Skip to main content

Bu ayki kapağında yapay zekâyı ele alan Digital Age Şubat sayısı çıktı! AppGuide ve Yeni Nesil Ajanslar ekleri de derginizle birlikte sizi bekliyor.

Yapay zekâya Türk bakışı
Yeni teknolojilerin yarattığı değişimlerin ve neticesinde ortaya çıkan yeni fırsatların çoğu sadece belli alanları ilgilendirir. Yapay zekâ ise bu konudaki istisnalardan biri. Yakın bir gelecekte güvenlikten sağlığa, eğitimden sanayiye, telekomdan finansa, tarımdan turizme hemen hemen tüm sektörleri etkisi altına alacak yapay zekâ bu anlamda bugünlerde sadece teknoloji dünyasının değil iş dünyasının da en sıcak başlığı. Dünya Ekonomik Forumu’nun hayatımıza giren yeni teknolojilerinden en çok hangilerinin iş modellerini dönüştürdüğünü incelediği araştırmasında nesnelerin interneti, ileri üretim teknolojileri, üç boyutlu baskı ve yeni enerji kaynaklarıyla birlikte yapay zekâ iş yapış biçimlerini dönüştürmeye aday kavramlar arasında yer alıyor.

Digital Age Şubat Sayısı Çıktı!

Belki biz kullanıcılar çok fazla farkında olmasak da yapay zekâ teknolojileri basit uygulamalarla bir süredir hayatımızda aslında. Örneğin; chatbot’larla online alışverişte yardımcımız ya da fotoğraf çekerken bir tuşla istediğimiz modda anı yakalarken asistanımız yapay zekâ. Ancak hem son kullanıcılar hem de çalışanlar açısından şu ana dek yaşanan gelişmeler sadece bir girizgâh. Şunu net bir şekilde söyleyebiliriz ki, yapay zekâ ile hem iş hem de günlük hayatımızın sonsuza dek değişeceği bir evrimin kıyısındayız.

2023 yılında 14 milyar dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor
Yapay zekânın getireceği fırsatların farkında olan ülkeler 2017 yılı içerisinde bu alana ciddi yatırım yaptılar. Tüm dünyada 2023 yılında 14 milyar dolar büyüklüğe ulaşması beklenen yapay zekâ teknolojilerine geçtiğimiz yıl İngiltere’den 93 milyon Pound’luk bir yatırım geldi. İngiltere önümüzdeki 4 yıl için strateji geliştirme kapsamında yaptığı bu yatırım ile iş dünyasında verimliliği artırmayı planlıyor. Yapay zekâya ciddi kafa yoran bir diğer ülke Rusya. Yapay zekâ Rusya’da Yandex üzerinden dönen işlemlerin de dahil olduğu otomotiv gibi pek çok farklı endüstride kullanılıyor. Yapay zekâ alanında dünyadaki ilk bakanlığa sahip Birleşik Arap Emirlikleri’nin teknoloji üssü Dubai’nin şehir güvenliği özelinde yapay zekâya yaptığı yatırım dikkat çekici. Smart Dubai 2021 vizyonu kapsamında tanıtılan insanların duygu ve ifadelerini değerlendirebilen robotların akıllı şehirlerde kullanılması amaçlanıyor. Norveç’te iş dünyası tekrarlanan iş süreçlerinde yazılımsal robotları kullanmak için gün sayıyor. Çin ve ABD’nin özellikle de GAFA(Google, Amazon, Facebook ve Apple) şirketlerinin yapay zekâ alanına ilgisini bu satırlarda tekrar etmeme dahi gerek yok. Dünya yapay zekâyı böyle görüyor, istiyor ve peşinden koşuyor, peki Türkiye’de bu alanda neler oluyor?

TÜSİAD’ın Aralık ayında kamuoyu ile paylaştığı “Türkiye’nin Sanayide Dijital Dönüşüm Yetkinliği” çalışması kapsamında 108 teknoloji kullanıcısı şirket ile sanayide dijital teknolojilerdeki yetkinliklerinin ölçülmesi için gerçekleştirdiği ankete göre katılımcıların yalnızca yüzde 2’si yapay zekâ teknolojisini başarıyla uyguladıklarını ifade etmişler. Araştırmaya katılan hem teknoloji kullanıcısı hem de teknoloji tedarikçisi şirketler Türkiye’de odaklanılması gereken teknoloji sorulduğunda yapay zekâ teknolojisini ilk sıralara koymuşlar. Aynı anket çalışması kapsamında, teknoloji kullanıcısı şirketler Türkiye’deki teknoloji kullanıcısı şirketlerin yapay zekâ alanında yabancı tedarikçileri tercih ettiklerini belirtmişler. Şu an iş dünyamız için yapay zekâ konusunda aksiyon bağlamında çok fazla olumlu şey söyleyemesek de, genel olarak konuya yaklaşımın pozitif olduğunu ifade etmeliyiz. Tüketici de ise tam tersi bir durum var. Türk insanın yapay zekâya bakışının odağında korku ve endişe var. Bunu anlamak için Twitter’a ya da haber sitelerine bu gözle bir bakmanız yeterli. Peki, aslında diğer ülke toplumlarının da benzer bir şekilde insanlığın geleceği açısından endişe duyduğu yapay zekâya karşı olan bu bakış nereden kaynaklanıyor? Herkesin merak ettiği bu konuyu Şubat sayımız için Virtua Consult ile Twitter üzerinden bir sosyal dinleme araştırması ile analiz ettik ve bu konuda iş dünyasından farklı firmaların görüşlerini de alarak “yapay zekâya Türk bakışı” bir değerlendirme yaptık…

AppGuide ve Yeni Nesil Ajanslar ekleri de Şubat sayısında!