın aktif kullanıcı sayısının 500 milyonu geçti. Instagram’daki kullanıcıların yüzde 80’i dünyanın farklı bölgelerinde yaşayan insanlardan oluşuyor.

Instagram ilham veren görselleri ve aktif kadın kullanıcıların yoğunluğu ile yükselen bir değer. Canlı yayın özelliği, 24 saat geçerli görsellere yer verebileceğiniz hikâyeler özelliği ve video içeriklerin her geçen gün daha çok ilgi görmesiyle sektörde fark yaratabileceğiniz bir mecradır.

Artıları

Instagram üzerinden canlı yayın yapabilirsiniz.

Instagram Stories üzerinden 24 saat geçerli olan görsel – video içerikleri yaratabilirsiniz.

Instagram üzerinden hedef kitlenize kolayca ulaşabilirsiniz.

Hashtag ve konum özelliği sayesinde daha fazla kişiye ulaşabilirsiniz.

Eksileri

Instagram üzerinde yaptığınız paylaşımların içerisindeki açıklama kısmında internet siteniz için tıklanabilir bir link verme şansı ne yazık ki, bulunmaz. Bu belki de güçlü analizler elde etmek isteyen işletme ve kişiler için en büyük problemlerden biri. Buna alternatif olarak profil bölümüne bir adet link ekleyip takipçilerinizi internet sitenize çekebilirsiniz. Bu alanın her ne kadar tıklanma oranı düşük olsa bile, kullanıcılarınıza internet sitenize ulaşmaları konusunda pratik bir çözüm sunacaktır.

Neden Facebook’da olmalısınız?

Tüm yaş gruplarının bulunduğu, okuyan bir grubu bünyesinde barındırdığı, paylaşmaktan çekinmeyen bir kitleye sahip olduğu için Facebook tüm yayıncılar için altın değerinde.

Facebook’un aylık kullanıcı sayısı 1,94 milyar.

Türkiye’de aktif Facebook kullanıcı sayısı 48 milyon. Kullanıcıların yüzde 88’i mobilden erişim sağlıyor. Kullanıcıların yüzde 60’ı Facebook’u her gün kullanıyor.

Facebook’a günde ortalama 300 milyon fotoğraf yükleniyor.

Facebook’un gücü sadece kullanıcı sayısının fazlalığından kaynaklanmıyor. Dijital yayın sektöründe çalışanlara pek çok yenilik sunuyor.

Artıları

Facebook yenilik sunmak konusunda tüm platformlardan daha aktif ve öncü konumda.

Facebook, geçtiğimiz günlerde aboneliğe bir dayalı haber servisini başlatacağını açıkladı. Facebook bu yapının çeşitli yayıncıların makalelerini bir araya getiren “Anlık Makaleler” üzerine kurulacağını belirtti. Bu servis Ekim 2017’de kullanıma sunulacak.

Gazeteciler ve editörler için farklı araçlar ve eğitimler sunarak gazeteciliği desteklemeyi amaçlayan Facebook, Gazetecilik Projesi’nin ilk altı ayını geride bıraktı. Facebook bu projesini, basın mensuplarının ve yayıncıların gerek duyacakları veri ve içgörülere kolayca ulaşabilmeleri adına ücretsiz hale getirdi. Bugün 1000’den fazla yerel haber organizasyonu CrowdTangle’ı kullanıyor.

Facebook, doğru gazeteciliğin yükseldiği bir geleceği inşa etmek için çabalarını, yeni araç ve ortaklıklarla arttırarak devam ettirmeyi hedefliyor.  Okuyucu sadakatini artırmayı amaçlayan “Eylem Çağrısı” düğmeleri özelliği, okuyucuları bir yayıncının sayfasını beğenmeye ya da Instant Articles üzerinden e-posta adreslerine gelen haber bültenlerini okumaya teşvik ediyor.

Tüm bu özelliklere ek; Facebook üzerinden açık veya kapalı bir grup oluşturabilirsiniz. Facebook, Facebook Grupları için büyük bir güncelleme yayımladı. Yakında Facebook sayfalarınızı Facebook Grupları’na bağlayarak, sayfanızın etrafında grup oluşturmaya ve gruptaki kişiler ile sayfanız adına etkileşimde bulunmaya yetkili olacaksınız.

Video, Facebook’un üzerinde daha çok çalışmak istediği önemli bir alan. Yeni video sekmesi, canlı ve 360 video özellikleri ile Facebook, video içeriğini kendi platformuna aktarmaya devam ediyor. Yakın zamanda Facebook, tüm profiller ve sayfalar için Canlı 360 video özelliğini de kullanıma açtı.  Şimdilik daha kısa formatlı video içeriğine odaklanan Facebook, çok çeşitli video içeriği üretmeyi planlıyor.

Facebook, Messenger için yeni bir bot sınıfı da duyuracak. Facebook chatbot’lar  büyük ihtimalle chatbot’undan ziyade bilgi bot’ları olacak ve bu bot’lar kullanıcılara zamanında bilgi sağlamaya yardımcı olacaklar.

Facebook özel bir sanal gerçeklik uygulaması olan Facebook 360’ı lanse etmişti. Facebook’ta 25 milyondan fazla 360 fotoğraf ve 1 milyondan çok 360 video gönderisi yer alıyor. Facebook’un, Sosyal VR hakkında daha çok güncelleme getireceği de biliniyor.

Yakında kullanacağımız yenilikler arasında Sanal Gerçeklik (VR) uygulaması olan Facebook Spaces, geliştiricileri bir araya getiren Developer Circles, dünyada 140 milyondan fazla yer hakkında ücretsiz bilginin yer aldığı Places Graph, Facebook kimliği ve Messenger kimliğini bir araya getiren Identity, yenilenen Facebook Analytics ve Messenger ile ilgili gelişmeler de var.

Eksileri

Facebook gittikçe daha ticarî bir platform oluyor. Belirli bir bütçeniz yok ise bu platformdailerlemeniz kolay değil.

Karmaşık Facebook algoritması ayrıca bir sorun. Paylaştığınız canlı bir haber, takipçilerinizin ekranına bir sonraki gün düşebiliyor.

Funda Güleç Yalçın

Dijital İletişim Danışmanı