Skip to main content

Dijital mecraların gelişmesi ve uygun fiyatlı reklam modelleri sunması markalaşma konusunda çabalayan KOBİ’leri dijital reklamcılığın motoru haline getirdi.

Yakın geçmişte, dijitalin toplam reklam pastasının büyümesine KOBİ’ler gibi daha küçük ölçekli, yüksek reklam maliyetini karşılayamayan şirketleri reklam veren yaparak katkı sağlaması bekleniyordu. Gemius Adreal datası bize bu beklentinin gerçeğe dönüştüğünü gösteriyor. Dijital mecraların gelişmesi ve uygun fiyatlı reklam modelleri sunması markalaşma konusunda çabalayan KOBİ’leri dijital reklamcılığın motoru haline getirdi. Aralık 2017, Ocak 2018 ve Şubat 2018 ayını incelediğimizde, KOBİ’lerin en büyük reklamveren sıralamasında hep ilk 3 içerisine girdiğini görüyoruz. Toplam gösterim satın alımının yüzde 5’ini gerçekleştirdiğini ve mecra tercihininde ilk sırayı Facebook’a verdiğini görüyoruz. Facebook’u Sahibinden ve YouTube izliyor. Benzer dönemde Adreal Almanya datasına baktığımızda, toplam gösterim satın alımında KOBİ’lerin Ebay, Otto Group, Amazon gibi devleri geride bıraktığını görüyoruz.

Adreal verileri bize KOBİ’lerle birlikte yabancı reklam verenlerin de dijital reklam satın alımı yapan bir diğer önemli oyuncu olduğunu gösteriyor. Benzer döneme baktığımızda yabancı reklam verenin ilk 5’te yer bulduğunu görüyoruz. Benzer büyüklükte gösterim satın alan yabancıların tercihi ise YouTube, “unclassified” dediğimiz Gemius medya ağaç yapısında yer almayan görece ufak siteler ve Facebook’u tercih ettiğini görüyoruz. Sahibinden ise 4. Sırada kendisine yer buluyor.

Adreal datası bizlere uygun fiyatlı, yönetmesi ve takibi kolay reklam modellerinin KOBİ’ler ve yabancı reklam verenler gibi reklamlarını direkt satın alan ve yöneten şirketleri cezbettiği ve pazarlamaya bütçe ayırmaya teşfik ettiğini gösteriyor.

Dijital reklamcılık reklamı demokratikleştirdi

Dijital reklamcılığın uygun fiyatlı reklam modelleri sunması sayesinde mahalle berberimiz, kafemiz ya da perdecimiz çok büyük bütçelere ihtiyaç duymadan, ürün ya da hizmetini bizlere duyurabilir hale geldi. Bu durum KOBİ’lerin markalaşmasına, reklam yoluyla tüketiciye ulaşarak daha büyük firmalarla yarışır hale gelmesine yardımcı oluyor. İlk önce Facebook’un başlattığı bu reklam modellerini uygulayan yerel mecralar da var, onların da benzer şekilde KOBİ’lerin dikkatini çektiğini ve tercihlerinde ilk sıralarda yer aldığını görüyoruz.

Yine dijital reklam kanalları reklamın platformlar üzerinden yönetilmesine ve self-satın alıma izin verdiği için yurt dışından Türk piyasasına yatırım yapmak isteyen markaları da cezbediyor ve ciddi medya satın alım bütçeleri yaratarak ekosisteme büyük katkı sağlıyor.

Türkiye’den ve dünyadan dijitalde KOBİ’lerin öne çıktığı endüstriler

Gemius AdReal Mart 2017 verilerine göre Türkiye, Polonya,  Almanya, Rusya ve Fransa’da KOBİ’ler için ilk 10 endüstri sıralamalarını bu bölümde paylaşmak istedik. Farklı endüstrilerden KOBİ’lerin dijitale olan ilgisi ve bunun ülkeler perspektifinden karşılaştırması KOBİ’ler için dijital pazarlamada sektörel yatırımlarımızı gözden geçirmemiz adına bize fikir verecektir. Bu bölümde ayrıca ülkeler nezdinde yayıncı sıralamalarını bulabilirsiniz.

İdil Kesten, Gemius Türkiye Ülke Müdürü